slacker
slacker: Tänk även på att inte lägga OSB dikt an mot nästa, eller något annat stumt för den delen då denna rör på sig och kan ge upphov till sprickor. Pappremsa skall enligt utsago vara starkare än glasfiberremsa. Skivspackel är senaste tipset jag fick som skall vara kraftigare än "vanligt" spackel - Inte kollat vilka former eller märken det kommer i. Vill du vara på säkra sidan - Dra på
6 svar · 9,4k läst
·
H
hempularen: Du verkar mena gips som är försänkt även på kortsidorna. har aldrig sett sådana skivor, men hört att de finns. De är nog ganska ovanliga fortfarande tror jag. Resultatet lär ju bli bättre med denna nya skivtyp, men de flesta är nog nöjda med vanliga skivor. Det blir ju ofrånkomligen en viss upphöjning där skarvpappret spacklas in på kortsidorna. I normalläge så ser man inte
2 svar · 4,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Stämmer bra det. Fast jag har alltid kallat dom armar så det fortsätter jag med...;)
18 svar · 5,3k läst
B
broraxel: Mange tack! Ska snoka rätt på en vettig borrmaskin och gå loss, så får vi se hur det slutar!
9 svar · 32,8k läst
A
Anders_Nilsson: [citat] Jo, vi pratar husgrund. Friggan skall alltså stå på en platta, merkostnaden är obetydlig när det är en så här liten byggnad (3x4.7 meter) och tycker man det blir för dyrt kan man ju alltid sätta form ar råspont så sparar man lite jmf med formelement. Största anledningen förutom att jag tycker platta verkar enklare än att väga av plintar är att man sparar byggnadshöjd
13 svar · 21,7k läst
H
Henrietta70: Ju - vi ska odla våra egna grönsaker just pga att vi äter enormt mycket av dem =O) Och de trivs och förvaras bäst "i jorden". /Henrietta
2 svar · 4,1k läst
E
Eddi Thomason: [citat] Behöver inte vara särskilt stark. Men du bör ha en klinga avsedd för lättbetong. Undvik sedan el, vatten OCH armeringsjärn så går det på nolltid och klingan överlever. Det kommer kännas som att köra en varm kniv genom smör :)
5 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Ett annat sätt att reda ut vad som fungerar är att använda beprövade konstruktioner. Jag glömde nämna det tidigare men konstruktionen jag la in lite bilder på ovan är en kopia på den avväxling som är gjord runt min fd skorsten. Dock har jag byggt kraftigare i alla avseenden. Avväxlingen gjordes 1947 och verkar fortfarande fungera. Det räcker för mig iaf.
25 svar · 34,5k läst
·
L
Lawrence: Tack Mathias, det enkla är förståss bäst !
11 svar · 11,0k läst
A
andreas pelz: ok, vanliga 95x95 ser det inte klent ut? mitt uterum med skjutdörrar blir ju 7x4 meter och jag vill först att det ska hållla och sen att det ser bra ut. bärlina tak 2 tum 8 - vad har du för spännvidd mellan stolparna då? har du skjutpartier oxå? TAck för svaren!
8 svar · 7,8k läst
M
mekkarn: Törs man använda gamla öppnade förpackningar med kakel fix eller fog? Eller betong och putsbruk., Hur stor är risken att dom faktiskt blivit dåliga?
0 svar · 2,6k läst
C
corre: Det går inte och limma den med ett spelrum på 1mm ? så kan du ta en bit gitarrsträng och såga loss limmet om behovet uppstår.
2 svar · 4,4k läst
zombieboy
zombieboy: Jag undrar vilken dimension som är nödvändig för en svetsad kvadratisk ram av U-balk (med ryggen utåt sett från dess kvadratiska centrum) som ska sättas in istället för utsågade lecakulorblock i en källarmur (ca 30 cm från ett hörn). Hålet kommer vara H=60 x B=60 cm, dvs lite längre än längden på ett lecablock. Det finns ingen armering i muren (som byggdes på 80-talet) vad jag
0 svar · 1,8k läst
J
jtl: Ingen som har några kommentarer på detta?
1 svar · 1,4k läst
·
H
Helioz: Ta den galvade fasadpluggen istället, spikpluggen är bara elförzinkad och kommer rosta ganska fort kring ett pumphål.
5 svar · 7,2k läst
S
Stefan o Anna: Jag ska bygga om ett gammalt potatislager till verkstad. Har pratat med förs.bolaget och de säger att det räcker med ett lager gips + plåt i taket för att få det godkännt för svetsning o.dyl. Lokalen är ca 15*7m Idag består taket av råspont och sprutad skumisolering (polyuretanskum) Hur ska jag regla under skumet för att kunna hänga upp det nya innertaket? Min tanke är att skruva
0 svar · 1,0k läst
G
GrodanMaja: [citat] Ja, jag har märkt det. :-( Vi får väl hoppas att den klarar sig bättre om vi slutar salta. :-) Jag har också funderat på att bygga en ny trappa i trä, men vi har ett fönster under trappan som ändå är rätt trevlig att ha och med en trätrappa kommer det ju att bli helt inbyggt. Ja ja, vi får väl se hur det blir i längden. :-)
8 svar · 10,7k läst
H
hås: Tack, Vi har offert på jobbet och det var inte vi som kom med förslaget. Så det blir nog bara lite skifte mellan arbetstid och materialkostnad.
2 svar · 1,4k läst
B
Bumler: Cellplast som isolering i tak? Är inte det duktigt brandfarligt?
4 svar · 11,9k läst
B
Bumler: Tänk på att beräkningsmodeller för stålbalk oftast bygger på att man dimensionerar för hållfasthet. I en stålkonstruktion spelar det ofta mindre roll om det sviktar en del. Limträbalkar dimensioneras för nedböjning om jag kommer ihåg rätt. Ingen vill ha ett tak som håller med god marginal men som hänger ner på mitten.
5 svar · 3,6k läst
Raceman
Raceman: Om du ska byta golvet så kan du bulta T:et i betongen och låta bandjärnen sticka upp i springorna mellan golvplanken. Om du sedan i framtiden tänker bygga en vägg i stället, som du skrev om i den andra tråden kan du låta järnen sitta kvar och skruva väggreglarna på dem.
5 svar · 2,0k läst
A
anaitis: Utgående från planritningen och från min uppskattningen av husets bredd är det troligt att innerväggarna är bärande på nedre våningen.
3 svar · 2,9k läst
·
S
sixten88: Lägg plattorna på stenkanten så vinner du plattornas tjocklek ca 5cm. Men eftersom det är en rabatt där du skall lägga plattorna borde vara lätt att gräva upp kantstenen så du kan höja den
4 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ser överdrivet seriöst ut, klart det där funkar! :)
3 svar · 2,5k läst
·
N
norrbottenstorpet: Jag skulle säga att OSB aldrig är något material för utomhusbruk. Det räcker med långvarig hög luftfuktighet så sväller den upp och blir formlös. Oavsett om det är smygar eller någon annan påbyggnad, välj ett annat material. Det finns flera typer av plywood som passar bra utomhus, t.ex. formplywood. Är det inte direkt utsatt position lär det funka med vanlig byggplywood också om
5 svar · 10,1k läst
R
racer: Jag använde mig av asfaboard när jag renoverade min ena krypgrund för några år sedan, inga tecken på mögel ännu, i min andra krypgrund så sitter det nån form av asfabord oxå, den har suttit där sedan 50-60 talet, inte de minsta tecken på mögel där heller! Men det beror ju givetvis på hur mkt fuktproblem man har i sin krypgrund. Fuktspärr under golvspån tycker jag inte är en bra
5 svar · 10,3k läst
Grillen
Grillen: Problemet är att jag inte har så mycket utrymme för att använda trä. 6mm är nästan för tjockt det med :) Har iofs inte provat limma så kanske gör det, har en tub PL400 o PL600 här hemma :) Tack för tipsen :)
5 svar · 2,8k läst
M
meckis: ingen som reagerat på dom fuktkänsliga osbkivorna?
3 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.