15 945 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Lägga regel snett i balksko?
Kan man göra så? Eller använder man något annat beslag? Eller gör man på något helt annat sätt??
Ska bygga ett altantak nu snart och det finns inte plats i höjdled att lägga regeln ovanpå bärlinan, så min tanke har varit att sätta balkskor på bärlinan och sedan lägga reglarna lite snett i balkskorna.
Min fundering är alltså om det går att göra så, eller om man brukar göra på något annat sätt?
//Calle
Ska bygga ett altantak nu snart och det finns inte plats i höjdled att lägga regeln ovanpå bärlinan, så min tanke har varit att sätta balkskor på bärlinan och sedan lägga reglarna lite snett i balkskorna.
Min fundering är alltså om det går att göra så, eller om man brukar göra på något annat sätt?
//Calle
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ja precis... Kanske inte var självklart, men jag hade tänkt göra så...
Enklaste sätt att räkna ut vinkeln på gerningen då? Jag brukar skära ut en passbit i wellpapp och använda som mall, men det borde ju gå att räkna ut? Om man vet höjdskillnaden och längden?
Enklaste sätt att räkna ut vinkeln på gerningen då? Jag brukar skära ut en passbit i wellpapp och använda som mall, men det borde ju gå att räkna ut? Om man vet höjdskillnaden och längden?
Vinkeln = tan -1 (motstående katet / närliggande katet).
Tan -1 kallas även inv(ers) tan.
Exempel, taket stiger 40cm på 200 cm längd
tan-1(40/200) = 11,31°
I kalkylatorn i windows väljer man först avancerad räknare (inte standard) om det inte redan är ställt om till den.
Och så sätter man ett kryss i "inv"-rutan innan man trycker "tan".
dvs räkna:
40/200 =
sen inv + tan.
Tan -1 kallas även inv(ers) tan.
Exempel, taket stiger 40cm på 200 cm längd
tan-1(40/200) = 11,31°
I kalkylatorn i windows väljer man först avancerad räknare (inte standard) om det inte redan är ställt om till den.
Och så sätter man ett kryss i "inv"-rutan innan man trycker "tan".
dvs räkna:
40/200 =
sen inv + tan.
Järbolite heter det, korrugerad plast...
Blir det problem? Kommer som sagt inte hamna nå snö från hustaket där...
Enligt hemsidan är minsta taklutning 2 cm/m (1 grad)
http://www.plastmo.se/produkter/trapetstak/järbolite-trapetstak.aspx
Blir det problem? Kommer som sagt inte hamna nå snö från hustaket där...
Enligt hemsidan är minsta taklutning 2 cm/m (1 grad)
http://www.plastmo.se/produkter/trapetstak/järbolite-trapetstak.aspx
Redigerat:
Ja, vi får väl se... Blir ju en lite klen konstruktion. Men det är väl enbart snön som kan ställa till det?
Blir som sagt inge snö från hustaket som kan rasa ned, och det är en balkong ovanför så det är enkelt att komma åt att skotta av det...
Sent from my LT15i using Byggahus
Blir som sagt inge snö från hustaket som kan rasa ned, och det är en balkong ovanför så det är enkelt att komma åt att skotta av det...
Sent from my LT15i using Byggahus
Takbjälkarna är 45x120, spännvidd 2,70 till pelare, sen 70 cm utstick från pelare... CC måttet vart 80 cm (skulle vara 99 eller 120 enligt tillverkaren för att passa andra produkter om man ville byta i framtiden).
I takbjälkarna jackar jag ur för gles 28x70 som jag skruvar taket i... Det är väl det som är i klenaste laget....
I takbjälkarna jackar jag ur för gles 28x70 som jag skruvar taket i... Det är väl det som är i klenaste laget....
Ok, min syftning i huvudet säger att det inte är några problem alls med de måtten och dimensionerna.
Visst, Gävleborgs län har väl sina snöplatser det med men skulle det bli en sån vinter är det ju bara att raka av lite...
Visst, Gävleborgs län har väl sina snöplatser det med men skulle det bli en sån vinter är det ju bara att raka av lite...
Är väl mest glesen som känns lite klen kanske... Men jag ville inte ta ur nå mer i takbjälkarna.... Men man märker väl om det står kvar nästa vår 
Ska ut och bulta fast sista stolpen nu, sen börja jacka ur takbjälkarna...
Ska ut och bulta fast sista stolpen nu, sen börja jacka ur takbjälkarna...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Lägga golv på vind - fästa regel i takstol?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regelverk blir snett, tips?
Byggmaterial & Byggteknik