86 427 läst ·
37 svar
86k läst
37 svar
Hur mycket klararar en gipsvägg?
Sida 1 av 3
Har nyligen beställt en tv som väger 38kg som jag tänkte hänga upp på väggen som består av endast 1 lager gips, kommer den klara bära upp tvn om jag hänger upp den med metall expander? Isåfall hur många behöver jag använda och vilken storlek ska man räcker M5-M6?
Det är ju inte bara vikten som räknas, hur stort är t.ex väggfäste? är det mindre måste det sitta i regel är det större typ 60 bredd så funkar det om det inte är vridbart utan tv sitter fast nära vägg men är det så stort har du ju säkert en regel bakom någonstans
ändå så regel +övriga med expander
ändå så regel +övriga med expander
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är inga som helst problem att hänga TV:n på enkelgips. Glöm dock "Molly", det är bara skräp. Köp Snap Toggle http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html istället.
M5/M6 varianten klarar 132 kg/styck i 13 mm gips och även om det blir lite hävarmseffekt då TV:n sticker ut en bit så har du god marginal då väggfästena normalt har 4 st fästpunkter (= 528 kg.)
Testade att hänga mig själv (100++) i ett överskåp som fästs med 2 st Snap Toggle och infästning höll utan problem medan skåpstommen var på väg att kollapsa.
M5/M6 varianten klarar 132 kg/styck i 13 mm gips och även om det blir lite hävarmseffekt då TV:n sticker ut en bit så har du god marginal då väggfästena normalt har 4 st fästpunkter (= 528 kg.)
Testade att hänga mig själv (100++) i ett överskåp som fästs med 2 st Snap Toggle och infästning höll utan problem medan skåpstommen var på väg att kollapsa.
Denna är enklare ändå...E1509111
Är det byggt 1953 har jag banne mig svårt att se att det är gips överhuvudtaget?! Det är inte så att du har Tretex skivor på spont? Tretex kan väl kännas aningen som gips skulle jag kunna tro - Men mjukare.kitco skrev:
Om inte nu den väggen är rest i efterhand vill säga.
Ta och kör ett hål med en borr för att "känna" av vad det är för material i väggen.
Min kåk är från 1949 och där är det tretex på spontat 22mm virke vilket betyder att man skruva upp precis vad som på väggarna - Det håller!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Absolut, men med Maxiplugg behöver man bara en hammare och sedan en valfri grovgängad skruv.Thomas59 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jo det är Maxipluggen och visst är den enkel men knappast avsedd för den typ av infästning som TS frågar om och max vertikallast är bara 20 kg (x4 iofs) mot 132 kg för Snap Toggle men visst, TV:n hänger nog kvarMatti_75 skrev:
Jag vet inte vad du har för TV om du tycker 80 kg låter i minsta laget.Thomas59 skrev:
Lite info bara men jag tror nog att det räcker med info om Maxi pluggens vara eller inte vara 
Maxigipsplugg avsedd för skruv 3,5 - 5,5 mm.
Angivna belastningsvärden beror på gipsets tjocklek och kvalité.
Denna plugg kan även användas för infästning i lättbetong och då blir värdena följande:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.
Maxigipsplugg avsedd för skruv 3,5 - 5,5 mm.
Angivna belastningsvärden beror på gipsets tjocklek och kvalité.
Denna plugg kan även användas för infästning i lättbetong och då blir värdena följande:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.