Jag ska snart bygga nytt och funderar på en egenritad lösning på mellanbjälklaget.
Spännvidden på golvreglarna blir 4m.
Av lite olika anledningar gillar jag nedanstående lösning.
-Planbestämmelserna begränsar maxhöjt till takfot så ett lågt/tunnt bjälklag är ett krav.
-Jag är rädd för att 220x45 reglar blir i klenaste laget på 4m spännvidd.
-Jag vill undvika kostnader för prefabriserade balkar.
-Möjlighet att göra hål för Ø100 ventilationskanaler utan att dramatiskt försämra bärigheten.
Denna profil har drygt 60% högre tröghetsmoment (60% mindre nerböjning) jämfört med en 220x45 utan att kosta speciellt mycket mer.
Kan ni se någon bra anledning till att inte göra på detta sätt?
Risker, nackdelar som jag ej tänkt på.
(två st 95x45 som flänsar och en 120x45 som liv, dessa skruvas och limmas samman)
Spännvidden på golvreglarna blir 4m.
Av lite olika anledningar gillar jag nedanstående lösning.
-Planbestämmelserna begränsar maxhöjt till takfot så ett lågt/tunnt bjälklag är ett krav.
-Jag är rädd för att 220x45 reglar blir i klenaste laget på 4m spännvidd.
-Jag vill undvika kostnader för prefabriserade balkar.
-Möjlighet att göra hål för Ø100 ventilationskanaler utan att dramatiskt försämra bärigheten.
Denna profil har drygt 60% högre tröghetsmoment (60% mindre nerböjning) jämfört med en 220x45 utan att kosta speciellt mycket mer.
Kan ni se någon bra anledning till att inte göra på detta sätt?
Risker, nackdelar som jag ej tänkt på.
(två st 95x45 som flänsar och en 120x45 som liv, dessa skruvas och limmas samman)
Kertobalk?
Vad har du för regler ang byggnadshöjd och tak vinkel?
Vad har du för regler ang byggnadshöjd och tak vinkel?
Max 4.6m takfotshöjd.?
Vad är då problemet?
Jag har 4.2...och ca 250mm i mellanbjälklag.....
På 4m spännvidd funkar det väl med 195x45?
Vad är då problemet?
Jag har 4.2...och ca 250mm i mellanbjälklag.....
På 4m spännvidd funkar det väl med 195x45?
Redigerat:
Jag skulle påstå att risken för knarr i golvet ökar med en sådan balk, det blir ytterligare två ytor mot varandra förutom golvspånet.
220x45 funkar utmärkt, kryssa mellan reglarna så blir det ännu bättre stöd.
Är det svikt som du är rädd för är kertu, limträ osv det enda som duger.
220x45 funkar utmärkt, kryssa mellan reglarna så blir det ännu bättre stöd.
Är det svikt som du är rädd för är kertu, limträ osv det enda som duger.
En idé, som ni gärna får förkasta.
Det du försöker göra är en variant av I-balk.
Vad tror ni om att montera golvspån i undervåningens tak. Golvspånet ska skruvlimmas på både över och undersida.
Sedan kan dessutom limma upp gipsskivor i taket.
Då behöver du inte göra den konstruktio som tråden startades med
Det du försöker göra är en variant av I-balk.
Vad tror ni om att montera golvspån i undervåningens tak. Golvspånet ska skruvlimmas på både över och undersida.
Sedan kan dessutom limma upp gipsskivor i taket.
Då behöver du inte göra den konstruktio som tråden startades med
Mitt mellanbjälklag med dessa specialbalkar skulle bli 288mm allt som allt.Enk Projektet skrev:
4.6 i takfotshöjd är inte så mycket (takfotshöjd är yttertakets höjd i en tänkt linje med fasadens liv mätt till tomtmarkens nivå) om man vill ha minst 2.5m nere, ett stadigt mellanbjälklag, minst 1m takhöjd vid övervåningens ytterväggar och samtidigt få plats med minst 50cm isolering (+5cm luftspalt) i taket.
Jag byggde med 195x45 i mitt förra hus med 3.5m spännvidd, trots att jag kortlade ordentligt och skruvlimmade golvspånet så sviktade det störande mycket, detta vill jag undvika denna gång.
Tack för synpunkten,pbengtsson skrev:
Men blir det knarr så glider ytorna mot varandra, det får absolut inte förekomma för då tappar jag bärigheten i balken.
Iden funkar bara om den är hellimmad.
Men visst skulle 220x45 eller kertu vara en mycket enklare lösning, men för en ingenjör så är det tillfredställande att konstruera och tillverka lösningen själv
Rätt inställing d^_^b
Priset på dessa prefabbalkar är lite högt så det är intressant om du lyckas med din konstruktion.
Priset på dessa prefabbalkar är lite högt så det är intressant om du lyckas med din konstruktion.
c-c 30 med 220x45 skulle säkerligen funka utmärkt med avseende på svikt.
Men, pga andra mindre vanliga lösningar i mitt bygge så vill jag endast sätta golvreglarna c-c 60cm, det beror på att golvreglarna kommer sitta fästa i de stående väggreglarna och dessa sitter på c-c 60, jag har alltså inget hammarband som mellanbjälklaget vilar på.
Väggreglarna (170x45) måste gå utan skarv från syllen/betongplattan till hammarbandet för takstolarna för att klara de sidokrafter som saxtakstolarna kommer utsätta ytterväggarna för.
Mellanbjälklaget kommer alltså, förutom att bära upp övervåningen, även hjälpa till att hålla ihop huset vid maximal snölast.
Jag slänger in en skärmdump från cad.
Men, pga andra mindre vanliga lösningar i mitt bygge så vill jag endast sätta golvreglarna c-c 60cm, det beror på att golvreglarna kommer sitta fästa i de stående väggreglarna och dessa sitter på c-c 60, jag har alltså inget hammarband som mellanbjälklaget vilar på.
Väggreglarna (170x45) måste gå utan skarv från syllen/betongplattan till hammarbandet för takstolarna för att klara de sidokrafter som saxtakstolarna kommer utsätta ytterväggarna för.
Mellanbjälklaget kommer alltså, förutom att bära upp övervåningen, även hjälpa till att hålla ihop huset vid maximal snölast.
Jag slänger in en skärmdump från cad.
Ja snåla inte med limmet! Utan lim får du bara kvar ett tröghetsmoment på 20% av tröghetsmomentet hos en 220x45, (summan av de tre balkarnas tröghetsmoment).
Redigerat: