A
akb123: Ja det gäller att inte ge sig, fastän man har en svår o dödlig sjukdom, även om samhället nog hade tyckt att det vore bäst om jag snabbt dog...
3 svar · 1,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Svårt att se på bilderna men min första reaktion är att det inte är en balk utan en ventilationstrumma. Nu kan det ju fortfarande vara problem att flytta den men blir säkert lättare än om det är en bärande balk.
2 svar · 1,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Att man inte blöter den tjockare va ny info men den spikas säkert fortfarande eller? Och en stor nackdel med hård board är att det är elände att sätta upp något på den då man måste fram med stora hammaren för att få ett litet hål. Gips petar man bara till med något vasst.
4 svar · 7,3k läst
M
MTTJ: Hittade ett beräkningsprogram på moelvens sida där jag räknade på bärlina under golvbjälklag. Fick att följande skulle fungera: 90*225 Nedböjning 10mm 90*270 Nedböjning 6mm 90*315 Nedböjning 4mm Pelarlasten skulle bli 21.2 kN Då skulle pelare av dimensionen 90x90 i vardera ände funka.
3 svar · 2,2k läst
S
s60: Tack för svaret. jag räknar med att ett"riktigt"bord väger flera 100kg men ska kolla upp det.. Men Kerto balkar är väll starkare änn 220*45 och billigare änn limträ.så de kanske är det man ska satsa på.. Ska kolla om jag kan fixa ritningarna så du får se lite bättre hur de ser ut..
4 svar · 3,1k läst
F
FiddeP: Tack för hjälpen. Tillverkade två sådana där gafflar och det funkade grymt bra. Använde även en "takstötta" (domkraft på ett ben). Perfekt både för att få fast dem och för spikningen. Tänk att man kan få så bra hjälp så snabbt genom detta forum. Sökte säkert en timma på google utan att hitta nåt vettigt tips.
10 svar · 5,5k läst
A
andersmc: Den gör ingen nytta där heller. Vindpappens uppgift är att stoppa vind och vattenstänk. Det har du ju ändå inte omedelbart bakom gipsen.
3 svar · 2,3k läst
Guzzi
Guzzi: Verkar som ni har rätt... hade för mig att den skulle finnas i olika färger men det verkar ju som det är något jag drömt. Den ska användas till betongsteg i en trapp och som jag förstått så ska det helst vara ett SMP-Polymer-lim till det. Alla förslag är välkomna!
3 svar · 1,5k läst
A
akhagen: Nån slags täckande/tätande primer? Med risk för att binda in fukt överlag. Jag har fläckvis gjort det hemma där förra ägaren slarvat med kattlådan.
4 svar · 1,0k läst
J
Johan_Andersson: Jag har för avsikt att delvis bygga igen en nuvarande alkov med ett stort valv inspirerat av bifogad bild men har funderingar dels kring material/konstruktion och dels skarven mellan befintlig och ny vägg. Vad gäller material/konstruktion så funderar jag på att bygga det i tjock MDF (tunnare eller spårad till böjen) och bara marginellt med reglar men funderar på vad expertisen säger om
0 svar · 5,1k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Det ska ju som Stefan säger helst fästas helt dolt med fästbleck. Men om det nu är för sent så tycker jag du ska fästa släta plåtar under den synliga plåten som du sedan kan nita plåten i.
2 svar · 7,6k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hmm, nu när jag tittade mer igår så säckar sig det även i andra rummet intill i samma linje. Ca 7 meter totalt, och en vägg imellan. Så antingen är det 2st plank som vilar på mitväggen och båda har säckat sig eller så är det 1st limträ över hela stäckan på 7m(?) Kontigt bara tycker jag om man skulle ha limträ i ett radhus just på detta ställe, har svårt att tro att det
11 svar · 3,3k läst
chris47
chris47: Hej JonathanGubbe. Jag har precis gjort en sån vägg, se bild. Jag var orolig för bärigheten i gipsskivan så jag började med att skruva upp ett galvat nät som jag köpt billigt på biltema. man kan använda putsnät också, men det är mycket dyrare. Jag spände upp nätet från tak till golv genom att dra in rejäla brickskruvar i reglarna. Jag använde vanligt fix och började med att
4 svar · 12,8k läst
·
D
danielr112: Varför inte bara lägga dit en träbit istället? Ser inte vitsen med en målad stenbit... Det syns ju inte att det är marmor längre...
18 svar · 61,5k läst
S
SvenD: Efter tips från ett proffs använde jag Dolomit. Köpte en grov krossad variant med ca 4 mm kornstorlek som jag använde där det var mycket att fylla och en finkrossad för att fylla ut i mindre svackor. Den grovkrossad hittade jag kakelfirman den finkossade saluförs som trädgårdskalk. Fördelen med Dolomiten är att kornen häftar ihop lite så att dett ligger bättre kvar än sand. Dolimit
8 svar · 5,2k läst
S
Stehpan: Hejsan! Jag brukade använda små beige och bruna marmorplattor när jag kaklat tidigare. Dessa fanns ofta på Silvan för 200kr/kvm men även lite dyrare på Coop och Hornbach. Jag hade tänkt börja kakla ett badrum nu i jul. Är det någon som vet var man hittar prisvärda plattor? Tänkte kolla Bauhaus i eftermiddag. Mvh Stephan
0 svar · 2,5k läst
·
M
Mäster: Oavsett vad Norgips föreslår, så är det inte skoj att spackla kortsidorna när man lagt gipset ner.. Vid stående gips har man däremot försänkningarna på långsidorna att spackla i.
10 svar · 11,1k läst
T
tompa_70: Jag sker fel, jag menade givetvis att jag var förvnad över att det var att jämställa med 3 st 45 x 220 (inte 2 st "352 x 220).
4 svar · 3,5k läst
G
Gurravasa: Gera innerhörn på vanlig slät sockel måste vara det meningslösaste merjobbet ever... Appropå gerning så hade en snickarsvåger som gerade så att hans überprofilerade allomgesockel slutade ner mot golvet i hörnen och sen nån äcklig kloss emellan... Ryser fortfarande när jag tänker på det...
9 svar · 12,4k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] den såg bra ut, tackar
2 svar · 3,7k läst
Linus_E
Linus_E: Tjena. då har Luft/Luft installerats o alla dom gamla radiatoerna åkt ut. hur gör jag nu snyggast o enklast för o dölja alla hål i golven ? 3 st kan jag byta en bit golv men i vardags rumet är där 3 st som inte går o byta utan att ta allt golv. så tips motages mer än gärna.... MVH Linus
0 svar · 1,4k läst
·
B
Björn_Nilsson: Riktigt bra fråga. Bra tänkt där... I mitt huvud blir det nog som du säger. Men om du belastar skruvarna och stödlisten lika mycket är det ingen fara. Men om skåpet "vilar" på listen, bör skruvarna där upp få mer kraft utåt... Häng lite i överskåpet och känn efter hur det verkar....
7 svar · 24,2k läst
·
G
gaia: [citat] gör du som sponken råder så får du njuta länge och utan oro vad som händer bakom skivorna. Tänk på att du har inte dränerat under väggsulor och den vägen kryper markfukten in och syns ofta i kant mellan golv-vägg om man hindrar avdunstningen. Det är inga stora mängder och synns ej om väggen kan andas men om du sätter skivor utan ventilation så pågår processen utan att
2 svar · 2,7k läst
B
Berra Brumm: Tack för tipsen! Nu är julhelgen räddad. :)
5 svar · 15,9k läst
D
daije: va e de för svammel. klart som korvspad att ALL el dras före man klär in väggar och tak. din snickare vill nog slippa att mäta ut hålen för dosorna. jobba inte baklänges
5 svar · 2,7k läst
Berliner
Berliner: Absolut ska det vara tät. Annat får du problem med fukt. Det finns speciel tätningsmassa som Isover Vario Fugmassa DS.
2 svar · 2,7k läst
Y
Yrrol: någon måste väl ha koll, iofs kunde ju ringt anticimex och frågat.... behöver få detta gjort så man fick upp innerväggar & tak...
1 svar · 4,5k läst
C
cheetah1: Jahapp, ja då får jag prova med det. Hallgolvet blir iskallt -> inte mysigt när mina föräldrar som har sovrummet intill ska gå på toa på natten (toan är precis bredvid ytterdörren).
6 svar · 2,8k läst
·
G
Gabbe1: Jag använde 40mm och dyckertpistol. Lister och foder sitter som berget. Jag har gips+spånskiva överallt på väggarna.
4 svar · 17,7k läst
hagaby
hagaby: Hej. Du kan beställa LVL-balk 63x200 (KERTO). och lägga på s=900. förutsatt att du har papp- eller plåttak. Vill du ha tegel eller betongpannor får man gå upp någon dimension.
4 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.