3 114 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Reglar på gips tak.
Hej, mitt första inlägg här efter många dagars surfande på forumet som jag tycker är mycket givande.
Har planer på att bygga innervägg men taket är gipsat (vet inte hur mycket det är sänkt men kan gissa på minst 20cm). Är inte jätte kunnig men jag vet att jag inte kan sätta regel direkt på gipset då det kan bli lös efter ett tag men vad gör jag då?
Ska jag försöka hitta reglar som tak gipset sitter på och isåfall hur? eller ska man riva ner hela taket och kolla
.
Kan också tillägga att om jag trycker lite lätt på taket så rör den på sig lite alltså det känns inte jätte stabil.
Har planer på att bygga innervägg men taket är gipsat (vet inte hur mycket det är sänkt men kan gissa på minst 20cm). Är inte jätte kunnig men jag vet att jag inte kan sätta regel direkt på gipset då det kan bli lös efter ett tag men vad gör jag då?
Ska jag försöka hitta reglar som tak gipset sitter på och isåfall hur? eller ska man riva ner hela taket och kolla
Kan också tillägga att om jag trycker lite lätt på taket så rör den på sig lite alltså det känns inte jätte stabil.
Vet du varför taket är sänkt? Vill du ha den höjden? Föreslår att du river ut innertaket annars, antingen i hela rummet eller på ena sidan av din nya innervägg.
Välkommen till forumet!
Finner du att det är hyfsat stabilt så måste du hitta reglar eller glespanel som gipsen är skruvad i. Då kan du använda en regelsökare, och antingen leta regel eller använda metall-funktionen och leta skruvarna (eller plåtreglar, om det är sådana).
Ibland går det att hitta skruven med en magnet också.
Inte så bra eller roligt att bygga innervägg mot ett tak som inte är stabilt, så först bör du undersöka konstruktionen lite mer.rammos skrev:
Finner du att det är hyfsat stabilt så måste du hitta reglar eller glespanel som gipsen är skruvad i. Då kan du använda en regelsökare, och antingen leta regel eller använda metall-funktionen och leta skruvarna (eller plåtreglar, om det är sådana).
Ibland går det att hitta skruven med en magnet också.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror att taket är sänkt pga ventilationon. Ok jag undersöka lite hur det hela är byggt, kan man hyra en bra regelsökare hos Tiderman eller någon annan firma? vad jag har läs så är inte de billigare något att ha.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden