passenger
passenger: Tackar för förslagen! Det skall bli kaklat våtrum på den ena sidan, så jag vill att väggen blir så stabilt förankrad som möjligt. Tänkte använda syllband under, och den ser inte riktigt "lim-vänlig" ut på ena sidan. Kanske skulle gå bättre med vanlig gummiduk.
9 svar · 19,2k läst
R
Roger J: Felskrivet av mig! givetvis menar jag "tätskikt" Tack för svaret:)
2 svar · 2,7k läst
H
hakaner: Hej, har ingen egen erfarenhet om detta, men kika lite på denna sida som avråder ifrån detta: http://www.lfs-web.se/olampliga%20krypgrundsatgarder.htm -Dom säljer ju iof. vissa produkter och är ju därmed partiska, men dom har många bra synpunkter och förklarar och resonerar kring dessa på hemsidan. Läs igenom och bilda dig en egen uppfattning....
2 svar · 7,5k läst
J
JanneL: Spelar nog ingen roll vilken du väljer. Ta den som blir billigast.
1 svar · 2,1k läst
T
tompa_70: Jag ska bygga ett skärmtak enligt följande. Bredd (längs med huset) 4 meter, djup (ut från huset) 3 meter. En 4 m lång träbalk (tex 45 x 145) fästes i husväggen, ca 2,5 m upp på husväggen. 3 meter ut från huset gjuter jag två plintar ("en i varje hörn") och fäster stolpar (tex 2 st ihopspikade 45x95) i dessa. OBS! Jag vill ha två stolpar, dvs en stolpe i varje ände av taket. Jag
0 svar · 4,3k läst
apotekarnes
apotekarnes: Om du bygger i 1 1/2 plan borde inte bygghöjden överskrida 6m. Du kan nog få till en övervåning på mer än hälften av undervåningen plus biyta utan att det blir för högt.
3 svar · 4,7k läst
T
Tornhill 2: En stenhuggare kan, borde kosta någon 100-lapp. Kolla i Gula sidorna. / Fredrik
1 svar · 18,6k läst
T
Tornhill 2: Visst är det tekniskt möjligt, och om du kan tänka dig en kvarvarande "ram" blir det dessutom ekonomiskt rimligt. Du behöver en balk som avlastar vikten ovanifrån. Om du inte vill att den skall synas från bottenvåningen, så måste du dölja den i bjälklaget, och/eller i väggen på ovanvåningen. I praktiken betyder det att du måste riva bjälklaget och eventuellt en del av väggen
1 svar · 3,3k läst
W
wiknil: Behöver lite tips på en bra lösning. Har kontoret i Gillestugan som är ca 3,5x8 m där jag har kontor de sista 2,5 metrarna. Har i dagsläget bara ett draperi som delar av som är monterat i takskena så det går att öppna upp. Problemet är att det absorberar inte ljud. Att sätta upp en pernanent vägg är det inte tal om, Finns det någon enkel lösning att titta på. Har varit inne på
0 svar · 2,2k läst
Bezt
Bezt: Tack för svaret, huset dränerades om förra året så den borde vara OK, har egentligen lite emot klinkers då fogarna blir så skitiga, en källare ska ju tåla lite hårda tag och kunna gå in med skor utan att tänka på att det blir svårt att städa.
11 svar · 4,1k läst
J
jordraketen: Hej. Tänkte i mitt icke ännu byggda hus uppföra en bit tegelvägg. Mest för syns skull men visst, där skulle va en vägg ändå. Dels tänkte jag ha en kamin där. Är en ej bärande vägg, ca 1.5m lång och troligtvis ända upp till taket 2.4m. Ska vara "tegelfärgat". Mina frågor är: 1. Vilken typ av sten ska man använda? 2. Hur "armerar" man det på "höjden"? 3. Räcker det med en
0 svar · 2,1k läst
lasseseger
lasseseger: Undar om man kan ha ett Spabad på 2.a våningen om man reglar c/c 300 utan att det trillar ner? är det någon som har sett detta?
0 svar · 1,1k läst
A
AHassel: Hej hej! Nu börjar vi snart bli klara med renoveringen av vår ovanvåningen, vi fattats dock ett trappräcke/skyddsräcke. Vi är sugna på något som liknar följande: nr 19 på http://www.trappmaster.se/parent.htm eller http://www.lundbergs.com/trapprenovering___174.aspx?prodId=247&startId=0 Hur skulle ni gå tillväga för att bygga ihop något sådant, man ser på bilden hur det ska sitta.
0 svar · 5,5k läst
·
A
Ahlbom: puh, lyfta taket låter som ett stor projekt, men lika bra att göra det "rätt" denna gång!
4 svar · 15,9k läst
·
A
andersmc: Jag köpte såna där wellpappskivor till mitt tak och jag måste säga att det var rena smäcket. Som tur var så satte jag inte upp dem med en gång, utan de blev stående i ett förråd ett tag. När jag sedan skulle montera dem så hade de börjat lösas upp av fukten, så pass att vissa av dem inte gick att hantera utan att de föll sönder. Detta är vad som skulle hänt om jag satt upp
5 svar · 8,6k läst
X
Xekich: Det stora problemet som jag ser det är väl att det kommer ta sin lilla tid med allt vad det innebär (micromat, oförstående familjemedlemmar mm..) OM vi nu väljer att byta till dvärgbrytare samt jorda v-rum/kök är det praxis att även jorda resterande rum på nedervåningen? Arbetskostnaden är ingen faktor i det här fallet då det finns elektriker i nära släktled :)
5 svar · 2,1k läst
M
marmander: Efter lite googlande och funderande hittade jag själv lösningen på problemet. Får bli stålram och gjutning med planja combideck eller motsvarande, samt eventuell mineralull på glespanel under plattan.
1 svar · 1,8k läst
O
Olivander: Japp ändarna ligger på mellanväggarna, angående Fasting65 förslag så är det tyvärr svårt att genomföra då det är ett vägginbyggt skåp därunder som ej skulle gå att öppna längre (avloppet skulle komma ner ur taket just framför dörren). Men gillade ideen. Ingen annan som har nått förslag eller tror att det inte skulle gå att borra?
6 svar · 3,4k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: Å andra sidan är det ju den billigasten metoden för självstängande dörrar.
4 svar · 1,6k läst
V
Vringhed: Hur mäter man en innerväggs tjocklek? Vringhed Undrande medborgare
0 svar · 915 läst
J
Jessica Pessica: Vi ska bygga nytt så vi kan ju välja om den ska vara l-formad eller U. Alltings ka ju vara så öppet och "rymdligt" ;-) nuförtiden, mycket av det praktiska går bort..vilket kan irritera när man ska försöka ha undanplockat samtidigt... Nå någon?
4 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Här är en gammal tråd i samma ärende. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
3 svar · 12,1k läst
·
H_L
H_L: Hittade denna efter googling: http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/HB7/HBKap3.10.pdf Enligt kapitel 4.10.1 så ser det väl mycket väl ut som att ni kan hänga upp ena långsidan av sängen i bara gipset förutsatt att ni använder ankarinfästning, tillräckligt många infästningar och att ert gips inte är av sällsynt dålig kvalitet jämfört med Gyprocs. /Henrik
3 svar · 2,8k läst
Suhagg
Suhagg: Kommer bygga något i denna stil. Är det några bärande väggar pga ryggåstaket eller är det en limträbalk rakt igenom huset? [bild] [bild]
0 svar · 1,7k läst
T
tralopp: [citat] Det låter ju bra! Och eftersom det är en vattenbaserad färg slipper jag kanske att det lucktar så mycket? Målade lister en nyår o hade sprängande huvudvärk i flera dagar.. Sen har jag tänkt kvistlacka ändå då det inte rör sig om några större mängder trä. För säkerhets skull liksom. Har nu varit o köpt råspont för 4.90 löpmetern, den är ganska fin o fanns i längder
6 svar · 12,5k läst
D
DWHenrik: Ingen som har någon idé? Har fått en beräkning från en bygghandlare att det ska funka med en 16 cm I-balk, men jag tycker det verkar lite klent eller?
2 svar · 1,5k läst
Caspár
Caspár: Hej ! Vet inte om det är rätt forum, men jag kör i alla fall... När man mjukfogar kan man ju spruta på en blandning av såpa och vatten innan man 'drar' fogen, så min fråga är som följer : Hur ska fördelningen vara på såpa & vatten ? Tack på förhand !
0 svar · 1,2k läst
B
Bonan: Kolla med Malmö List.
4 svar · 6,4k läst
P
para: Tack för det, jag hittade inte artikeln själv! Ja, på sid 27 står det ju att man kan montera den direkt i skorstensstocken och att man då ska ha en extra förstärkt kassett som monteras i nån dubbelkåpa av stål.
9 svar · 20,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Svarar själv eftersom jag har fått hem lite prover. NCS S 2505-Y25R. Detta är alltså ett genomsnitt av den gråbeiga basfärgen Närmaste blir väl S 2005-Y20R eller S 2005-Y30R. Med andra ord en väldigt vanlig gråbeige väggfärgskulör.
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.