K
Krawk: [citat] Om man skall vara riktigt grinig så är fasad och bärande stomme skilda delar i byggnaden ;) Utan fuktkänsliga material så får man inte samma problem, även om vattnet fortfarande inte har någonstans att ta vägen. Det bästa är såklart att bygga en fasad som faktiskt håller ute och leder bort vattnet.
5 svar · 1,9k läst
J
jonathanGubbe: Hej! Jag har en lokal där jag skall bygga en inspelnings studio. Lokalen är ett tak till en verkstad som i sin tur ligger i en stor hangar liknande byggnad. Mitt golv (taket till lokalen under) består av 22 spånskiva limmad och spikad på 45x145 reglar cc600 som i sin tur ligger på 250mm I-balk, cc2400. Balkarna är stöttade med stående balkar och reglar 45x145mm. Nu till min fråga: Jag
0 svar · 909 läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Ring till byggnadsnämnden och fråga, de vet garanterat vem som kan klassas för "sakkunnig konstruktör" :) /Christian
9 svar · 1,8k läst
HakanJ
HakanJ: Jag lyckades :-) Knepet är att inte tänka för mycket verkar det som.
5 svar · 4,2k läst
G
gaia: svarar själv - NEJ! hittade svar i gamla trådar ... gaia
1 svar · 1,4k läst
gadu^
gadu^: Är det en konstruktion att undvika så måste jag väl ge mig på att försöka göra en luftspalt där, men det är trångt som attans "på andra sidan" rören mot råsponten. Värre är det nog att få plasten tätt runt rören. Tänkte att det fanns enklare sätt.. ;) Får klura lite till... :)
2 svar · 1,9k läst
·
Miles
Miles: ok, jo eken är lite starkare än furu kanske. cheers!
5 svar · 2,2k läst
J
jomany: Ingen fara. Jag blir dåsig innan det blir snett. Hamnar lätt i soffan då. :-) ///j
9 svar · 2,4k läst
titanium
titanium: Felet du gjort är att du inte satt dit ångspärren direkt. Som det är nu så kondenseras den fuktiga inneluften på vindväven. Ett problem man lätt får om man bygger på den kalla årstiden. Plocka ner isoleringen på den del du kan och sprid ut den på golvet. Kör med byggfläktar precis som du gör tills det är torrt på vindväven. Smacka sedan dit isoleringen och snabbt på med
2 svar · 2,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Sotaren skickar ju in en kopia på godkännandet till Statsbyggnadskontoret, så det är nog rätt lönlöst att köra huvudet i sanden.
12 svar · 3,7k läst
BillyBragg
BillyBragg: De är inte hela väggen som ja va tvungen att ta bort, så det är samma dimensioner som det satt tidigare.. 12mm tjock... Ja kommer inte ihåg de exakta måtten på reglarna men runt 40-50cm var det.. Ja tror inte de är spånskivan, den kändes robust iallafall :)
3 svar · 1,2k läst
F
Foffen: limma golvregel i parketten är ju ett annat alternativ, står lite om det på den här sidan: http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=artiklar&avdelning=&article=448&kat=107
16 svar · 14,0k läst
Y
yens: Just latexfogen är en av de få grejer jag köpt på byggmax som jag inte var nöjd med. Om man jämför med Hornbachs för 9 kr så är Hornbachs en dröm att jobba med. Den kan även jag förorda...
18 svar · 20,1k läst
raveper
raveper: Kloss och sandpapper. Går fortare än man tror.
6 svar · 8,9k läst
F
feffemannen: Ahh.. tusen tack. f
2 svar · 1,8k läst
·
S
Skier12345: Marginell skillnad på väggtemp om du monterar en gipskiva där
10 svar · 1,2k läst
I
ih624: svetsa dit ett öra av plattjärn, borra hål i den, skruva
4 svar · 9,8k läst
A
Andersm74: Den ligger bifogad och klar men kommer inte med när jag trycker på "skicka svar". Varför?
4 svar · 1,8k läst
G
gnizz: Har ett sånt svart trappräcke upp till övervåningen gjort av plast och nu ska trapphuset renoveras. problemet är att infästningsbrickan som räcket ska avslutas in i väggen i saknas i ena änden då den förut slutade i ett fönsterfoder som inte finns längre. Därför behöver jag få tag på en ny sådan, röret är 40 mm i diameter. Någon som vet var man kan hitta en sådan del?
0 svar · 1,4k läst
M
Mats: jag skulle fundera på något så simpelt som en bit gummislang/snöre i rätt dimension som man kan pressa in i springan istället
6 svar · 5,1k läst
G
Gladh: Om det är helt vanliga gipsskivor i tak och vägg och man inte vill ha några taklistor så är det enklare att gipsa taket först, och sedan skjuta upp vägggipset mot taket och det beror helt enkelt på att taket oftas inte är precis lika långt som en gipsskiva och att den så fall måste kapas/ha flera och då blir det en lite glipa mellan väggen och takgipset. Denna glippa "täcker" man
8 svar · 40,8k läst
B
hokanp: Då är det bättre med en VKR 100*50*6,3 vilken är lättare att bygga in samt att den ligger på 0,7mm i bedböjning men väger bara 27 kg mot HEA balken som har en nedböjning på 0,6 mm men väger 35 kg.
10 svar · 6,6k läst
·
G
Gabbe1: Ja det borde funka utmärkt, balksko är nog att föredra tycker jag.
1 svar · 3,9k läst
·
O
ohlgren: Jag skippade plasten. Känns onödigt och lite riskabelt.
32 svar · 13,6k läst
G
gzq2dx: Vi har ett lösvirkeshus byggt 1988 - två plan i suteräng. I bottenplan finns en murad hjärtvägg med ett antal öppninar för dörrar o dyl. Mellan två av de större rummen finns ett större murat runt valv med en öppning på ca 1,5 m. Eftersom vi nu gör om planlösningen vill/kan jag inte längre utnyttja full bredd av valvet utan endast hat en standard dörr i vänster kant av
0 svar · 2,4k läst
P
Peek: Nattugglan 11, du har ingen bild på det du beskrivet med murade stenar?
17 svar · 8,7k läst
J
jonathanGubbe: Hej! Jag letar efter ett system med skenor för att hissa upp en tung dörr. Jag håller på att bygga en inspelningsstudio och till ett av rummen skulle jag behöva ha en vägg som går att hissa upp. Jag har 5m takhöjd så väggsektionen som kommer vara 2-2,5m hög och ca 3m bred skulle kunna hissas rakt upp Jag har kollat på garageportar men inte riktigt hittat något bra system. Finns det
0 svar · 1,0k läst
P
Patte: Vi kan glömma detta, det heter "dörromfattning" och jag har hittat en vitmålad 100mm på K-rauta i Bromma
1 svar · 2,0k läst
T
tompa_70: Har gjort detta och körde enligt följande. Fäste vp-röret ordentligt med klammer. Blötte putsen med en murborste/stor pensel. Spacklade med gipsputs / Gypsum och tryckte rejält så massan kom runt hela röret/slangen. När det torkat spacklade jag hela taket (jag vet inte vad du ska ha för ytskikt i o f s ).
2 svar · 1,7k läst
A
anaitis: Har bara tabeller för statiskt obestämda tvåstödsbalkar. Sen blir det enklast med beräkningsprg.
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.