Jag skall ersätta gamla trasiga vävspända tak med gips, Det skall sättas direkt på råsponten.
Duger det med tunn renoveringsgips eller skall det vara normal 13 mm gips. Hur tätt skall det skruvas?

Min erfarenhet av renoveringsgips är att det blir upphöjningar runt skruvarna,
13x1200 gips har jag läktat 400 cc, och skruvat 150 cc utan att få häng någonstans
Jag tror att det rekommenderas läkt på 300 cc och skruv på 100 cc ..

Du kommer få stora problem att få det slätt. Vill du inte bygga för mycket neråt pga höjden?

Rev min gamla hängande väv ifjol och satte gips. Jag valde att sätta 22 mm läkt och 13 mm normal gips som sedan spacklats i skarvarna för att få ett helt slätt innertak. Jag hade vanlig råspont under väven men satte läkt då jag skulle ha spottar. Läkten skulle sättas med 300 mm mellanrum.

Sätter du det ändå direkt mot råsponten tror jag inte alls att du får några problem och skruva med 200 mm i skarvar samt efter väggarna och minst 300 mellan iövrigt och använd 13 mm normalgips inget renoveringstrams.

novi

Håller med de andra, läkta först, gipsa med 13mm gips, köp 900 breda skivor, de är lättare att hantera.

Det är ett skitjobb att läkta, framförallt om det är snett och jävligt. Mina tak hänger lite och jag vill ju ha det i våg när det sätts up (därför ville jag inte gipsa direkt på det gamla taket). Så det blir att gå med laser/vattenpass/snöre och sen få in distanser under läkten så det blir rakt.

Tack för svaren.

Skruva gips. Vilken maskin skall man hyra för snabbaste resultat. Vanlig skruvdragare är ju inte särskilt snabb. Maskin med skruvmagasin?

Gipsskruvdragare för bandad skruv, funkar ypperligt speciellt till tak där det kan va lite bök bland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.