S
savio: Jag har nu klämt in en regel längst upp men den är ändå ojämn, skiljer 2cm från högsta till lägsta punkt =(
6 svar · 3,8k läst
·
B
Borgen: Hej - Tror även Fredells kan hjälpa dig //Borgen
7 svar · 2,0k läst
S
samuelk: Tack för ditt snabba svar, tittade på länken och såg att det var 500mm precis som du sa. överkant kamin kommer att hamna 1000mm från taket som är putsat(ca 20mm). det blir dock rökröret som kommer att gå upp lite kritiskt och in där ventilationskanalen är. Ett alternativ kanske kan vara att ta bort trälisten sim sitter på nischen och ersätta med en fuskis i puts. Finns det annars
2 svar · 3,7k läst
·
A
Ahlbom: Vet inte om du redan har hunnit på med putsen, men om du inte hunnit det och oron för frost är kvar så finns det anti-frost medel att blanda i, kan köpas på byggvaruhusen.
12 svar · 7,5k läst
L
lillaelektrikern: kan ej ha kvar den nedre balken pga att jag vill ha en lyft i garaget och för att kunna lyfta en bil tillräckligt högt är den ivägen men som skrivet så kan bilden enligt första exemplet fungera
2 svar · 2,4k läst
·
R
robsarve: Jag tog bort inlägget då vi har en pågående process med försäkringsbolaget. Har i dagsläget spenderat snart en halv miljon på vårt problem. Förutom de fysiska olägenheterna. Stora mängder aldehyder kan tydligen orsaka polymerisation i bindemedlen i spånskiva och därmed öga utgasningen. "Luftsmitta".
27 svar · 37,4k läst
nimhed
nimhed: [citat] Vilken bra länk! Tackar
2 svar · 5,0k läst
A
AndersS: Som fönsterbräda kan man limma ett tunt laminatskikt över MDFen om man skarvat och då ser ni garanterat inte några skarvar, kan även övernålas om man skulle önska. Fungerar speciellt bra om man har mycket växter i fönstren där vattenspill och krukmärken annars gör märken. Jag skaffar mitt laminat från ett snickeri.
14 svar · 12,0k läst
T
thalle: Näe, så länge nockbalken inte utsätts för allt för stor nedböjning. I detta fall skulle det handla om max ca 10mm enligt beräkningar, i värsta scenario. Det skulle ju inte ge många mm ute på väggen. Själv hade jag inte tänkt att det skulle varit något större problem, men en bekant skrämde upp mig. Iofs hade han ingen aning heller utan bara spekulerade...
2 svar · 2,2k läst
·
D
Danne_83: Jag håller på att konstruerar en lätt yttervägg. Innifrån och utåt består den av dubbelgips, 45 liggande träreglar med MU, diffspärr, 220 stående träreglar med MU, 50 falsad cellplast, 34 stående läkt (luftspalt), oorganisk skiva samt tunnputs. Min fråga är ifall jag behöver ha en oorganisk skiva innanför den falsade cellplasten? Kan inte se nyttan med det men jag har har kanske
0 svar · 1,1k läst
raveper
raveper: Senildosa(rotdosa) och sen något snyggt lock eller så.
3 svar · 1,4k läst
G
Generellt: Hej alla på forumet! Behöver hjälp. Har lagt in skiffergolv i somras i badrummet. Köpte samma skiffer till kök och hall och det är ljusare än det jag köpte tidigare. Vill att det ska vara svart. Det som är nu är grått på vissa plattor. Kommer de att mörkna? Går detta att få dem mörkare på annat sätt än att olja in dem med klinkerolja. Vill ha dem betydligt mörkare... Tacksam
0 svar · 997 läst
vojma
vojma: [citat] Även kallad greting / gretting.
21 svar · 21,5k läst
·
nimhed
nimhed: Never mind, jag flyttade dosorna.
3 svar · 4,8k läst
K
Kempa: Hejsan! Jag söker bilder på gamla trappräcken (mellan 1800-1940) som jag kan ha som underlag när jag ska bygga ett räcke till mitt hus. Tacksam för alla svar. // Kempa
0 svar · 2,4k läst
E
elajens: Fick ni chansen att riva något och titta?
10 svar · 7,2k läst
·
S
sled: Har byggt väggen idag.. Den blev grymt stabil! går inte att rubba! =) Tack för alla tips!
19 svar · 4,0k läst
B
Bollet: vikten är mindre viktig längden är ca 2 meter
2 svar · 2,6k läst
M
m.algoe: [citat] Tyvärr inte. Det är min server som ska stå där ute och då duger inte trådlöst. Bland annat så streamar jag film över nätverket och då måste det gå fort.
5 svar · 1,3k läst
S
searlaitm: [citat] Hej! Jag är ny på forumet men blev mycket glad att hitta just denna diskussion. Jag överväger att skapa en sovalkov med storage under sängen alternativt inreda min arbetsplats i nuvarande gaderob. Det är så sunkigt och mörkt att jag köpte en fristående garderob. ;) Jag har frågat min Brf om jag får riva väggarna och de brydde sig bara om det vra en bärande vägg eller inte,
2 svar · 16,2k läst
P
passe-snass: hej e här någon som har koll på vad det kostar ungefär att få nya plåtar på ett tak.Huset e normal stort 150 m2 2st rändalar (korta ca 2 m st),vindskivor,hängrännor,skorstensplåt (stor skorsten 8 pipor),en rak kupa .Plåtslagaren jag pratade med sa att en normal villa brukade kosta 60-75 tusen färdigt med moms tycker det låter dyrt . vad tycker ni? mvh passe-snass
0 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Om stegdjupet då är 24 cm + trappnos blir det ju bra.
3 svar · 13,0k läst
A
Ahlbom: Med gips går det enkelt och snabbt, tretex kan jämna ut ojämnheter i väggen då det är rätt poröst, tänkt på det innan ni eventuellt tar bort det. Finns också 6mm gips som inte bygger så mycket om ni bara vill ha en ny slät yta.
1 svar · 2,3k läst
FredrikR
FredrikR: Blir den *varm varm* kanske minerit är att föredra, gips har en tendens att bli poröst av värme. Blir den bara ljummen borde gips funka kalas. Ett annat alt. beroende på hur det ser ut i din hall är att använda strukturfärg på den 'renskrapade' muren. Ger ett putsat intryck och ser bra ut - om de passar i hallen vill säga.
2 svar · 2,6k läst
K
Krawk: Haucon har tex några olika. Se "Matriser" på sidan 38: http://www.haucon.se/product_pdf/produktkatalog7.pdf
2 svar · 1,5k läst
Bödde
Bödde: [citat] Bra! Tack för hjälpen och tipsen!
11 svar · 1,5k läst
M
MrMatte: Fick tag på en vinkelställare på jula (liten röd sak i plast) som visar rätt vinkel. därefter fick jag bättre resultat. Men vissa vinklar fgick helt enkelt inte ihop eftersom vinkeln gjorde att listerna som skulle mötas hade olika lutningar. Var på det kommer skuggor över och i underkant av list. För att minimera detta sågade jag till fyrkantsklossar i trä och gjorde nått enkelt
10 svar · 3,0k läst
Fuego
Fuego: Hur stor rörelsefogar har du satt om du nu satte några och vad lade ni i isåfall i dom?
21 svar · 4,9k läst
B
BigGitt: Har försökt hitta lite info om olika byggnadstekniker beträffande yttervägg och isolering. T.ex. en trästomme kan se ut så här. gips,45x45,plastf,45x120,utegips,läkt,panell = 165mm isolering. Hur skulle motsvarande se ut i leca, ytong... Vilka tjocklekar skulle behövas för att uppnå samma resultat isoleringsmässigt? Edit/// Har hittat lite info om olika U-värde Leca block 25cm= 0,78
0 svar · 792 läst
Immobil
Immobil: På utsidan brukar de oftast sitta.
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.