Byggmaterial & Byggteknik
wbghandi: Har bytt ut ett fönster i garaget till ett lite större samtidigt byter jag panel på garaget ! min fråga är nu hur skall jag göra runt fönstret , sätter jag panelen så kommer den preis så den ligger på fönsterkarmens yta ! alltså då är det en paneltjocklek som skiljer ytterpanel till fönster behöver man foder och går det sätta foder på något sätt hur skall den då se ut
deep9: Hej, Jag ska riva två väggar i min lägenhet. Men jag har ingen aning om dom är bärande eller ej. Har varit i kontakt med HSB Malmö, och dom säger min förening har rintningar. Medans min förening påstår dom har ritningarna, och att myndigheterna ska bevilja rinvingen. Så just nu är det stopp. Hur ska man gå tillväga egentligen?
anna_f00: tack snälla för så utförlig info! då får det bli B-bruk på utsidan och A-bruk med nät på insidan helt enkelt=)
thewolf: 2 våningar plus vind. kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog men några dagar tog det. Om jag minns helt rätt så hade den ingen bärande funktion. Men när vi hade tagit bort den i källaren så blev det en klack kvar, så vi bilade upp hela golvet i källaren och gjöt om hela den plattan med. Det var inte tanken från början. Men med facit i handen så är det gött med golvvärme i
AndersS: Låna/hyr en kompressor och dyckertpistol så syns inte spikarna, dvs om du inte har kompressor själv.
alen: Lecablock väger ju inte så mycket.... Man kan ju förstärka med plåtbitar eller bruk på något vis under kaminen om man tror det blir stor vikt / cm2. Väggmaterialet beror väl på hur nära insatsen väggen är, samt yttertemperaturen på insatsen (kolla i papprena!). När jag klädde råspontväggen bakom en kamin + vertikalt rökrör satte jag 10mm (har jag för mig) masterboard,
calle336: Halloj. Jag ska till och bygga en yttertrapp till mitt lilla torp. Funderar på en sån trapp av natursten som byggdes på tv om det nu va sommartorpet eller va de ernst som byggde den? Har för mig att det va utanför en vitmålad ladugård eller nått. Nån som vet var jag kan hitta info ang hur de gjorde denna. Mvh Calle
Sippan7: Tack för svaret, ja det känns som det blir riktigt stadigt, har även limmat spånet mot alla reglar (mest plåtreglar). Som du säger så borde ju väggarna som går tvärs bjälklaget sprida lasterna. Passade även på att dra i ett 500 tal spånskiveskruv i golvet som tidigare bara var spikat.
evoline: aha ok, så man limmar vid sneskarven. Jag har bara spikat/skruvat in listen i väggen varje gång, utan limm. Och kan säga att oftast passar de knappt varandra, vet inte om det är sågen eller mina ögon det är fel på :D Sen använt lite fog så det ser snyggare ut...
Magnus_Nordmark: [citat] Tack för de siffrorna! Som nykomling i byggberäkningar, vilken eller vilka av dessa linjelaster ska jag använda som dimensionerande? Är det 8,55kN/m, 8,55+0,55kN/m eller 8,55+6,58+0,55kN/m som ska sättas in i nedböjningsberäkningen? Finns det någon rekommendation på hur stor nedböjningen max ska vara i ett sådant här fall? Har sett standard för bjälklag på L/400 som max
andersmc: Det beror ju helt på hur där ser ut, hur lång väggen ska vara och om rummet ifråga är snett och vint. Men mellan ½ och en dags arbete skulle man kunna tänka. Ska du ha någon dörr i väggen? Spackling/tapetsering, hur är det med det?
Danne031: Kort fråga: när man tvättat svartmögel med klorinvatten blandning, dör allt mögel då även om trät är fläckigt efteråt? Lite längre förklaring.. Vi har nyligen bytt och höjt ett tak som läckte. Det har fömodligen läckt i många år då det missfärgat innertaket genom 30cm isolering, plast, innertaks råspont och treetexskivor. När vi rev ner innertaket fanns där fortfarande
raveper: Skulle nog sandpapprat sen limmat sen fogat och sen målat fogarna med emaljlack på ute hon först för att kolla så det funkar.
titanium: Lite svårt att förstå exakt vad du menar. Bilder, skisser ?
Roary: Jag delade av ett rum till två sovrum för ett år sen. Jag använde 45*95 det blev stadigt och bra. Jag isolerade, främst för att kunna ha olika tempratur i rummen. Isolering är billigt och lätt att sätta dit så det finns ingen anledning att låta bli. Jag använde enkla gipsskivor. Hade jag gjort om det hade jag använt osb+dubbelgips på ena sidan och osb+enkelgips på andra. Bara
Rottis: Har nu skaffat en limträbalk på 90 x 180 mm, vilket enligt beräkningarna skall räcka vid en öppning på 2m. Gäller nu bara att få upp den på rätt sätt:o
Bele: Funderar inför en utbyggnad av 70-talshus på vad som är standard i ytterväggar av trä idag. Sätter man utegips så att det linjerar med sockelelementen och står på cementkanten eller så att den ligger utanför med fri kant nedåt? Känns vettigast att sätta syllen ut i kant och just lägga utegipset + spikläkt + panel utanför. Är det så man bör göra?
Marcus J: Ska du bara fiska ut röret, eller varför inte sätta en dosa som du sedan snyggt kan dra elen från? Ju mindre hål du tr upp i gipsskivan, desto pilligare och krångligare kommer det att bli. Ta upp tillräckligt stort hål så du kommer åt att jobba, för det är ju inte jobbigare att ersätta en större gipsbit Alltid trevligt att ha lite svängrum när man jobbar. Knacka fram ev reglar i
Havsutsikt: Jag kanske blandar lite äpplen och päron. Min svåger fick en offert omonterat på drygt 100 tkr, det var en öppen med synliga vagnstycken i ek, räcke med eköverliggare och rostfria pinnar iofs var det med mycket räcken till bjälklagsöppningen. Tror att en stängd är billigare. Vi la till 50 tkr för att uppgradera vår trapp ivårt hus när vi byggde, en trapp är ju enligt mig en
yens: Tycker det ser ut som ett spännande projekt!! Ett hästjobb verkligen, men du har ju förutsättningar att göra huset oerhört mycket mer användbart med ett rejält utrymme i källaren. Som vid alla andra byggen gäller väl att planera in i minsta detalj, multiplicera den tiden med fem och fundera på om man tycker det är värt att lägga det antalet timmar. OT: det kan ju inte vara folk som
peterpan: Förtydliganden: Bjälklaget är 220 mm isolerat med mineralull, ett lager gips och på ovansidan, 22 mm golvspånskiva (byggt 1980) Dom ljud jag vill få bort är prat och stereo i första hand
Mats: Fundera på svängradier och sådanna saker. Ska du in med bil och vagn så krävs det lite mer plats om man måste svänga
Sowerhill: Luftspalt och 1 spik/panelbräda på varje regel... När man spikar spontad panel är det viktigt att den har möjlighet att röra sig, så använt inte mer än 1 spik vid varje fästpunkt på panelerna. Detta för att minimera sprickbildning!
pbengtsson: Ett annat alternativ är att köpa vinkeljärn som du använder för att fästa 2"2 i stolparna. Lite billigare än att köpa handöverfräs, men inte lika snyggt.
mrVoodoo: [citat] Hehe definitivt, eller bandsågen! Men det kan vara att ta till aningens i överkant för en amatör att köpa en sån kanske? :D Fast sugen blir man ju alltid, maskinerna kan aldrig bli för många :cool:
Kodlock: Hmm, ja det är så ja tänkt ungefär med remsorna. Med plywood på blir det nog styvt och bra ändå. Bra tips med laserpasset! Tackar /Thomas