Byggmaterial & Byggteknik
Spaiken: Hej är det någon som har erfarenhet eller kunskap om det går att pumpa flytspackel med en "vanlig" pump, tex en billig pump för någon tusenlapp.
Ola78: Jag kör alltid med karmhylsa, så mycket smidigare då man slipper och hålla på med kilar. Det är skillnad på karmskruv och karmhylsa men det är kanske karmhylsa du tänkte på. Om du nu vill använda kilar ska det vara gjorda av ett hårt träslag alt plast. Edit: Norrbottenstorpet var visst lite snabbare på tangetbordet än jag, men det är såna hylsor jag använder mig
MrTim: Prova med dubbelgips på båda sidor, räcker inte det, skruva ner och bygg 2st stenullsisolerade väggar med ett mellanrum, så ljudet kan studsa och minska. Men tror dubbelgips räcker. Annars har du ett annat alternativ här http://www.byggahus.se/forum/isolering/50377-bygga-ljudisolerad-vagg-mellan-tva-lagenheter.html där man bygger med föskjutna reglar, spar bredd på väggen.
kölsta: ok, ja det ska vi ju göra, då borde det vara lugnt. :)
BVP: Jo, det har du alldeles rätt i. Anchorfix ska hållas under 80 grader kortvarigt, 50 grader långvarigt. Hur varmt det blir i den delen av murstocken vet jag inte, men jag tror inte att vi kommer i närheten då det är en bit från eldhärden. Det är också en insatskamin som står i spisen (som vi nästan aldrig använder, men det hör kanske inte hit). Om man ändå tänker sig extremfallet
Pimme: Hej, Jag såg idag en konstruktion jag kände mig lite tveksam till, det handlar om luftspalten till ett pulpettak. De har inte använt de traditonella beprövade lösningarna med luftspaltskivor av masonite, wellpapp, cellplast etc. De har istället ovanpå isoleringen rullat ut en våd med underlagspapp centrerat mellan takstolarna (ca 20 cm öppet på vardera sida om takstol) Det innebär att
Johan Gunverth: Eftersom allt fasadvirke på svenska marknaden är splintved i klass E (sämsta möjliga som inte ens duger till förpackningar) kan man förstå att bygghandlen rekommenderar extra mycket inträngande färg. Förr i tiden hade man ordentligt virke och lämnade detta i vissa fall omålat och ändå höll det i mer än hundra år.
Monterat: [citat] Nja, vet inte det men skall man ändå ha dem så varför inte spara 2000 pix :D
nattugglan11: Hej, Har köpt nytt handfat, ett kantigt sådant. Har två hål i bakstycket för direkt bultning i vägg (inga hål i underkant sida för konsoler) Jag är rädd för att dra sönder porslinet om jag bular fast det. Jag vill gärna hitta ett passande underskåp, o är det då fiffigare att skruva fast skåpet i väggen och limma fast handfatet vilandes på skåpet? Kanske dum fråga men har jag
Enk Projektet: Hyr en bra bilmaskin, det tar ca en helg om det är en 1-plansvilla att bila ner den och få ut allt om man är själv.
daddydj: Min spontana reaktion är att jag tycker Bauhaus ofta är väldigt dyra. Tror knappast att de är så billiga som de försöker lura oss konsumenter att tro. De kanske har några billiga varor men övriga 20 000 varor är dyra.
Stefan N: Tanken va inte att ersätta fläckvis utan att ersätta helt. Tretexen är ju en mardröm dessutom att få snyggt resultat på.
MagnusSt: Kan man även ersätta en 45x170 konstruktionsvirke med 90x90 limträ?
Ola78: Åsarna i ditt fall är det samma som golvbjälklaget. Kolla om det finns något ställe i närheten av trappan, antingen på nedervåningen eller övervåningen, som du kan öppna och kolla på vilket håll bjälklaget ligger. Ett annat alternativ är att du kan kika på undergolvet och se hur spik/skruvraderna löper och på så sätt räkna ut hur bjälklaget går.
Kensa: Hej ! Nytt kök på gång. Vi har kommit överens om allt när det gäller design på luckor, planlösning, vitvaror, golv, väggar, tak, belysning, etc etc. Det enda vi inte är helt överens om är valet av matrial till bänkskivorna. En av oss vill hemskt gärna ha sten, svart högblank, och har redan hittat leverantör, fixat offert, etc etc. Den andra av oss är kanske mer inne på skivor i
GBG68: Vi har ett Animonhus från 1991. Modellen heter Animon D85. Grundversionen av detta hus var på 145kvm. Vårt hus är på ca 170kvm. Vi har fått en sättning i bjälklaget alldeles ovanför trappan på andravåningen. Det skiljer som mest ca 1.5 cm på en meter och har formen av en "Wokpanna... Ett runt område där det är 1,5 - 2 cm som djupast. Det är endast bjälklaget i vån 2 som gett
nikke: Hej! har ca 30 kvm utbyggt från det gamla huset, den nya grunden är krypgrund med ca 200mm isolering och halva delen har golvvärme... den del som inte har golvvärme har tendens att bli dragig runt fötterna, och kall när temperaturen söker sig ner till de grader vi haft de senaste vintrarna. i krypgrunden är det klassiskt byggt med oljehärdad massonite som ligger på tryckade 28x95 som i
Stefan N: Gipsskruvdragare för bandad skruv, funkar ypperligt speciellt till tak där det kan va lite bök bland.
Fix&Trix: Hej! Någon som har tips på sågverk/snickerier, eller vad man nu kan tänka sig, som erbjuder tillsågning/kapning av rundstav (ca 25 mm i diameter) och mdf (6 mm tjock)? Jag behöver lister av varierande längder, från 80 cm upp till 150, av respektive material. Mdf-listens bredd behöver vara ca 25 mm. Har kollat byggvaruhus men de tar från 20 kr och uppåt per snitt + och det här kan
Stefan Bengtsson: [citat] Jag som läst tråden vet att detta utrop var ett svar på begäran att lägga upp bilder när panelen är uppsatt. Så här sex och ett halvt år senare: Är det klart snart? :O
ecb182: Det är en öppning modell dubbeldörr, fast dörren är borttagen. Men utrymme finns ovanför dörrhålet för någon form av balk/regel. Knackat lite på väggen uppe vid taket och jag tycker inte det verkar som att den i så fall går ner mer än 10 cm i väggen. Jag tolkar det som att det finns ett antal stolpar i väggen som håller uppe det hela. Tack för svaren, även om jag hoppats på
pozz2: den är bara 4kvm stor. Det låg 22mm spontade plank ovanpå reglarna innan, och på det plastmatta. Jag ska ha klinkers nu och därför ska jag regla upp till cc30
Hubbe2: Bara att banka till så flyttar sig nog skummet. Sätt upp den med metallexpander, plastplugg är skit. Undvik alltid saker som döps till universal* eller All*, det bytyder bara att den inte är speciellt bra eller dålig nånstans...
Mats Lj: Du ska absolut ha alla takstolar åt samma håll,vid pressning i jigg kan dom mycket väl vara någon centimeter osymmetriska, vänder du en dubblas felet.Många tillverkare märker med exvis sprayfärg för att man inte ska vända en takstol åt fel håll:/MLj
Gabbe1: [citat] Så fick det bli. Fick ritningarna på saxtakstolarna igår, tillverkaren fick kämpa ett bra tag för att få till en fribärande lösning som uppfyllde alla mina krav, men till slut gick det! Att mellanbjälklaget funkar som en extra hanbjälke blir alltså en extra säkerhet, inte en del av takkonstruktionen.
kickassford: har tagit upp ett hål i källarväggen för att sätta in en dörr (har tidigare suttit en dörr där). problemet är hur jag ska fästa teglet/leca blocken mot den porösa och ruskigt ojämna muren som verkar bestå av grov sten och något poröst cementliknande. se bifogade bilder, till höger synes också de sista betongblocken som ska bort. även tips på hur man fäster dörrkarmen i