3 673 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Konstruktion till utbyggnad i vinkel
Fick inte så respons på konstruktionsbiten i min projekt tråd, så jag prövar här där kanske expertisen finns
Så här skall utbyggnaden se ut:

Har knåpat ihop något som ska likna konstruktionen:

Så här tänkte jag Ner ifrån och upp:
Syll: 195x45
Väggreglar: 195x45
Innerväggsreglar: 120x45
Bjälklag till loft 195x45 cc40
90x90 stolpe till hörnfönstret
Kertobalk 360x45 till stora fönsterpartiet
Kertobalk 260x45 till det låga fönstert
Vid avlastningarna tänkte jag använda dubbel 195x45 på varje sida.
Infälld bärlina på 195x45
Hammarband 195x45
Kertobalk 400x45 som takbalkar
Utanpå: det vindpapp, 45x45 spikläkt och panel.
Innaför: 45x45, 45 isolering, ångspärr, osb och gips
Mina funderationer (lär dyka upp fler på vägens gång):
1. infällda bärlinan (heter det så?) Jag har sett att man sätter dom både innanför och utanför isoleringen, vad är det som gäller? Tänker att man sätter dessa längst in för att få så mycket isolering som möjligt så tidigt i konstruktionen som möjligt. Tänker jag fel?
2. Kertobalk var nytt för mig innan jag började sätta mig in lite i limträ osv. Finns det några för resp. nackdelar med dessa gentimot limträ? Ser själv bara fördelar, iallfall för mitt bygge, dom bygger visserligen mer på höjden men är ganska tunna (45) varav mer isolering får plats i vägg.
3. Funderar även lite runt hur man brukar lösa den delen av det nya taket som går in på bef takkonstruktion. Vad jag har hört ska man inte fästa ihop byggnader med varandra eftersom dom rör sig olika. Men vad finns det annars för alternativ just vid en sån här konstruktion?
Som sagt, fler frågetecken lär dyka upp! So please bare with me
Så här skall utbyggnaden se ut:

Har knåpat ihop något som ska likna konstruktionen:

Så här tänkte jag Ner ifrån och upp:
Syll: 195x45
Väggreglar: 195x45
Innerväggsreglar: 120x45
Bjälklag till loft 195x45 cc40
90x90 stolpe till hörnfönstret
Kertobalk 360x45 till stora fönsterpartiet
Kertobalk 260x45 till det låga fönstert
Vid avlastningarna tänkte jag använda dubbel 195x45 på varje sida.
Infälld bärlina på 195x45
Hammarband 195x45
Kertobalk 400x45 som takbalkar
Utanpå: det vindpapp, 45x45 spikläkt och panel.
Innaför: 45x45, 45 isolering, ångspärr, osb och gips
Mina funderationer (lär dyka upp fler på vägens gång):
1. infällda bärlinan (heter det så?) Jag har sett att man sätter dom både innanför och utanför isoleringen, vad är det som gäller? Tänker att man sätter dessa längst in för att få så mycket isolering som möjligt så tidigt i konstruktionen som möjligt. Tänker jag fel?
2. Kertobalk var nytt för mig innan jag började sätta mig in lite i limträ osv. Finns det några för resp. nackdelar med dessa gentimot limträ? Ser själv bara fördelar, iallfall för mitt bygge, dom bygger visserligen mer på höjden men är ganska tunna (45) varav mer isolering får plats i vägg.
3. Funderar även lite runt hur man brukar lösa den delen av det nya taket som går in på bef takkonstruktion. Vad jag har hört ska man inte fästa ihop byggnader med varandra eftersom dom rör sig olika. Men vad finns det annars för alternativ just vid en sån här konstruktion?
Som sagt, fler frågetecken lär dyka upp! So please bare with me
Prova med att PM:a och väck några av experterna så de kan rycka ut till din undsättning. 
De som jag kommer att tänka på så här i all hast är "Enk Projektet" och "estwing" men det finns naturligtvis många fler.
De som jag kommer att tänka på så här i all hast är "Enk Projektet" och "estwing" men det finns naturligtvis många fler.
Klicka här för att svara