Har nyligen beställt en tv som väger 38kg som jag tänkte hänga upp på väggen som består av endast 1 lager gips, kommer den klara bära upp tvn om jag hänger upp den med metall expander? Isåfall hur många behöver jag använda och vilken storlek ska man räcker M5-M6?
 
Försök pricka in någon regel och kör med M5 i resten av hålen.
 
Det är ju inte bara vikten som räknas, hur stort är t.ex väggfäste? är det mindre måste det sitta i regel är det större typ 60 bredd så funkar det om det inte är vridbart utan tv sitter fast nära vägg men är det så stort har du ju säkert en regel bakom någonstans
ändå så regel +övriga med expander
 
Ok, huset är byggd 1953 någon som vet hur stort avståndet kan vara mellan reglarna?
 
Prova att knacka på väggen. Där det låter lite stummare brukar regeln vara. Sen kan du mäta till nästa regel.
 
Thomas59
Det är inga som helst problem att hänga TV:n på enkelgips. Glöm dock "Molly", det är bara skräp. Köp Snap Toggle http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html istället.

M5/M6 varianten klarar 132 kg/styck i 13 mm gips och även om det blir lite hävarmseffekt då TV:n sticker ut en bit så har du god marginal då väggfästena normalt har 4 st fästpunkter (= 528 kg.)

Testade att hänga mig själv (100++) i ett överskåp som fästs med 2 st Snap Toggle och infästning höll utan problem medan skåpstommen var på väg att kollapsa.
 
Denna är enklare ändå...E1509111
 
  • Gilla
_Chris
  • Laddar…
kitco skrev:
Ok, huset är byggd 1953 någon som vet hur stort avståndet kan vara mellan reglarna?
Är det byggt 1953 har jag banne mig svårt att se att det är gips överhuvudtaget?! Det är inte så att du har Tretex skivor på spont? Tretex kan väl kännas aningen som gips skulle jag kunna tro - Men mjukare.
Om inte nu den väggen är rest i efterhand vill säga.

Ta och kör ett hål med en borr för att "känna" av vad det är för material i väggen. :rolleyes:

Min kåk är från 1949 och där är det tretex på spontat 22mm virke vilket betyder att man skruva upp precis vad som på väggarna - Det håller!
 
Thomas59
Enk Projektet skrev:
Denna är enklare ändå...E1509111
Tja, ska man vara krass så duger i stort sett vilket gipsankare som helst, tom Molly även om det är skräp.

Att Maxipluggen skulle vara enklare (...att hantera...) vet jag dock inte om jag håller med om men det är väl en smaksak......
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Tja, ska man vara krass så duger i stort sett vilket gipsankare som helst, tom Molly även om det är skräp.

Att Maxipluggen skulle vara enklare (...att hantera...) vet jag dock inte om jag håller med om men det är väl en smaksak......
Absolut, men med Maxiplugg behöver man bara en hammare och sedan en valfri grovgängad skruv.
 
Ska man ha en enkel infästning i gips så rekomenderar jag denna. Finns även för dubbelgips/ lättbetong.
 
Matti_75 skrev:
Ska man ha en enkel infästning i gips så rekomenderar jag denna. Finns även för dubbelgips/ lättbetong.
d^_^b
 
Thomas59
Matti_75 skrev:
Ska man ha en enkel infästning i gips så rekomenderar jag denna. Finns även för dubbelgips/ lättbetong.
Jo det är Maxipluggen och visst är den enkel men knappast avsedd för den typ av infästning som TS frågar om och max vertikallast är bara 20 kg (x4 iofs) mot 132 kg för Snap Toggle men visst, TV:n hänger nog kvar ;) med lite tur.
 
Thomas59 skrev:
Jo det är Maxipluggen och visst är den enkel men knappast avsedd för den typ av infästning som TS frågar om och max vertikallast är bara 20 kg (x4 iofs) mot 132 kg för Snap Toggle men visst, TV:n hänger nog kvar ;) med lite tur.
Jag vet inte vad du har för TV om du tycker 80 kg låter i minsta laget.
 
Lite info bara men jag tror nog att det räcker med info om Maxi pluggens vara eller inte vara :D

Maxigipsplugg avsedd för skruv 3,5 - 5,5 mm.
Angivna belastningsvärden beror på gipsets tjocklek och kvalité.

Denna plugg kan även användas för infästning i lättbetong och då blir värdena följande:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.