Någon som har erfarenhet av (eller åsikter om) att bygga ut något av marknadens modulhus som till exempel Smålandsvillan eller Älsbyhus? Vad för specifika problem kan man råka ut för som är unika för ut-/ombyggnad av modulhus? Konstruktionsmässigt är de såvitt jag kan förstå väldigt lika "vilket hus som helst" .
- Hur ansluts modulerna till varandra och kan det bli några problem där?
- Grundläggningen på modulhuset är såvitt jag förstår krypgrund, detta bör väl inte försvåra? (Kanske till och med tvärt om?)
- Vad mer bör man ha i åtanke?
Vi överväger att köpa ett prefabhus men vi vill på sikt göra vissa modifieringar (oavsett vilken leverantör) så frågan just nu är om vi skall välja ett billigare alternativ och sedan ta ombyggnationerna eller om vi skall ta en större kostnad nu och betala för "överkapacitet" i ett antal år. Skillnaden i pris mellan de billigaste alternativen (modulhus) och de dyraste (lösvirkeshus som ex.vis Varbergshus) är avsevärda.
Jag tänker själv utföra modifieringarna som i princip består i en mindre utbyggnad (20 kvm), en avväxling på övervåningen för att få en öppnare planlösning samt förändrad fönstersättning på ett par ställen i huset. Beräkningarna lämnar jag till en konstruktör men snickrandet tänkte jag själv stå för.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!