techn9ne
techn9ne: Använd gyproc glasroc hydro istället för gips i källaren, lite dyrare inköp men den är mer motståndskraftig mot fukt och är lika lätt jobbad som en vanlig gips, spackla som vanligt och sätt sedan en Easy Covertapet för slätt resultat.
3 svar · 2,4k läst
Z
zsimpey: vad är det för betongtak? är det betongelement av nyare typ är dom skithårda och flakar sig. då är nästan spikplugg bättre. iaf min erfarenhet (av nybygg). ett äldre betonghus är förmodligen mjukare i betongen.
7 svar · 7,3k läst
J
Jan-Å: Leta på reglarna skulle jag göra för en platt-tv tex.
2 svar · 3,0k läst
V
vitaudi: kysan, Det ser ut som om du har lösningen :) Jag får testa detta under helgen.
2 svar · 12,2k läst
·
Larsa
Larsa: Det jag är nervös för är att väggen blir för svag i sidled. Borra i ett grovt armeringsjärn kan ju vara en ide. Kanske man kan proppa ngn form av järnbalk i innerhörnet?
5 svar · 3,3k läst
·
G
Greger77: Tackar! Då ska jag göra så.
2 svar · 3,2k läst
Y
Yrrol: Jo fast först imorgon, jag har ju tråkigt nu ju. ;)
6 svar · 2,5k läst
X
xl15: Är det ok att minska vattenmängden i flytspackel och golvbruk/slipsats för att få det mer trögflytande?
0 svar · 892 läst
H
hempularen: papp är det som skivtillverkarna föreskriver.
5 svar · 4,3k läst
J
Jan-Å: [citat] Nä andra tokar ser ju, Du å jag skulle se sånt i varandras hus men alla dom där andra märker inte nåt alls :P
3 svar · 1,3k läst
D
Daniel78: [citat] Thormans-plugg säljs överallt tycker jag, senast jag fyllde på plugg-väskan så köpte jag några förpackningar på Maxi.
11 svar · 11,0k läst
T
Torbjörn LG Nilsson: En besiktningsman slog ned på otätheter runt fönstren. Fasaden är modell enstegstätad fasad, dvs puts på frigolit. Mellan fönstersmyg och fönsterkarm är det otätt. JM som byggde för 8 år sedan slår ifrån sig och säger det är oväsentligt. Jag ska bearbeta dem ett tag till, men utifall jag misslyckas förmå dem att åtgärda, så vill jag själv göra det. Min tanke är att inte
0 svar · 2,4k läst
N
Norrlandskusten: Givet att du har hyfsat normala sadeltakstolar och kallvind: Nja, i princip inte. Men i teorin får du ju försvagningar om du använder spikplåtar för att fästa i takbjälkarna. Lyckas du spänna någon sort hängsle under takbjälke och över/runt HEA begränsas ju hållfastheten av denna komponent. Det beror på...
1 svar · 1,8k läst
M
Mats: Vad ska du ha för ytskikt? Det verkar finnas olika regler för just zon 1 och i vissa fall får man tydligen köra kartonggips om man har svetsad våtvägg ovanpå. Dock verkar det vara omöjligt att få ett rakt ja-nej svar
1 svar · 1,1k läst
AXS
AXS: Hela min lägenhet är jävulens påfund! Tegel, puts och lättbetong i en härlig blandning. Hon innan körde spik, men jag kör på tunn borr, lim och plugg.
9 svar · 5,5k läst
Bricco
Bricco: Måste man förborra MDF om det ska spikas? Risk för det spricker annars? Ska montera list i MDF (16mm).
5 svar · 2,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: PS till Jonaz: Golvvärme och brädgolv anses nog inte vara den ideala kombinationen. Träet torkar och krymper och blir stora springor.
5 svar · 8,4k läst
·
Ola78
Ola78: [citat] d^_^b Osb alternativt plywood är ett mycket bättre än spånskiva. När du skruvat ett par gånger i spånskivan så blir det bara mosigt i hålet och det går inte använda utan att plugga. Osb och plywood ger betydligt bättre hål. En annan lösning kan vara att sätta råspont först och sen gipsskiva.
6 svar · 2,8k läst
peppo10
peppo10: Hej, Jag har 2 "grindstolpar" av tegel typ 40cm breda o 90cm höga som jag vill få att se ut som husfasaden dvs. puts,hur gör man?
0 svar · 1,3k läst
Ola78
Ola78: Tveksam till att det funkar, tretex är brandfarligt och spotlights kan ju bli ganska varma så jag hade inte satt upp dem utan att byta innertaket också.
1 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och röra om i färgburken med.... :P Jag tror det var Mathias som skrev så en gång. En som kom och hjälpte oss en dag använder tumstock och vi diskuterade tumstock vs måttband. Och när jag sa att tumstocken är bra att röra om i färgen med tyckte han det var onödigt hårt sagt, sen har han inte kommit och hjälpt till något mer ... :O (Men det har nog inte med tumstockssnacket
8 svar · 1,7k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Tja då har väl fysikens lagar ändrats av byggmax då? Nej vilket skulle vara syftet, inte ångspärr utan ljuddämpning? En plastfilm kan säkert ha en viss ljuddämpande effekt i kombination med isolering då, så helt orimligt är det kanske inte. Men man kan väl knappast kallad det "praxis".
2 svar · 15,3k läst
T
tobias_p: Vi ska sätta innerpanel i ett fritidshus som endast är uppvärmt när vi är på plats, sommar som vinter. Vi kommer att panela både i tak och på vägg. Vad skiljer vitvaxad mot vitlaserad innerpanel? Rekommendationer tack.
0 svar · 6,1k läst
saturnus
saturnus: [citat] OK, tack för rättelse, Jag har tagit år mig Din kunskap
7 svar · 5,2k läst
G
GoEk: Hej, går det att köpa färdiga trappsteg för en utomhustrapp? Det handlar inte om en entrétrapp utan en hyggligt lång trapp upp för ett berg som ska fungera hela året och hålla några decennier. Tänkte mig vangstyckena i bästa impregnerat trä men skulle vilja ha "riktiga" steg som är lättmonterade, ser framför mig strängpressade eller stansade metallsteg som kan skruvas direkt i
0 svar · 1,2k läst
N
Nerre: Ah, slarvigt kollat av mig, jag trodde jag kom till startsidan och började klicka mig vidare via menyn direkt. Fast den var rätt dyr... 129 spänn säcken på K-Rauta i alla fall. Känns lite dyrt när man behöver 2-3 liter bara... Får fundera lite på saken, kanske kan hitta nåt annat att använda resten till.
6 svar · 2,4k läst
Y
Yrrol: Alla säljer ju innertak men blir nervös när jag ser att demo-proven i butikerna har skador. Söker innertak med trästruktur, färdiga att monteras upp å se glad ut. -Eller nja, de ska tåla att man kör ett borr genom dem (fiberoptik). Har Bauhaus bra grejer? Eller vilka säljer kvalité?
0 svar · 995 läst
A
Alko: Men plattan är redan gjuten med en rak och fin kant. Jag behöver montera vinkeljärnet i efterhand. Det var inga problem och den kommer att sitta stadigt nu när det är motfyllt. Problemet (om det nu är ett problem) är att det kan komma in vatten mellan betongplattan och järnet, och evnetuellt ställa till med frostsprängning undertill. /A
2 svar · 12,6k läst
·
B
BigGitt: Du? Du gör allldrig fel :P :) :D ////////////// Ja, ja. Jag vet. Jag stammar :)
21 svar · 5,5k läst
I
isolde: Hyr systemformar och gjut väggarna. Armeringsnät och betong. Ska du snickra ihop något själv med reglar och formplyfa blir det med all sannolikhet inte rakt, samt dyrare än att hyra systemformar. Å andra sidan ska man nog inte ge sig på den typen av projekt om man kallar sig novis på området. Du ska t o m blanda betongen själv för att få den äkta DIY-känslan? ;)
3 svar · 9,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.