Hej :),
för ett garagebygge ska jag enligt K-ritningen ha dubbla takstolar vid varje sida av
takkupan på vinden. Takstolarna kommer givetvis från fabrik och kan sedan monteras
ihop på plats.

Undrar bara hur.
- Ta bort spikplåtarna på insidan och skruva/limma ihop ?
- Lämna spikplåtarna på plats och fylla utrymmet mellan de dubbla takstolarna med en
remsa 6mm plywood ?
- Eller behöver jag inte alls vara så noga ?

När det gäller skarven i takstolarna går det ju att placera dom så att den hamnar på
samma ställe över hela bjälklaget (Alternativ B) eller vända vartannan takstola (Alternativ A) spelar det någon roll överhuvudtaget ??

MvH
Hobbit

Har använt mig av Bjeklings bok (Takstolsboken) för att räkna på takstolar. Efter vad jag förstått är det spikantalet, rätt plåtar och rätt dim, och kvalitet på virket som avgör hållfastigheten i en takstol av en given konstruktion och spännvid. Det låter, för mig, som en mycket dålig idé att ta bort något av detta för att fästa ihop takstolarna tätt emot varandra.

Mikael_L
Ta bort några spikplåtar ska du givetvis inte göra.
Antingen salar man på med något tunt mellan, men jag tror faktiskt mest på alt tre. Funktionen för dessa stolar är ju inte beroende av någon samverkan takstolarna mellan. Var och en bär halva lasten, klart.

Om inget annat stör eller krånglar skulle jag nog vända takstolarna enligt A.
Det är troligtvis helt onödigt, men det skulle kännas lite bra, på något vis. :)

Redigerat:
Ta bort några spikplåtar ska du givetvis inte göra.
Antingen salar man på med något tunt mellan, men jag tror faktiskt mest på alt tre. Funktionen för dessa stolar är ju inte beroende av någon samverkan takstolarna mellan. Var och en bär halva lasten, klart.
Tack för svar

Tänkte väl det - men ibland vill man gärna höra det från någon annan också

Skarvarna då - Alternativ A eller B ?

Mikael_L
Jag tar inte gift på min åsikt, jag är ju ingen konstruktör. Men lite halvkoll på olika saker och snusförnuft säger mig så ... :)

Men vad vore ett forum utan eldsjälar som du ?
Mer än 13.000 inlägg
Och svar på nästan allt

Ett stort eloge till dig i alla fall !!

Nu har jag inte köpt takstolar från fabrik, men gissar att de tillverkas i någon form av jigg, vänder du varannan finns väl risk att det inte blir exakt symetriskt. Nu teoretiserar jag bara, men det blir oftast så när man bygger takstolarna själv, det blir ex. några mm fel på ena sidan jämfört med andra.

Mina takstolar jag köpte till utbyggnaden hade de ritat pilar på som pekade horisontellt för att visa att takstolarna skulle peka åt samma håll. Sannolikt pga det pbengtsson säger. Därför kan det bli problem att vända takstolarna så att skarvarna inte hamnar lika.

Thomas Lundquist
Det är bara att spika ihop stolarna på plats som dom levereras. Det kan göras på backen eller på hammarbandet och inte på något speciellt sätt.
Men som sagt ska dom spikas ihop med skarvarna på samma ställe.

Redigerat:
Du ska absolut ha alla takstolar åt samma håll,vid pressning i jigg kan dom mycket väl vara någon centimeter osymmetriska, vänder du en dubblas felet.Många tillverkare märker med exvis sprayfärg för att man inte ska vända en takstol åt fel håll:/MLj

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.