Ska sätta upp reparationsgips utanpå träpanel och har tagit bort alla golvlister och foder till dörrar och fönster. Alla lister är gammla och fina så de ska jag använda igen. Då gipset bygger 6mm så tänkte jag köpa trälister i samma bredd och sätta mot fönster och -dörrkarm och sen dit med listerna igen. Men vid min bygghandlare så hade de bara en list som var 8mm. Det skiljer ju 2mm men frågan är om det gör något? Men sen kan jag ju tycka att det borde finnas lister på 6mm för jag antar att jag inte är ensam om att plocka bort golvlister, fönster och -dörrfoder innan man gipsar?

P
Kör på bara..

Det låter bra det. Annars tänkte jag ev. hyvla ner dom till 6mm men om det inte behövs så slipper jag det gärna.

Om fodren är skålade/inbuktande på baksidan syns inte små nivåskillnader, om fodren är plana kan det bli en glipa mellan foder och list. Men glipor kan ju fixas med spackel innan målning.

Fodren är släta och cirka 10cm breda.

Det kommer troligen inte att märkas, 6 mm på pallen i bygghandeln blir lätt 7 mm på ett lite ojämnt underlag, Är fodren sen 10 cm breda är det inga problem att trolla bort någon millimeter,
Det är bättre att dina utsalningar är någon mm för tjocka än för tunna i detta fall.

Prova på en sida av fönstret innan du börjar hyvla och krångla.
Tuta å kör..

Ett alternativ kan vara att skaffa 6 mm MDF som du sågar ut remsor i "listbredd" från.

P
Ännu hellre; Skit i ROT-gipsen och kör med 13 mm gips istället. "Problemet" med listerna kvarstår, men gipsningen blir lättare och snyggare.

ACME skrev:
Ännu hellre; Skit i ROT-gipsen och kör med 13 mm gips istället. "Problemet" med listerna kvarstår, men gipsningen blir lättare och snyggare.
ROT-gipsen är redan inhandlad och nu även de 8mm tjocka listerna så det bir till att göra det bästa av detta.
Men jag har fler rum att göra så jag undrar varför vanligt gips är bättre? Och finns det några nackdelar med att använda vanligt gips?

Vanligt gips är väl lite tyngre att bära på, men det brukar bli billigare och snäppet slätare om det är väldigt ojämnt bakom
Renoveringsgipset har den nackdelen att det brukar bli lite fult runt skruskallarna, medan vanligt gips sväljer dem bättre.
Har du fler rum att göra så tycker jag du kan överväga vanligt gips
Ett smidigt alternativ är 90 skivor istället för 120, då blir det dyrare igen, men ohyggligt mycket enklare att bära och sätta upp.
Angående listerna, så tror jag att det blir bra med 1 mm tjockare utsalningar än vad gipset är,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.