2 403 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ljuddämpa avloppsrör
Har idag öppet in till avloppsröret som kommer ner från övervåningen, inte så trevlig syn jag vet - men nu ska det byggas igen (efter dryga 2år i huset) 
Röret går ner i ett utrymme bredvid trappen som är ca 30x70cm, kall och varmvatten är draget på samma ställe.
Nu när det ska byggas för så vill jag få bort så mycket spol och rinnljud som möjligt.
Tänker mig att fylla upp utrymmet med stenull, och sedan sätta dubbelgips på de 3 sidor jag kommer åt.
Är jag inne på rätt spår, eller bör jag titta på andra lösningar?
Röret går ner i ett utrymme bredvid trappen som är ca 30x70cm, kall och varmvatten är draget på samma ställe.
Nu när det ska byggas för så vill jag få bort så mycket spol och rinnljud som möjligt.
Tänker mig att fylla upp utrymmet med stenull, och sedan sätta dubbelgips på de 3 sidor jag kommer åt.
Är jag inne på rätt spår, eller bör jag titta på andra lösningar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Markskiva i stenull brukar funka bra för detta. De är 5cm tjocka.
Annars finns ljuddämpade avloppsrör t.ex. Poloplast som passar direkt på vanliga PVC-delar.
Annars finns ljuddämpade avloppsrör t.ex. Poloplast som passar direkt på vanliga PVC-delar.
Jag hade samma i min hall. Förde ett herrans liv. Tycker ljudet har försvunnit tillräckligt bara efter att ha byggt in röret med spån+gips. Inspektionslucka kan vara bra, anledningen till att vi hade röret öppet var att en tidigare ägare råkat ut för att röret börjat läcka och därför ville ha koll på det.
Jag fyllde med det som jag hade till hands, det blev glasull. Jag pressade in så mycket det bara gick och satte på enkelgips. Blev helt ok. Spolning på övervåningen kan fortfarande höras om det är tyst i huset och man står bredvid. Har du dubbelgips så tror jag det blir väldigt bra.
Bitumenmatta runt röret, finns självhäftande på tex mekonomen. Dämpar pga sin tyngd och gör det väldigt effektivt.
Man använder det bla för att plåten i bilen inte ska ge efter när man har lite stereo, kan även användas för allmän ljuddämpning.
Man använder det bla för att plåten i bilen inte ska ge efter när man har lite stereo, kan även användas för allmän ljuddämpning.
Klicka här för att svara