Hej,

Är en glad amatör som håller på att renovera mitt kök i en lägenhet i ett gammalt hus med otroligt tråkiga väggar som har många gamla hål och söndrigheter.

Har tänkt limma upp gipsskivor runt om och fick tipset att använda PL400 av en snickare.

Dock så kostar det ungefär dubbelt så mycket som Byggmax konstruktionslim, men jag har ingen aning om hur bra det funkar i jämförelse.

Någon som har erfarenheter av Byggmax konstruktionslim och om det skulle funka för att limma upp helt vanliga gipsskivor (13mm)?

Jag köpte några sådana vid två tillfällen och gör inte om det mer. Har satt ca 50 m2 Brandens panelskiva med lim.
Byggmax lim var "torrt", inte alls kladdigt som PL400 och flera andra. Det hade nästan skinnat sig redan när man tryckte ut det.
Köpte Hornbachs egna lim och Sikabond, bägge hade rätt konsistens.

Allt annan i färgväg har jag köpt på Byggmax och varit mer än nöjd men denna var ett bottennapp.

Jag har använt Byggmaxlimmet vid något tillfälle utan att vara direkt nöjd.

Men jag avråder även från PL400. Utmärkt lim (helt j*vla otroligt faktiskt!) men till det här skulle jag använda PL600 istället.

Paul-Staffanstorp
Jag ger inte mycket för deras lim heller efter en del dåliga erfarenheter.

Dock nyfiken på vad du har för väggar bakom där du ska limma upp gipsen.:confused:

Somelvis: Tack för ditt svar, då vet jag att jag inte ska använda det iaf...

Guzzi: Varför PL600 istället då?

Paul: Lättbetong är nog det material som är bakom... kexbetong...

PL600 har en annan styrka direkt. Luktar heller inte skunk. Får du det på fel ställe så går det ta en fuktig trasa och torka bort. PL400 använder jag om det är en riktigt extrem situation där inget annat funkar.

Julas pris är riktigt bra.

Byggmax konstruktionslim är skräp. Dålig vidhäftning, inträngning och elasticitet.

Deras färger fungerar bra

Berliner
Hej,
tar Rothband i stället fot lim om du har redan gips på väggarna, finns att köppa hos Cheapy.
Fungera utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.