Byggmaterial & Byggteknik
xl15: Jepp. IPE180 är stadiga grejer. Blir kanske ett par hundra kilo badkar på övervåningen, better safe than sorry!
Kjell_G: Jaha, ju mer man river... Rörmokarn tittade in, blandare skulle flyttas, ev avlopp också. Det visade sig att vid rivning av skåpen hade avloppsröret ner i betongvalvet spruckit. Värre ändå, rören är inbyggda i vägg, för att ev flytta avlopp togs en gammal spånskiva bort. Det fanns spår av vatten, mörka fläckar på badrumsväggen på andra sidan, mögelpåväxt på spånskivans
Ada: Ina 7, jag förstår inte ditt resonemang när det gäller plast i väggar och luftkonditionering? Men du har rätt vad det gäller "undertak" fast de flesta brukar kalla det luftspalter.
vagabondo: Hej! Har lite huvudbry. Ska bygga staket på ganska platt tomt men när jag ska sätta spikreglarna i våg och utgår från första stolpen så hamnar de ca 15cm högre på den sista stolpen. Jag måste ha nedre regeln minst 12cm upp på stolpen pga stolpskon vilket ju innebär att regeln kommer att sitta ca 30cm upp på sista stolpen. Sätter jag sen spjälorna på samma sätt så kommer det ju
Fnularn: Är sprickan i närheten av där grannen bilat bort betong-klacken?
Mats: FInns ännu grövre att tillgå. Titta på de som man använde till att spika ihop Stocklador tex :)
lenamm: hej! vi har oxå ett sånt hus men valde IKEAgarderober som vi satte ca tre m ut från den låga väggen (vår låga vägg är 900mm hög). Garderoberna är i vinkel med en hörndel dvs de täcker även en del av den innervägg som är rak (inte lutande tak). Hörndelen ger jättemkt förvaringsurrymme. Garderoberna är ca 2.30 m höga och framkanten är hel men bakkanten och gavlar/sidor har vi
roggabear: ok, tackar för hjälpen. håller med om att det inte bör handla om ngra stora mängder vatten som kommer på boarden, och med tillräcklig ventilation så bör det ju inte vara ngra problem med vanlig board.
tholi75: Jag har kommit fram till att jag ska köpa en ekskiva (1000 kr på ByggOle fram till 31/8 eller så långt lagret räcker...) och själv såga ut ledstänger. Det blir inte runda utan plankliknande saker, likadana som redan sitter uppe, fast de är i lackad furu. Ur skivan kommer jag att kunna såga 5 bitar som är ca 12 x 3 x 2500 cm (max). Jag behöver tre ledstänger och lite övrigt kring
somelvis: Väggarna är troligen av lättbetong. Över fönster och dörröppningar ligger en balk av mycket hårdare lättbetong eller vanlig betong. Därför funkar en del skruv och inte andra. Sätt vanliga plugg i den hårda och special lättbetongplugg i det porösa. Fischer har bra lättbetongplugg, Biltema också faktiskt. Prisskillnaden är ca 350% Mvh
Krawk: Brandskyddet är knappast det som styr. Sitter gips etc på insidan som skyddar tillräckligt. Och det är som sagt inte att huset kollapsar som är problemet med villabränder. Allt stål i offentliga lokaler är knappst heller brandmålat. Kan vara helt naket och bara skyddas av en låg utnyttjandegrad eller samverkan med betongfyllnad. Stora kraftiga stålstommar av valsade profiler undviker
Boan: [citat] ja, det är ju det jag är lite rädd för.. men väggarna idag är ju helt platta, och det är reglat, och plyfan vi sätter i botten är ju slät... måste 6mm gips limmas? eller räcker det med skruv?
zadix2: Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur det gick? Funderar själv på att göra en liknande tilbyggnad, och har just samma alternativ på avväxling. Är ev. även inne på att ha ryggåstak på ny del och då även på bef. del...men det kan hända att det är totalt ekonomiskt oförsvarbart... :o
ollesthlm: Kanske gjorde detta i onodan, men nu ar det gjort och det kanns battre att vara pa den sakra sidan. Verkar inte vara nagot som helst tryck ovanifran och jag hade sannolikt klarat detta utan avvaxling.
Granis: [citat] Det finns ju apparatdosor som är ställbara.... Dosorna jag har installerat har vanligt djup + ytterligare 25mm!
Mats: Blir till att förstärka Golvet på de punkterna trycket ska ned på, det med slutsats av de trådar vi har haft om lyftar och kaminer :) Dock kan jag inte heller räkna på det riktigt
orstigsnybro: [citat] Hmm, jag ska kanske ta ett par foton där ute. Det ligger tunnare plywood/masoniteskivor uppe mot taket. Enligt en som bygger hus här bredvid ska det duga som luftspalt och således bara vara att trycka upp isoleringen (efter att det reglats upp då antar jag). ;) Jag återkommer med några bilder. ;)
Bohult: Hej, Tusen tack för ditt svar, har varit på semester och inte så aktiv på nätet. Isoleringen som finns i nuvarande vägg heter, enligt en skånsk kompis, nikeplattor och består av trä/cement, inte halm som jag trodde först :). Bohult
Mats: Visst går det. Titta på en kraftverksdamm eller så :) hur är en helt annan fråga dock. Dels gäller det ju dimensionering och armering och sen kommer det att krävas rätt häftiga gjutformar för att klara den mängden betong
Mats: På sista frågan så både ja och nej. De försvagas när det gäller hur mycket vikt de tål men det brukar inte vara ett problem utan det som gör att man behöver grövre virke är oftast att det inte ska böja sig på mitten och då gör det inget om man jackar ur lite i ändarna tex. Du kan ju sätta en takregel så långt ut så att du kan använda den som fäste för panelen, ev slår man
duell: Vi har solbänk på huset, när den sitter upp sp lutar den 30 grader ut från huset. I hörnen ska den ju snedkapas 45 grader, men det gäller ju bara när den sitter i rätt vinkel. Fast i kapsågen ligger den ju ner, då är det ca 40 grader och ca 22 graders sidolut, men det blir inte exakt. Är det någon som man de exakta vinklarna? Eller hur man räknar ut dem?
JanneL: Ja, eller 4 fot bred och 8 fot långa, 1220 x 2440 mm.
mrVoodoo: mats_o: Bra poäng där med att tryckstöttan torkar och krymper, det är något jag upplevt rejält i ett antal grindar jag gjort till hästhagar, vilket resulterade i ett tråkigt litet häng på grindarna. Efter att ha sett hur mycket dom hängt sig byggde jag resterande grindar med 1.5 cm "för mycket" lutning, och dom har hängt ner sig precis i jämnhöjd. Men bygger jag fler ska jag
mickan2: Skrev denna tråd under annan rubrik men fick inga svar så jag provar här Skulle vilja veta mer om asbest. Att det förmodligen finns i kakelfog och fix i vårat hus byggt-59 vet jag men om fogen lite smått börjar lossna, utgör det någon risk. vi tätar med silikon allteftersom vi hittar sådana ställen, räcker det som skydsdåtgärd tills vi har råd att gör en regelmässig sanering och
Jan-Å: [citat] Va? garaget är väl det viktigaste utrymmet i hela huset?:D Jag har precis tilläggsisolerat och panelat mitt. Använde duk istället för vindpapp, himla praktiskt om man är 2 pers. Jag fick en rulle med duk som var tillräckligt bred för att täcka hela väggen, "bara" (inte så bara, det är bra om man är 2) att rulla ut och skjuta fast i reglarna.