Ska till och bygga ut mitt hus med ca 35kvm.

Grunden är nästan klar och det börjar bli dax för väggar mm mm
Mina funderingar ligger i ytterväggarna. Jag kan få "nästan" obegränsat med 45x120mm virke. Blir det för tunt med 120 stående och 45 liggande?
Kan man då bygga med 2x120mm stående lite omlott?
Det skulle ju ge 240mm isolering vilket låter bra men finns det några nackdelar med att inte lägga 45x45 liggande med isolering?

Hej! det inre lagret med liggande 45x45or är ju bra för eldragning etc, utan att behöva gå utanför plasten. Som för övrigt inte skall sitta längre än en tredjedel ut i väggen.

Bortsett från det är det väl helt OK att lägga dubbla, förskjutna lager 45x120..! /h

OK. Så plasten sätter man vanligtvis mellan 45an och 170mm?? Var ska jag sätta plast i mitt fall? Direkt innanför gipset eller innanför av. osb?

I ditt fall, vilket inte rekomenderas, så skulle jag lägga plasten mellan gipset och osb, för att mininera "utgångshålet" i plasten när du punkterar den genom att skruva/spika i väggarna...

Det blir stående 120 och liggande 45 både utv. och inv. Verkar som det blir bättre än Dubbla stående 120.

Varför inte stående 120 med liggande 120 på utsidan och liggande 45 på insidan? Om du som det verkar hade tillgång till billig 120 så blir det ju mycket bättre isolerat så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.