Går det att gjuta en platta med EPS cemement ovanpå platonmatta eller motsvarande?
Jag har idag ett hus med krypgrund på berg där en del av krypgrunden gjorts om till källare genom gjutning av allehanda betongplattor i lite olika nivåer.
Jag funderar på att bila bort all betong och lägga en platonmatta i hela utrymmet. Då mattan bildar en luftspalt finns det utrymme för ev. vatten som letar sig in att rinna undan under mattan längs berget ner mot en golvbrunn på lägsta punkten. (Ja jo. Jag håller som bäst på att dränerar om och ska täta i bästa möjliga mån utifrån. Hängslen och livrem. Vatten som letar sig in måste kunna rinna undan.)
Förutom fuktspärr vill jag isolera mot markkylan och även behålla källarutrymmet.
Tänkbart är ju iofs att gjuta med EPS cement direkt på berget och lägga mattan ovanpå, men tanken på att en uppfuktad platta som inte kan torka ut ger mig ingen ro.
Vanligt är ju att lägga cellplastisolering ovanpå en fuktspärrmatta, men här är underlaget ojämt och takhöjden tillåter inte både avjämning plus isolering.
Eller kan det tänkas att det finns något annat sätt att lösa detta?