Hej,

Jag håller på och river ner kakel och klinker i ett gammalt badrum. Huset är en 50-talsvilla där badrummet ligger i källarplan, halvt under mark. Reagerade tidigare på att det luktade märkligt i källaren när vi flyttade in för ca 2 veckor sedan och har nog lyckats lokalisera lukten till badrummet genom att stänga dörrar och nosa mig fram. Dessvärre verkar luktsinnet nu ha vant sig vid lukten, men ett par vänner påpekade att det luktade mögel.

Det ligger träullit mot badrummets 2 ytterväggar, bakom ett lager puts, men det ser ändå helt torrt ut.
Kan det ändå vara så att träulliten börjat mögla på vissa ställen? Har läst att träullit annars är ett bra material som står emot fukt pga av sitt pH värde och kan dessutom andas.. men i badrum, klarar den verkligen av den fuktbelastningen?

Just nu vet jag inte riktigt om jag skall riva ner träulliten eller låta den sitta kvar, då jag inte är helt säker på om det är orsaken till lukten.
Har samtidigt snöat in mig lite på denna tråd som enligt mig ger dubbla budskap: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14428-traeullit-mot-kaellarvaegg.html

Mvh,
Petteri

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.