Byggmaterial & Byggteknik
Fiero: [citat] Lyfter gammal tråd. Vad är priserna idag per m2 inkl färg ungefär? Gör jobbet själv.
Ronaboy: Jag och min fru håller på att börja bygga ett modulhus med krypgrund. Grunden till huset kommer att stå med ena långsidan på befintllig mark och andra långsidan på fylld mark (ca. 2m höjd skillnand). Tanken till och börja med var att fylla upp vibrera och se glad ut, nu tyckte den huvudansvarige byggmästaren att jag borde sätta betong pelare upp från "orginal" mark till grundsulan
cem77: Mitt förslag med en stålbåt att bo i var inte menat som att du skulle bygga ditt hus ovanpå en båt utan mer bo i båten. Går att få rätt mysigt och om den har en liten vedeldad kamin kan du hålla fukt och kyla borta hyggligt. Om du ska kunna bygga det du föreslår i din vision finns det bara ett sätt att klara grunden och det är att göra en gjuten ponton med inbyggda flytelement och
jaso: [citat] Det finns ingen möjlighet för mig att bygga upp en seriös konstruktion från insidan i detta gamla hus. Blir så otroligt mycket speciallösningar mot befintliga bjälklag och liknande för att få det på topp. Utvändig isolering får det i sådant fall bli. Det som står på tur är FTX-ventilation och treglasfönster så isolering av fasaden ligger tyvärr lite längre bort rent
joama73: Är kanske bara supernojig, man blir väl lätt det med barn i huset och ju mer man surfar runt och letar info desto mer förvirrad blir man. Antagligen finns många saker som är minst lika riskfyllda som man gör dagligdags men dessa är mer accepterade i det dagliga livet. Det jag försöker intala mig är att om det var så farligt som vissa personer/sajter försöker få det till (främst
PerKr: ska sätta dekorsten på murstocken. Valet föll på Dekora Highland Earth och imorgon är det tänkt att jag ska renhugga skarvar och börja få stenarna på plats. Men de behöver ju förstås kapas så att bredden stämmer lite bättre och jag funderar på lämpliga verktyg för detta. Har en stenkap (i princip en jättestor vinkelslip) i garaget som verkar bli det jag provar med först. Enda
Zombocom: Hej! skall bygga ut mitt befintliga förråd med en avstickare på ca 4kvm (2,2*1,9) in i carporten. Frågan är , hur göra med grunden?,, Idag är det plan asfalt så min tanke var , först lägga natursten i varje hörne + mitt bara för att komma upp från asfalten, sedan ett lager massonit(oljad) på det lägger jag sedan reglar ( tryckat ) 95*45 cc60 in med cellplast sedan ett
ålesund: Vi bytte på vårt landställe byggt -69 för nästan 10 år sedan. Kommer kanske inte ihåg alla detaljer. Vi var tre personer, varav en snickare (inte jag). Öppnade innerväggen en bit upp, rev ut isoleringen, sågade av syllen vid varje stående regel. Satte i kottlingar mellan stående reglar som vi sedan lyfte hussidan med. Sågade bort bitarna under reglarna med tigersåg. La papp mot
Mikael_L: Klammerpistol för klammer med smal rygg (5,7mm) rekomenderas. Den sortens pistol brukar ofta vara kombinerad klammer/t-dyckert-pistol. Och ger märken i träet när man spikar med dycket. :(
Returia: Bild-Googla "concrete sink" så får ni upp massor med fina bilder av handfat i betong samt mängder med info. Här kommer några av mina favoriter.
nybyggarbjörn: Tack för alla svar. Anledningen att jag funderar på att sätta asfaboard är att det är det på resten av huset och för att slippa lägga distanser på spikläkten så panelen kommer i våg med befintlig panel. Anledningen att jag satte vindfolie från början är att jag snabbt ville stänga och hade inte asfaboard hemma. Nu har jag fattat beslut och det blir asfaboard mest pga av att jag
Mäster: Vanligt gips är väl lite tyngre att bära på, men det brukar bli billigare och snäppet slätare om det är väldigt ojämnt bakom Renoveringsgipset har den nackdelen att det brukar bli lite fult runt skruskallarna, medan vanligt gips sväljer dem bättre. Har du fler rum att göra så tycker jag du kan överväga vanligt gips Ett smidigt alternativ är 90 skivor istället för 120, då blir
v-g: Bitumenmatta runt röret, finns självhäftande på tex mekonomen. Dämpar pga sin tyngd och gör det väldigt effektivt. Man använder det bla för att plåten i bilen inte ska ge efter när man har lite stereo, kan även användas för allmän ljuddämpning.
Roundup: Jag tror inte nivåskillnaden är något problem ens med ganska kraftig strukturtapet på vissa ställen. Om nivåskillnaderna syns får du väl spackla lite bredare helt enkelt.
pärzon: Jag pratade idag med en kille på EPS cement och enlig honom ska det inte vara något problem att gjuta ovanpå en platonmatta. Metodiken är precis den samma som vid en flytande konstruktion med enda skillnaden att byggplasten byts ut mot platon.
Jansson77: Kan man använda en vanlig helmatt takfärg för lecavägg inomhus ? Många målar ju murstocken med vanlig invändig vattenbaserad färg. & i detta läget (inomhus) är ja ju inte beroende av att färgen böhöver andas ?????
Berliner: Hej, tar Rothband i stället fot lim om du har redan gips på väggarna, finns att köppa hos Cheapy. Fungera utmärkt.
joflopp: Kul att se hur det blev och att man kunde vara till hjälp. :)
Egon84: Varför inte stående 120 med liggande 120 på utsidan och liggande 45 på insidan? Om du som det verkar hade tillgång till billig 120 så blir det ju mycket bättre isolerat så.
skånegård: Nu är hålet gjort och inget har rasat än så länge... Och väggen var definitivt inte bärande. Leran som var i väggen gick att smula sönder med fingrarna. Stort tack till inläggen. De hjälpte mig mycket!
Returia: Om ni tittar på denna sida så ser ni att det verkar vara en speciell typ av ytskick, inte bara "slät betong". www.tendances-decoration.fr/.../beton_cire.jpg
moOd: Hej, Jag håller på och river ner kakel och klinker i ett gammalt badrum. Huset är en 50-talsvilla där badrummet ligger i källarplan, halvt under mark. Reagerade tidigare på att det luktade märkligt i källaren när vi flyttade in för ca 2 veckor sedan och har nog lyckats lokalisera lukten till badrummet genom att stänga dörrar och nosa mig fram. Dessvärre verkar luktsinnet nu ha vant
JanneL: Skall väggen vara där permanent tycker jag du skall såga bort parketten under syllen. Har själv dålig erfarenhet av att ställa väggar uppe på golv. Tänker då närmast på ljud emellan rummen.
Johan Gunverth: Lär ju finnas på vilket riktig byggmarknad som helst. Gapros sortiment är ett exempel http://www.gapro.se/uploads/produkter66.pdf
FredrikR: Jag har remsat och spacklat in 2 hörn i veckan som gått, ett 90 och 45graders. 45an sitter från golv till tak. 90-hörnet sitter upp till på en trappinbyggnad (så där ska väl inga leksaker inga träffa - får man hoppas) :)