Hej!
Har skivat upp lite ek med motorsåg och motorsågsjigg.
Innan jag fick kläm på handhavandet så blev det lite hackigt minst sagt.
Nu har jag lite "spillbitar" som jag undrar om det går att rädda, ek är ju trots allt ganska dyrt.
Min förhoppning är att kunna planhyvla denna bit till en lång skiva.
Men som ni ser på bilden är den ju inte helt slät, tyvärr inte på någon sida.
Min fråga är nu om man med en planhyvel kan hyvla till ytorna så de blir raka?
Eller kräver en planhyvel att den ena sidan är helt slät från början?
(Jag har alltså inga erfarenheter av planhyvling)
Eller finns det någon annan maskin som är lämpligare?
Mvh
Fredrik
Har skivat upp lite ek med motorsåg och motorsågsjigg.
Innan jag fick kläm på handhavandet så blev det lite hackigt minst sagt.
Nu har jag lite "spillbitar" som jag undrar om det går att rädda, ek är ju trots allt ganska dyrt.
Min förhoppning är att kunna planhyvla denna bit till en lång skiva.
Men som ni ser på bilden är den ju inte helt slät, tyvärr inte på någon sida.
Min fråga är nu om man med en planhyvel kan hyvla till ytorna så de blir raka?
Eller kräver en planhyvel att den ena sidan är helt slät från början?
(Jag har alltså inga erfarenheter av planhyvling)
Eller finns det någon annan maskin som är lämpligare?
Mvh
Fredrik
Med en rikt- och plan-hyvel så löser du det, bara den är stor nog.
Men du kan ju kanske hyfsa till den lite i jiggen först, nu när du fått lite handlag.
Jag har själv ett gäng ekstockar som jag tänkte såga upp med motorsåg och jigg, har inte heller gjort det innan. Har du några tips att ge mig?
Men du kan ju kanske hyfsa till den lite i jiggen först, nu när du fått lite handlag.
Jag har själv ett gäng ekstockar som jag tänkte såga upp med motorsåg och jigg, har inte heller gjort det innan. Har du några tips att ge mig?
Hej!
Kul att höra att du också är i samma tankar.
Jag har köpt logosols jigg. Men då min motorsåg bara har ett 14 tums svärd så blev såg-längden lite för kort med denna kombination. Men jag måste säga att denna kombo är förmodligen att fördra.
För att komma igenom hela stocken köpte jag jiggen från jula. Funkar mycket bra, men känns betydligt farligare. Jag kontrollerade åtdragningsskruvarna kontinuerligt, ca 10-20 sekunders intervall med motorsågen avstängd. Dock kändes det aldrig som om de vibrerat loss.
Jag köpte även en slipbar kedja till min motorsåg och ett slip-fils-kitt vilket fungerade mycket bra. Slipning efter ca var femte minut gjorde susen då eken sliter ganska bra på kedjan.
Först hyrde jag även en starkare motorsåg med ca 3,5 hk, men nu kör jag med min egen partner 382 som om jag minns rätt är på bara ca 1,4 hk . Så min erfarenhet har lärt mig att allt hänger på en skarpslipad kedja.
Obs en självklarhet är att tänka på säkerheten förståss!
Tänkte fråga dig ang planhyveln, så du menar att planhyvlar inte kräver att ena sidan måste vara slät mot anlaget som plankan glider emot, som jag antar att hyvel-stålet på andra sidan plankan liksom riktas emot?
Mvh
Fredrik
Kul att höra att du också är i samma tankar.
Jag har köpt logosols jigg. Men då min motorsåg bara har ett 14 tums svärd så blev såg-längden lite för kort med denna kombination. Men jag måste säga att denna kombo är förmodligen att fördra.
För att komma igenom hela stocken köpte jag jiggen från jula. Funkar mycket bra, men känns betydligt farligare. Jag kontrollerade åtdragningsskruvarna kontinuerligt, ca 10-20 sekunders intervall med motorsågen avstängd. Dock kändes det aldrig som om de vibrerat loss.
Jag köpte även en slipbar kedja till min motorsåg och ett slip-fils-kitt vilket fungerade mycket bra. Slipning efter ca var femte minut gjorde susen då eken sliter ganska bra på kedjan.
Först hyrde jag även en starkare motorsåg med ca 3,5 hk, men nu kör jag med min egen partner 382 som om jag minns rätt är på bara ca 1,4 hk . Så min erfarenhet har lärt mig att allt hänger på en skarpslipad kedja.
Obs en självklarhet är att tänka på säkerheten förståss!
Tänkte fråga dig ang planhyveln, så du menar att planhyvlar inte kräver att ena sidan måste vara slät mot anlaget som plankan glider emot, som jag antar att hyvel-stålet på andra sidan plankan liksom riktas emot?
Mvh
Fredrik
Jo, det måste den.fredand44 skrev:
Därför måste du först rikthyvla plankan, och att rikthyvla en sådan planka kan kräva lite handlag. I princip hyvlar du "manuellt" på hyveln så att en sida blir slät, sedan kan du planhyvla andra sidan. Sen hade jag sågat kanterna så de blev lite rakare, och därefter hyvlat dem om det behövs.
Här är en tråd i ämnet som kan ge dig lite tips.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/175744-rikthyvla-langa-amnen-hur-gor-ni.html
Visste inte att jula hade en jigg, men jag har nu en logosoljigg, och på det en Jonsered 6,5hk, så det ska nog räcka hoppas jag. Har inte bestämt ännu med tänkte börja med att testa att "kvartersåga" med jiggen, annars måste jag ha ett svärd på minst 1,2m för att nå igenom min största stock.
Det går att plana ett sådant ämne men du får fästa den på en rak regel och sen låter du regeln glida mot planbordet.
Se till att inga skruv går mot stålen.
Sen så skall kedjorna slipas med 10-15 grader för att klyva effektivt, 45 grader är för kapning.
Vidare så bör motorsågen ha lite fetare blandning för att inte skära.
/Kent
Sen så skall kedjorna slipas med 10-15 grader för att klyva effektivt, 45 grader är för kapning.
/Kent
Redigerat:
Jag hade för mig att det är så lågt som 5 grader som rekommenderas för klyvning!?snickarboden skrev:Det går att plana ett sådant ämne men du får fästa den på en rak regel och sen låter du regeln glida mot planbordet.
/Kent
Jag skulle vilja påstå att största orsaken till att resultatet blivit som det blev är kombinationen alldeles för liten motorsåg + för snabb matning vilket sätter stor press på svärdet som helt enkelt böjer av och sågar snett.
En annan orsak kan vara om du inte använt en klyvkedja utan försöker köra med en kapkedja.
En annan orsak kan vara om du inte använt en klyvkedja utan försöker köra med en kapkedja.
Hej!
Tackar för tipsen ang motorsågningen!
Tar gärna emot fler tips ang planhyvling.
Läste om att det första man ska göra är att rikthyvla.
Sidorna på ämnet/eken/plankan är ju ganska raka, är det de sidorna man avser med rikthyvling?
Om ni tittar på bilden är ju tjockleken ganska varierande, t ex i slutet på plankan till höger på bilden.
Jag uppskattar att plankan på sitt tunnaste ställe är ca 2.5 cm.
Tror ni att det går att planhyvla ned hela plankan till denna tjoklek eller är det omöjligt?
Mvh
Fredrik
Tackar för tipsen ang motorsågningen!
Tar gärna emot fler tips ang planhyvling.
Läste om att det första man ska göra är att rikthyvla.
Sidorna på ämnet/eken/plankan är ju ganska raka, är det de sidorna man avser med rikthyvling?
Om ni tittar på bilden är ju tjockleken ganska varierande, t ex i slutet på plankan till höger på bilden.
Jag uppskattar att plankan på sitt tunnaste ställe är ca 2.5 cm.
Tror ni att det går att planhyvla ned hela plankan till denna tjoklek eller är det omöjligt?
Mvh
Fredrik
Precis min tanke också, men TS skriver att det blev så innan han fick till rätt handlag, så jag tror han redan insett detcem77 skrev:
Japp! Detta var en av de första bitarna, men det känns synd att kassera så mycket ek.
Precis som ni misstänker har jag använt en kapkedja.
Men japp, jag har fått till snitsen hyfsat på motorsågningen, men kan givetvis alltid bli bättre.
Men hoppas nu få lite tips ang planhyvling om det går att rädda denna bit.
Precis som ni misstänker har jag använt en kapkedja.
Men japp, jag har fått till snitsen hyfsat på motorsågningen, men kan givetvis alltid bli bättre.
Men hoppas nu få lite tips ang planhyvling om det går att rädda denna bit.
Gör du som snickarboden säger med ett par reglar på var sida om biten kommer det att gå vägen, och visst kan du hyvla på tills nästan ingenting återstår. Men du behöver en hyvel stor nog att ta hela biten + reglarna i bredd.
Det går också att handhyvla, tar bara lite mer tid
Det går också att handhyvla, tar bara lite mer tid