Byggmaterial & Byggteknik
kalubah: Vi ska bygga på med ett lager 13mm gips i vårt vardagsrum. Fick tipset av vår kakelugnsmakare att sätta en mineritskiva sista biten närmast vår kakelugn istället för gips. Idag är där en tegelbrandvägg. Frågan är om det går att göra en snygg skarv mellan gips och mineritskiva? Kommer väggen att se likadan ut när jag har målat dem? Är det rentav av overkill med en mineritskiva?
thomasx: Nej, det var kanske inte helt enkelt att lista ut precis vad som menades, men du är på rätt spår nu. Reglarna ligger an och styr så plankan hyvlas plan. Du kommer får köra många gånger över hyveln, som du märker. Tänk på att köra plankan från bägge ändar lite om vartannat. Hyveln tenderar ta lite mer i början och lite mindre i slutet. Så annars riskerar du att få en backe. Du
Locke: Jag vet ju inte hur det ser ut men man kanske skulle kunna göra något i den här stilen: 0,2 PE-Folie 200 Cellplast 100 Betong (med golvvärme?) Du får fundera kring väggarna i nederkant - de kommer att bli kallare med risk för fuktproblem.
pbengtsson: Mot befintlig byggnad räcker det med endast balkskor (spika inte bara i panelen utan tag några längre skruv som får grepp i regelverket innanför). Förstår inte kontruktionen med främre bärlina, det låter som ni klär in sidorna och då kanske det finns andra lösningar då ni har reglade väggar under. Men oavsett skall det räcka med balkskor. Att regla som föreslagits är också ett
Anders_warner: Okej tack för svar. Ska kika runt lite och se hur man kan lösa de på ett bra sätt .
oobum: Det smidigaste är väl att bygga ner från taket helt enkelt. En regelsnutt på varje vägg och sen en regel emellan, en i taket och en liten bit som stödjer upp mitt på den.
edmcedmc: Tack! Jag kollade nyss och tror det är som du säger att det aldrig härdar. En gummiliknande massa hade i och för sig varit perfekt men kapaciteten för att fjädra tillbaka verkar vara noll. Jag tror också det kommer att kleta fast om man lägger något tungt ovanpå de närmaste månaderna. Det är väl därför det tätar så bra. Husfix hade varit det rätta.
krille09: Är det det vanliga sättet för grundmur till man gick över till mer pre-fab (större) lättbetongelement på 70-talet?
oceanis: Kanske vattenfast MDF eller HDF skiva skulle passa bättre. Den används i moderna ytterdörrar
Kilensnickare: Ett alternativ är att köra 95x95 stolpe och sedan klä in den med 28 brädor, så får du 150 stolpar. Brädorna kan vara lättare att hantera om du vill planhyvla och fräsa spår och avrundningar än att jobba med en stor och tung massivstolpe...
goldfish1977: Jag var och kikade på ett hus som är byggt på 60-talet och som har ett rum byggt på en kallvind. Det fanns en inspektionsdörr/lucka på resp. sida av ytterväggarna för att kunna kika på taket vid kattvinden. När jag öppnade ena luckan såg jag en svart fläck som sannolikt är någon sorts fukt/mögelfläck. Så nu undrar jag: 1) Är det generellt sett en dålig idé att bygga ett rum
Molban: Hej! Vi köpte timmerpanel från Forsgrens Timmerhus, jag vet inte vad det var för dimension, men kolla där! www.forsgrenstimmerhus.se/timmerpanel
gullegrizen: Jag tror att han vill ha en extra takfotstass vid gavelspetsen för att tex. kunna fästa takfotsbrädor och inklädnad. Det är vanligt att man fäller in en regel på högkant precis så som jag tolkar att det röda på skissen föreställer.
Jensa1: [h=2] [/h]Hej ! Håller på att bygga en friggebod på 15kvm med halva bastu samt ett vanligt rum i andra halva. Nu e frågan, SKA ja ha bastu folie lr inte, samt ska jag ha byggfolie lr inte? Kommer att hålla en värme på ca några plus då vi inte nyttjar bastun!
Dsl: Jag kör denna: http://www.luftbutiken.se/takhuvar/1349-takhuv-abc-vhs-160-svart-avlufts-uteluftshuv.html (finns också för drygt 1000-lappen i 125mm utförande) Den skall vara godkänd som imkanal och jag är nöjd med både passform och kvalitet än så länge.
MFrie: Hej, Vi har precis köpt hus. Huset är idag ett tegelhus där vi skall lyfta taket och lägga på liggande ytterpanel på hela fasaden. Jag har sett flera hus med stående panel där man använd sig av flera olika dimensioner (olika bredd på plankan) för att skapa liv till fasaden. Jag tycker att detta är mycket snyggt och undrar hur det skulle se ut på en liggande panel. Är det någon som
snobba: Tack! Aldrig hört ordet så det var inte konstigt att jag sökte fel.
Dsl: http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4058/vaggspackel_finja_rot_360 Detta använder jag mycket i min tvättstuga. Verkar funka mycket bra och är lättarbetat.
pbengtsson: Jag har väldigt lite erfarenhet av osb, dock har jag limmat med Sika bond 500. Detta för att skivorna inte är till för att hänga saker enklare utan för att styva upp konstruktionen (renoveringsobjekt), min osb är skruv/limmad direkt på de stående reglarna i ytterväggarna, sedan har jag fortsatt även på innerväggarna. Jag har inte hört att det är fel att limma, men det är snarare
cecar33: PL 400 är kanon till allt men nog lite överkurs för dessa plåt hörn men visst har du det hemma så kör annars finns det billigare och för ändamålet likvärdigt montage/sätt lim.
Daniel78: Min erfarenhet (med montagelim från byggmax) är att listerna väger så lite att dom inte glider ner. Pressa fast dom i 20-30 sekunder, sedan sitter dom där.
carlbanan: Är väl mest glesen som känns lite klen kanske... Men jag ville inte ta ur nå mer i takbjälkarna.... Men man märker väl om det står kvar nästa vår :) Ska ut och bulta fast sista stolpen nu, sen börja jacka ur takbjälkarna...
verktygsgurun: [citat] Gammalt gipstak hade han ju! Fanns 10mm gips förr....:-)
Joukko: Eftersom den befintliga vägen står kvar borde det inte göra något. Det är på det 2 nya väggarna jag undrar. Ena lilla väggen kan det ju bli lite svårt att få plast på iför sig. :)
prototypen: 4 cm plattor finns ju, men det finns tjockare plattor också, jag har både 55 och 60 mm tjocka. protte
norrbottenstorpet: Jag har ett liknande projekt, en ladugård/loge som har både sättningar i grundstenar och delvis sviktande tak. Min filosofi för en så gammal byggnad är att man får acceptera det gamla sneda (det är ju en del av charmen) men åtgärda de fel som kan förvärra något, t.ex. sviktande tak eller allt för svåra sättningar i grunden. Men du ställer så många frågor på en gång att det
JOW: Bild underlättar. Men kortla i och lägg en plankbit ovanpå kortlingarna, i dörrhålet.