Hej,
Jag såg idag en konstruktion jag kände mig lite tveksam till, det handlar om luftspalten till ett pulpettak.
De har inte använt de traditonella beprövade lösningarna med luftspaltskivor av masonite, wellpapp, cellplast etc.
De har istället ovanpå isoleringen rullat ut en våd med underlagspapp centrerat mellan takstolarna (ca 20 cm öppet på vardera sida om takstol)
Det innebär att u-pappens tyngd pressar ner isoleringen från råsponten och bildar ca 7cm luftspalt, pappen är inte infäst någonstans utan ligger löst ovanpå.
Mina funderingar är att de har använt ett material som inte är tänkt/anpassat till den konstruktionen.
Kan det finnas risk för kondensutfällning på pappens undersida mot isolering iom att den är helt tät och ångtryck stannar mot pappen och sedan droppar ner i konstruktion?eller ligger kondenspunkt längre ner i konstruktion, ca 390mm isolering?
Är det verkligen bra att isolering ligger exponerad öppet så nära råsponten, finns det risk för framtida fuktproblem?
Kommer u-pappen verkligen att ligga kvar på plats iom att den inte är förankrad någonstans?
Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar eller finns det en poäng i det hela?
/Pimme