Gick igenom ritningsunderlaget till vårt hus och hittade ett frågetecken (borde vara Ok men...)

Förutsättningar: Torpargrund som består av yttermur och en stödmur i mitten av huset, total bredd=8,1m, dvs 7,7m invändigt.

Enligt Lathunden är max fri längd vid 2 fack och K24 45x220 som golvbjälkar  med limmad 22mm spån 6,7m.

Det roliga är att om man tittar i Träbyggnadshandboken (del 5 grunder) så anges max fri längd till 7,3m med samma förutsättningar.

Hursomhelst så verkar inte befintlig konstruktion uppfylla någon av reglerna.

Jag får intrycket att detta inte borde vara något problem, de flesta hus jag sett med torpargrund har liknande grunduppbyggnad och hus som är smalare än ca 7m är sällsynta.

Någon som har erfarenheter från liknande konstruktioner?

Har jag missförstått? Stödmur på mitten ger väl fri längd på 3,75 m?

Enligt de tabeller som finns i ovan nämda "böcker" så avses den totala längden på balken över båda facken.

Jag måste erkänna att jag fattar ingenting.... ???

Ett försök att förtydliga:

skiss.jpg

Enligt de dimensionskriterier som finns i bland annat "Lathunden- Hjälpreda för bygghandels personal och kunder" så anges den maximala längden (L) till 6,7m för bjälklag bestående av K24 virke i dimensionen 45x220 med limmad golvspånskiva ovanpå.

Frågetecknet var att vårt hus har L=7,7m, dvs lite över rekommendationen. Jag undrade därför om det var någon här som hade erfarenhet av liknande lösningar eller om vårt hus är "feldimensionerat"?

Som sagt, tror inte detta är ett problem, bara en avvikelse som man kanske kan leva med (om man nu inte skall lägga klinker).

Bob_the_builder
Nejdå, jag förstår faktiskt precis vad du menar. Exakt till och med :D (Undrar om jag inte har ställt den frågan här själv någon gång!) Det är en helt riktig iakttagelse att Träbyggnadshandboken och Lathunden inte överensstämmer. Jag gjorde dock precis samma reflektion som du: det finns få hus som är så smala som 7 m! Jag ställde frågan till min KA som i sin tur kontaktade en konstruktör (jag är annars min egen konstruktör :)). Han tittade på mina ritningar och gav sedan klartecken för min lösningen förutsatt att jag kortlade mellan bjälkarna vid ca 2, 4 och 6 m. Jag ville dock ha skruvad glespanel ovanpå bjälkarna att lägga golvvärme i. Det gick INTE för sig efter som glespanelen inte ger lastsamverkan med bjälkarna. Skruvlimmad golvspånskiva krävdes. Signaturen marge här på forumet har dock 8-metersbjälkar med glespanel. Hon kan säkert redogöra för resultatet om du frågar.

Har också kortlingar på 2,4 & 6m (45x170), vet ej hurvida golvspånet är limmat eller inte (nackdelen med gamla hus, man vet inte hur det ser ut under innan man har rivit lite ;D).

Blir kul framöver då vi hade tänkt att lägga golvvärme på hela undervåningen. Blir till att lägga golvvärmen nedsänkt i bjälklaget (riva golv och fräsa ur kortlingar ::)) alternativt att lägga golvvärmen på golvspånet (förlora takhöjd)... den dagen den sorgen ... har tillräckligt med projekt som det är just nu.

Bob_the_builder
eller köpa spårade golvspånskivor. Dyrare, ja mycket, men i relation till sparat besvär tror jag prisskillnaden blir försumbar!

Fattar jag det rätt när jag tror att den kortling som ni pratar om här har samma funktion som krysskolvning?

• Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Bob_the_builder
Ja, gammaldags krysskolvning utförs nog väldigt sällan numera. Min ärrade KA skrockade förnöjt när ämnet kom på tal. :)

Om jag inte minns fel så får man ha max 4,5 m fribärande 45x220 bjälklag, så detdär borde väl inte vara några problem? Eller är jag ute på nattlig cykelfärd igen?

Bob_the_builder
Ja, du cyklar faktiskt. ;D Jag resonerade också som så att om fyra meter är godkänt måste 8 m också vara godkänt förutsatt mittstöd. Men det är det inte! Det har rent mekaniska orsaker tydligen, hur krafter utbreder sig i en balk.

Det är standard med krysskolvning i Vårgårdahus bjälklag i alla fall. Jag tyckte inte det var så farligt jobbigt att göra. Men jag kan inte påsta att jag skrockade förnöjt när jag höll på heller...

Där ser man, 1+1 är inte alltid lika med 2. Det borde man väl ha kommit ihåg från tekniken egentligen. :)

Bob_the_builder
Möjligt, men branschens konstruktörer är i alla fall överens... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.