G
gninlag: Klart att det är så! Att jag inte tänkte på det, tackar. Antar att man inte så gärna tar bort dom mao ;-)
2 svar · 1,1k läst
J
Johan H: Håller på att bygga ett garage 8x11 meter. Plattan isolerad 200 mm. I princip är detta ett 1 1/2 plans hus, garage nere, inredd övervåning med förhöjt väggliv. Garaget kommer att vara uppvärmt, ca 8+ grader. Övervåningen kommer att vara uppvärmd till 21 grader Mellanbjälklaget ska vara isolerat för att skapa två "värmezoner". Ska jag ha plast på någon sida om mellanbjälklaget?
0 svar · 1,1k läst
D
Decamber: Tack för svaren Locke.
6 svar · 2,6k läst
F
Fredrik Olofsson: jag skall ju ha en pelare i varje ände på balken så då antar jag att den blir fritt upplagd på två punkter eller?
31 svar · 19,8k läst
D
Devlon: Jobbigt att jag kan så lite :) Får ta in ett par firmor för offerter och försöka snappar upp så mycket som möjligt. Är ganska händig men har noll koll på byggnadskonstruktion. Friskt vågat hälften vunnet! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
2 svar · 2,0k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Har du kollat på TIL-Tak tror Beijers säljer det.
15 svar · 9,7k läst
·
D
DarrenB: ok tack, då provar jag det!
4 svar · 2,1k läst
L
Lolight: Hej, Jag håller på att renovera ett rum i källaren. Det har tidigare varit våtrumsväggs tapet som jag har rivit bort. Främst för att det var mögel på baksidan på en vägg. Nu tänkte jag bredspackla och sedan upp med väv+måla. Problemet är att det sitter en massa klister och glasfiber kvar på väggen efter tapeten. Så hur får jag enklast bort detta? Har läst om slipmaskiner, men
0 svar · 1,1k läst
F
Forbo: [citat] LH Group i Mölndal. Kan ju med facit i hand varmt o-rekommenderas... Hade sotaren hemma i morse som godkände installationen men förfasade sig över plåtarbetet på taket...börjar bli skämmigt förutom att det är stressigt för att få fatt på en riktig plåtslagare som rättar till det.
37 svar · 17,3k läst
·
I
ikeo: Mäster det var ett lysande förslag tack kommer att göra så Anledningen till taksänkningen är att det sparar ju nån krona i tätskict etc plus att man inte behöver bekymra sig lika mycket när man monterar in spottar
5 svar · 2,2k läst
N
norrbottenstorpet: Jag brukar börja med skarvremsa (inte av papp utan av glasfiber) och jag extralimmar ofta med vävlim även om de är förklistrade. Sedan spacklar jag och slipar på detta. Skarvar mellan tak och vägg lär röra på sig, så akrylfog är bättre än att försöka göra en "fast" fog.
1 svar · 1,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: några reglar så är det klart, eller hur ser det ut runtomkring? bygg en ram som du ställer rutan på sedan reglar/trä på utsidan och insidan mot rutan så den inte ramlar loss, enklaste o billigaste, snyggast?
1 svar · 3,7k läst
AnneFi
AnneFi: Kunna inspektera den sidan kommer man ju aldrig kunna göra. Vi kommer iaf att skruva i golv och tak så det blir inget i skorstenen.
4 svar · 3,1k läst
·
G
Granngubben: [citat] Om pelarfundamenten inte kan bära horisontell last kommer pelarfötterna att förskjutas 22 mm i sidled och balken att böja ned 15 mm, se bifogad deformationsbild. Balken böjer då ut som en fritt upplagd balk och utböjningen kan jämföras med den analytiskt beräknade: delta = 5qL4/384EI = 5*2,6*5350**4/384*210000*8,64E6 = 15 mm Anmärkningar: Då jag inte känner till takhöjden
17 svar · 8,6k läst
M
magnu: SÖkte på forumet med nyckelordet öppettid, hittade bl.a. http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/163593-limma-stolar.html
4 svar · 3,0k läst
gadeberg
gadeberg: Snörslå och en libell du kan hänga på snöret. Dra upp ett streck på en vägg så har du något att utgå ifrån. Dit med första regeln och sen kör på med ett vanligt vattenpass
5 svar · 6,0k läst
·
A
anaitis: Det låter som ngn form av prefabkonstruktion. Har funnits/finns en hel del udda lösningar i den branschen.
2 svar · 2,2k läst
Ola78
Ola78: En lösning som i och för sig kräver lite extra arbete är att du kan sätta en träfiberskiva som denna försthttp://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323 och sen renoveringgips på det. På så sätt kommer du ju ganska nära 10 mm. Nackdelen är förstås att man får tapesera om. Alternativt kan du flytta karmen så den sticker ut 20 mm på en sida och sen sätta
6 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: På långsidor där jag har takstolar ovanför har jag växlat av med stämp, på kortsidor gjordes det inte. Den bredaste sektionen jag har är 3st 80cm breda fönster. Där är det avväxlat med vanligt regelvirke, 45x220, dubbla. Efter tio år har det fortfarande inte satt sig något, antagligen tackvare klena stående reglar mellan fönstren och skivmaterial på insidan av väggen. Skulle jag
7 svar · 19,0k läst
prototypen
prototypen: > Då är det väl inte värre än att ta de i örat och be dem att göra om så det fungerar. Protte
8 svar · 4,9k läst
H
hås: Det är jord/lera men hur f*n får jag det att sluta lukta så förbannat! Krypgrunden ska bort och ersättas med gjuten platta, men hur är det med att stänga in doften under plattan? Har försökt läsa på lite om MVOC och streptomyces etc. Ozon, fungerar men bara tillfälligt. Svampdödare i vätskeform, nja kanske har testat men vet inte resultat än och inte särskillt bra för miljön
0 svar · 2,1k läst
D
DarrenB: Köpte en rulle isolering på Bauhaus idag. Tyvärr är väggen redan byggd så det blir till att försöka peta in ullen genom högtalarhålen.
5 svar · 2,3k läst
S
Stenper: Hej, vi behöver två trappor till vårt nybygge. Enkelbalktrappor är vårt förstaval, gillar verkligen det stilrena utseendet (har dock svårare för priset). Har inte bestämt mig för materialet i balkarna ännu, kan väl vara av limträ, metallbalk eller betong? Finns det några andra ideer? Betong känns faktiskt lockande borde inte vara så svårt att bygga en form som ligger på ett
0 svar · 1,1k läst
P
pbengtsson: Försök att göra någon form av blindvägg (med luftspalt mot husets fasad) mot huset så att fukten stannar i pumphuset.
3 svar · 2,4k läst
D
Daniel78: Jag hade ringt sotaren och bett dom komma ut och titta, mina sotare är väldigt trevliga och ger bra tips och råd i samband med sotning elller brandskyddskontroll och det har jag haft mycket nytta av. Jag kan inte tänka mig att dom tar speciellt många hundralappar för lite rådgivning.
1 svar · 1,3k läst
·
M
Mikael K.: Har byggt en balkong. Golvet är spontat, över det takpapp+ytpapp d v s helt tätt. Balkongen fungerar som tak över entren till huset. Vill sätta dit spontade bräder under balkongen för att få ett snyggt "innertak". Kan man sätta igen bjälklaget (2"6 obehandlat) så det blir helt tätt? Eller kan det ge någon form av fukt/kondens problem? Bör jag ha luftning?
0 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja du får svaren i tråden du startade om'et ... http://www.byggahus.se/forum/loesvirke-timmerhus/180363-limma-4-stk-145-eller-eller-limtraestolpe.html
16 svar · 42,3k läst
pink_painter
pink_painter: Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för utrymmet. Har tagit bort de stora glasrutorna och rivit bort ytterpanelen och den lilla isolering som överraskande nog satt i facken på utsidan. Golvet består av gleslagda brädor med heltäckningsmatta över. Ytterpanelen, gles utan lockpanel, gick nästan
0 svar · 4,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag har bara två steg. Ska lägga dit dom om ett par dagar. Har mur eller naturligt mothåll på sidorna så då funkar det med fylle. Ser det ut som på filmen är ju det en dålig ide.
7 svar · 12,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.