Byggmaterial & Byggteknik
Enk Projektet: Såga bort alla utom en, den sågar du av med fogsvans...nyper det så är det tryck på den.....
Frida Eliasson: Någon som känner till en bra tillverkare av lättregelsystem? Tacksam för svar.
chisburg: Tack för svar. Kan man få stålvinklarna att smälta in, då man inte vill att övergången mellan vägg och plåt/mdf ska synas. Finns det bättre alternativ?
Mikael_L: Och jag håller med om vad Jc1972 skriver, också ... :cool: Ska man korsregla endast på en sida så tycker jag det finns en större fördel att ha detta på insidan, då man får ett installationsskikt för el och vatten utan att behöva ta hål i plasten på en massa ställen. Det underlättar också att dra elrören runt i hörnen om man gör rätt där.
Larsa: Precis, du behöver ju få ut spikregeln ngn cm från Lecan så att du får ventilation bakom panelen. Antingen kan du köra med träklossar med syllpapp bakom, men det enklaste hade väl varit med ngn form av plastdistanser sum du skruvar reglarna rakt igenom.
AndBygg: Hej, Vi har dragit ny ventilation i huset och i ett av rummen behöver jag bygga en trumma runt ventilationsrören. Utmaningen är hur jag ska få det att sluta tätt mot innertaket. Där ligger (?) nämligen panel så att det är väldigt (ojämnt). Vet ej vad man kallar sådan panel men det liknar sånt man ser på många ytterfasader där brädorna ligger omlott. Ska man gå fram med
sdrlnd: Hej! Precis som ni säger så är det värdet som ja angav ett dimmensionerande väde och ingen faktisk maxlast. Såg att jag skrevit fel på knm, my bad! Angående om det är en punktlast eller inte så har balken oavsett lasttyp en maximal last. genom att lasten är utbredd på flera punkter än en så är risken för knäckning mindre. Även andra faktorer såsom vippning, moment i
Thomas59: Du kan nog bända ut eller fila bort hullingarna på Mollypluggen. Risken är ju då att pluggen/expandern snurrar. Kanske en klick epoxilim hjälper. Bara pluggen börjar "dra" är det lugnt. Då bromsar oftast pluggens vingar bakom gipset. Det kanske finns nån annan fyndig lösning/plugg/expander men själv kör jag med Snap Toggle. Den har en tunn plastkrage som inte heller bygger så mycket
lillstefan: Tack för svaret! Jag vet att det är basfrågor, men frågar man inte får man inget veta:). Väggen är nu borttagen med huggmejsel och hammare, viss hjälp av vinkelslip behövdes också.
raveper: En stämpel kan du ex vis få, på ett frimärke, men jag förstår inte hur det ska hjälpa dig att hålla uppe taket.
MathiasS: Den där skruven borrar själv. Se till att du kan dra med skruvdragaren så går det enkelt.
JOW: Ska väl lägga till att jag vet inte om det är så man brukar göra, troligtvis inte, för mycket pill för normalsnickaren. Hur mycket ska du plaska? Men jag vet att det finns syllisolering med färdig kant för de invändiga skivorna. Men när jag skulle resa garaget så fanns inte det hemma hos lokala bygghandlaren och tog för lång tid att få hem. Tror det kallas syllskydd.
Gabbe1: Min erfarenhet av insats i öppenspis är att alla hundra kilo tegel/murbruk runt omkring insatsen och i murstocken lagrar värme väldigt bra, mycket bättre än några fjuttiga täljstenar. I mitt förra hus köll murstocken värme i runt ett dygn efter eldning.
cederbusch: Det finns garanterat dem som fnyser åt en sådan slutledning, men jag är iaf av den uppfattningen. Men det ska sägas att jag inte är konsekvent. Jag drar tex inte nytt avlopp med gjutjärn, ventilschakt med asbestplattor eller järnrör för tappvatten. Vårt badrum är ett ex på ett stort undantag från mina principer. Där ligger plastmatta. Gipsade väggar. Har faktiskt lite cellplast
Tumme: Jag ska sätta upp en hundgård och imorgon ska jag blanda till betongen och ha i stolphålen. Min fråga är hur länge ska man röra i betongen? När är den klar att hällas i hålen? När ska man sätta ner stolparna och hur får man stolparna att hålla sig raka tills betongen stelnat? Det blev många frågor men jag är helt grön på allt vad det innebär att ha ett eget hus =) Tack för
Dr Fozz: Tiger: Tack! pbengtsson: tack! Mikalel_L: Takdosor kan man sänka in i trät om man vill så normala 45mm borde funka. Jag har nog inte tänkt mer än typ 3 st takdosor så det är inga stora mängder. Tack för svar iallafall :)
Hvdv: det kan inte va så att "ramen" är typ ströläckt? Då borde det ju räcka med att skruva de nya gipset i dessa.
bibbif: [citat] Ja, det är nog så det får bli! Kan tillägga att källaren, är egentligen soutteräng, och det handlar om entréhallen, så det är ju i den "öppna" delen som ligger ovan mark... Vet inte om det påverkar något?
Anna_H: En stenkista räknas väl som att göra om själva stranden, så det måste man ha tillstånd till, annars kan man åka på att återställa. Knappast bygglov dock, det handlar ju om strandskyddsreglerna. RFlytbryggor däremot är en helt annan sak.
JanneL: Har du en vägg i källaren under väggen vid den röda pilen och även taknocken går i den riktningen så är det så.
Pucco: Aluminium och cementhaltiga material går inte bra ihop utomhus. Det blir fula frätskador. Dessutom är aluminium mjukt så det slits väldigt fort. Det finns ju rostfria trappnosar och kakelavslutningslister som borde hålla bättre. En snabbsökning på nätet gav bland annat dom här två.
JTB: Du bör använda minst 120x45 och gärna i limträ för att öka styrkan. ********* redigerat av moderator Gällande taklutning på uterum och snözoner finns det mer att läsa här. http://www.takplast.se/
techn9ne: om du är osäker på handen köp ett tumstocksanhåll på claes ohlsson för 29:- http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164692166
techn9ne: Du kan ju alltid skjuta fast den med en bultpistol eller gör som anaitis tipsar limma upp en trä regel med ett bra lim typ tec7 (limmar starkt 27kg / cm2) fäster på i stort sätt allt och skruva sedan upp rullgardinen i den.
techn9ne: hur mycket luktar dom? hur många gips skivor gäller det?? kanske säkrast att köpa nya, annars ställ dom i ett rum med en luftavfuktare och hoppas på det bästa... ;)
techn9ne: Använd gyproc glasroc hydro istället för gips i källaren, lite dyrare inköp men den är mer motståndskraftig mot fukt och är lika lätt jobbad som en vanlig gips, spackla som vanligt och sätt sedan en Easy Covertapet för slätt resultat.