Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken stålbalk måste jag ha?

1. Lindhult
    Medlem · Östergötland · 228 inlägg

Lindhult

Medlem
    Hej,

Nu har jag dimensioneringsproblem igen.

Vilken stålbalk behöver jag ha om jag ska ha en balk som bär av mitt golv på garagets övervåning och som jag samtidigt vill kunna använda för att kunna ha en liten löpkatt med lyftblock i någon gång ibland. Jag antar att jag måste bestämma hur mycket last jag ska ha som punktlast i löpkatten?
    Säg att jag vill ha antingen 500 eller 1000 kilo. Det beror väl lite på hur mycket det gör för dimensioneringen av balken.
    Jag kommer att använda övervåningen som en loge men det är ju skönt även att golvet i en loge inte böjer ner sig allt för mycket.
    Jag har sett att standarden för beräkning av golvlaster är att man har 600 N/m2 för egenlast och sedan utnyttjandelast på 2000N/m2.
    Skulle detta alltså innebära att jag med min lilla bifogade skiss skulle få en total last på min stålbalk som skulle bestå av följande komponenter?
    Linjelast/meter=halva bredden mellan bärande väggar x 2600N=3,25 m x 2600N/m2=8450N/m
    PLUS
    Punktlast= Antinden 5000N eller 10000N som i värsta fall kommer att hamna mitt på balken.

Detta är ju bra men hur i hela världen får jag fram hur tjock balk jag ska ha för det?

Tacksam för svar.
    Anders

2. Lindhult
    Medlem · Östergötland · 228 inlägg

Lindhult

Medlem
    Fick precis veta att det blir nedböjning som är dimensionerande.

Jag kommer att välja en stålbalk HEA 280 eller 300 beroende på vad som finns att tillgå.

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.