40 864 läst ·
9 svar
41k läst
9 svar
c/c-avstånd skruvar på osb-skiva?
Jag ska snart börja sätta upp osb-skivorna som ska sitta bakom gipset i vårat kök. Jag blev osäker på hur tätt skivan ska skruvas, sökte runt lite på nätet men hittade ingen info.
Antar att någon här har koll på läget
Tack på förhand!
/Kalle
Antar att någon här har koll på läget
Tack på förhand!
/Kalle
Utefter kanterna 10-15cm, i mitten (om 120 skiva) 20-25cm.
Jag brukar lägga lim mellan skiva och regel också. Varför? Innan osb kom så körde man med spån och detta limmades, så det hänger väl i.
Jag brukar lägga lim mellan skiva och regel också. Varför? Innan osb kom så körde man med spån och detta limmades, så det hänger väl i.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 inlägg
Spån limmas fortfarande. OSB rör sig så det är frågan om det verkligen skall limmas. Dessutom är de vaxade och därför funkar inte vanligt trälim.pbengtsson skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 inlägg
Jag sätter en 3" spik som mellanrum mellan alla osb skivor, behöver bara spika så att den sitter fast så man lätt kan dra ut den med handkraft sen. Då får man lagom avstånd och dessutom är det enkelt att ha något att trycka skivan mot så att det blir rakt.
Vad vår Kvalitetsansvarige sa är att när man monterar osb utan mellanrum, och den rör på sig så blir det sprickor eftersom gipsen då också flyttar sig. Har ingen förstahandserfarenhet av det själv dock.
Vad vår Kvalitetsansvarige sa är att när man monterar osb utan mellanrum, och den rör på sig så blir det sprickor eftersom gipsen då också flyttar sig. Har ingen förstahandserfarenhet av det själv dock.
Jag har väldigt lite erfarenhet av osb, dock har jag limmat med Sika bond 500. Detta för att skivorna inte är till för att hänga saker enklare utan för att styva upp konstruktionen (renoveringsobjekt), min osb är skruv/limmad direkt på de stående reglarna i ytterväggarna, sedan har jag fortsatt även på innerväggarna.
Jag har inte hört att det är fel att limma, men det är snarare så att idag bygger man med liggande 45x45 och osb är mer för att kunna hänga saker i än del av stommen, därför tillför inte lim något.
Sedan har jag också pga okunnighet monterat osb utan springa
, detta ger direkt problem då man efter 4-5 skivor börjar hamna utanför regeln, men några sprickor i gipsen blir det inte, har också synat väggen under olika årstider för att se om det bågnar då skivorna expanderar men inte sett nån tedens till detta.
Dock rör sig väggarna och på vintern har jag tre skarvar där det bubblar sig, dessa är spacklade med glasfiberremsa och inte pappvarianten (som alla andra gipsskarvar i huset har). Tror det beror på skjuvningskrafter i gipskiveskarven (osb vidgar sig också vertikalt).
Lite OT, sorry.
Jag har inte hört att det är fel att limma, men det är snarare så att idag bygger man med liggande 45x45 och osb är mer för att kunna hänga saker i än del av stommen, därför tillför inte lim något.
Sedan har jag också pga okunnighet monterat osb utan springa
Dock rör sig väggarna och på vintern har jag tre skarvar där det bubblar sig, dessa är spacklade med glasfiberremsa och inte pappvarianten (som alla andra gipsskarvar i huset har). Tror det beror på skjuvningskrafter i gipskiveskarven (osb vidgar sig också vertikalt).
Lite OT, sorry.
Klicka här för att svara