12 794 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Montera profilerade MDF foder och socklar
Hur ska jag montera listerna? Då det är mdf hade jag först tänkt förborra/försänka och skruva fast dom men nu har jag börjat klura på hur man då snyggt kan dölja skruvarna? Jag läste att enkel limmar fast listerna med tex PL400, är det en bättre lösning?
Listerna är alltså profilerade (12x95) färdigmålade mdf lister, vad är snyggaste sättet att montera fast dom?
Listerna är alltså profilerade (12x95) färdigmålade mdf lister, vad är snyggaste sättet att montera fast dom?
Spicka med dyckert eller skjut med dyckertpistol. Dutta i lite latexfog i varje spikhål, tvätta av med tvål och vatten med en gång.
Dutta sedan lite vit färg på varje spik/hål.
Nu syns spikskallarna bara om man går riktigt nära.
Dutta sedan lite vit färg på varje spik/hål.
Nu syns spikskallarna bara om man går riktigt nära.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Hundratals mil?, wowverktygsgurun skrev:
Allt beror såklart på storleken på dyckerten, spikar man för hand med en grov dyckert på 2mm så kan det spricka ifall man kommer nära en kant, men spikpistolsdyckert (Ga18) är bara ca 1mm grova, och jag har aldrig haft några problem med att varken furu eller MDF har spruckit så länge man håller sig mer än ca 10mm från kanten.
Jag håller fullständigt med. Jag använder latex där det ändå ska målas över, men att försöka "dutta på" några små spikskallar som är täckta med latex tror jag inte kommer bli speciellt osynligt, så ifall TS är allergisk mot spikskallar så rekommenderar jag också lim.evertb skrev:
Hur limmar man foderna? Jag menar man lär ju nte kunna sätta alla fyra sidorna med en gång, sätterr man botten först och stöttar upp den så den inte glider ner eller hur gör ni?
Gör man det i sitt arbete tror jag inte man får bågon effektivitet på det, har man gott om tid så fungerar det säkert.
Som sagt jag har monterat foder på ca 8000 fönster och dörrar och ännu inte fått något klagomål på spikskallar.
Gör man det i sitt arbete tror jag inte man får bågon effektivitet på det, har man gott om tid så fungerar det säkert.
Som sagt jag har monterat foder på ca 8000 fönster och dörrar och ännu inte fått något klagomål på spikskallar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden