Byggmaterial & Byggteknik
MaZtoR: Far min använde biltemas våtrumsmembran på hela sin balkong innan han la klinkers på den. Det har varit tätt nu i 6 år. Billigt och bra om man vågar ta risken.
MaZtoR: Aquapanel borde fungera om den är ordentligt fäst. http://aquapanel.com/
norrbottenstorpet: Min fd krona var "armerad" med någon form av lite grövre ståltråd. Den hade hållit i 40 år. Egentligen är det väl lite tveksamt om det behövs, men skadar knappast då kronan är frostutsattt. Ett ROT-nät såsom används vid golvarbeten skulle säkert fungera, ca tråddiameter 2,5-3 mm.
kalubah: Det värsta som teoretiskt kan hända är att du får brott i din väggregel innan krafterna går ut till intilliggande reglar. Klarar du dig utan den? I praktiken innebär det kanske på sin höjd att det kommer att knaka lite i stommen vid hög last. Du skulle kunna låta 18kN gå ner i väggregeln och se vilken nedböjning kantregeln får om du dimensionerar att resten av kraften tas upp av
Bovalll: Tack för svar! Det där polyuretanlimmet verkar ju perfekt!
sir_daniel: Byggde egen skjutdörr till vår klädkammare, köpte Mdf skiva samt skjutdörrsbeslagen på bauhaus. Var universal beslag
tob_ekl: Hej! Nån som kan hjälpa mig med var jag får tag på bänkskiva djup ca 80cm? Vet att bauhaus hornbach etc har MEN de är bara 2 meter. Jag behöver minst 2,3 meter. Helst vill jag att de ska ha på lager eller max 4 dgrs leverans. Trä eller laminat. Till kök ska det vara.
Villan13: Jag bor i en 1½-plansvilla och gör i ordning ett rum på övervåningen till dottern på knappt två år. Det finns ett förrådsutrymme längst ut under snedtaket. För hålet i väggen till utrymmet sitter idag en spånskiva med hjälp av två magneter. Hålet är ca 106 x 54 cm och ca 26,5 cm djupt. Jag skulle vilja bygga något som liknar mer en dörr att sätta i hålet, men jag vet inte
Stefan N: Kolla först så det inte är målat med vanlig plastfärg, då går det inte måla över med kalkfärg.
johanras: Tack för svaret! Jag tittade i Per Hemgrens Bygga grund och där rekommenderas också underlagspapp (men där gällde det lättklinkerblock på grundsula). Tyvärr är inte kantbalken helt slät i överkant så pappen kommer ligga lite ojämnt, men det kanske blir bra ändå. Jag har förstått att underlagspappen skulle dels hindra fukt att tränga in i teglet underifrån och dels fungera som
zsimpey: Dom där är nog spikerslag till timmret/ panelen på utsidan. Regla upp nytt först och fäst "utsidan" innan du kapar bort nåt. Sent from my GT-P7510 using Byggahus
Pagno: Eller köp en fogsvans med hårdmetall tänder och kapa den i ett vattenbad, så slipper ni dammolnet!
Sommartorparn: Hej du. skulle tro att problemet är för grov sand. 0-4 är en bra storlek för de undre skikten, men till ytfinishen brukar man ha en puts med mindre sandkorn. Särskilt om det ska bli en slätputsad yta.
kaked08: Beklagar det sena svaret. Jag hade tänkt att det ska vara bra till dekoration och upphängningsanordning för en matfläkt över en köksö. Alternativet är att lägga ut 8-12.000(?) kr på något design-tjofräsan i fläktväg. Då tänker jag att man borde kunna uppnå minst lika tjofräsan med detta som en inredningsdetalj. Så du säger silikon på plåt och pressa mosaik på? Det var
matbanan: Nej, skruvarna kan inte försänkas i skivan utan ta någon typ av montageskruv.
Braf: hade glömt denna tråden. Jodå, det gick bra med de där som är på bilden precis ovan. Satte iofs i varenda hål på skenan, ganska så overkill men gillar hängsle och livrem. Verkar som många tillverkare har sitt namn på vad som iaf ser och känns som exakt samma plugg...
Pagno: Borde gå under LSO. Lag om skydd mot olyckor, vad är det för ämne du pluggar? :)
Sangris: Jag såg den tråden lite försent...... Jag skulle vilja att någon som är byggare till yrket tycker till. Vad accepterar en byggfirma?
garet: Har kollat nu och det stämde på mm 3-4-5! Fick det med andra ord jävligt bra första gången. Nöjd!
JOW: Ja, det är ett bjälklag som är ihopmonterat och sedan inlyft i byggnaden. Det är 45x220mm, 3st 5" spik utifrån ramen och in i kortänden på varje bjälke. Därefter skruvskråat med 6x100 från insidan. 2 skruv på vardera sida bjälken. Summa per bjälke och kortsida är alltså 3st 5" spik och 4 st 6x100 skruv. Ramen är skruvad i ytterväggens stolpar (stolparna på cc60) med 3st 6x120
Silver Fang: Ok, har vart och kollat i jysk, k-rauta och jula. Alla de har dynlådor som INTE är sitt-vänligt om man inte är 3m lång, de tål iaf att sitta på. Det blir att bygga en i rätt höjd. Tänkte reglar i 45mm och sen skivor runt om. Vad för skivor ska jag säga till bygghandeln att jag vill ha, massiv-trä-skivor ?? Konstant regn blir det ju inte på locket men lite skvätt här och där, lite
gullegrizen: Du skriver att spännvidden på golvet är 1800+1800. På bilderna ser det betydligt längre ut, särskilt ut i köksdelen. Den väggen som har en sopkvast lutad mot sig ligger kanske 1800 från balken, men är den väggen bärande? Man måste räkna spännvidden mellan ytterväggarna om det inte finns fler bärningar än balken. Utan att ha alla förutsättningar för att kunna räkna tycker jag
corre: PU lim, och några tvingar undertiden som du monterar skruven.
corre: En billig bänkskivka från ikea eller likande? Annars tänker jag å formplyfa. den är nog lite mjuk i ytan om man slår på saker ofta. Kankse 3mm plåt 1m runt om skruvstädet om du har det. Sen formplyfa på resten.
corre: Jag hade borrat in 8mm armeringsjärn i golv och vägg, kemankare för att fästa dom. Sen bruk som vanligt mellan blocken eftersom du ska putsa utanpå. edit: Trä eller block i väggarna? Ev skruva in låga varmgalvade skruvar i träväggen och gjuta in som låsning isf.
Manga S: Hej. Jag bygger en toalett som blir inbyggd i väggen. Där har jag gjort ett reglat utrymme som skall göras tätskikt i(Där cisternen skall sitta). Men innan jag drar igång behöver jag fixa ytan mot reglarna. Finns det ngt bra spackel jag kan köra på obehandlat trä, eller ngt annat jag kan köra med. Köpte snickerispackel men det stod på burken att det ej skulle användas på obehandlat
Suhagg: [citat] Nej. Kommer nog ha golvlister till slut ändå. Hoppas det löser sig för dig.
Martin_B: Jag är inte säker på exakt hur planlösningen blir då det inte är jag som skall bygga (frågar för en bekant) men jag får uppfattningen om att de skall ha det öppet just vid vinkeln. Mina funderingar var att använda hörnsparrar, dvs sätta en takstol på diagonalen mellan inner- och ytterhörn och sedan använda halvsparrar för att fylla ut från bägge av ytterväggssidorna. Känns
sommartorpet3: Jag har murat en (klassisk) grill i lecablock. Jag murade och putsade med murbruk klass:A men senare förstått att det skall muras klass:B. Vad kan hända av detta tilltag? Är det så stor skillnad på ett så pass litet "bygge"? Grillen är murad på en rejäl betongplatta så den "står säkert". Steg 2 är att ev.mura ett halvrunt valv (tak) med 9cm. leca. Skall jag då mura med klass:B?