Hej,

Vi har betongblock som grund till vårt lilla sommarhus och som jag nu är tvungen att höja upp några centimeter. Just nu ligger det några plankor under som kanske inte är det mest optimala så jag tänkte först byta ut dessa med några högre stålplattor för att sedan gjuta lite. Vet någon var jag kan få tag i stålskivor som är cirka 20cmx20cm och cirka 4cm tjocka (eller bara 1cm och jag lägger några stycken på höjden).

Finns någon som har lite tips var man kan få tag i sådana? Eller andra tips på material?

Tack!

Redigerat:
Billigast blir det på den lokala skroten troligen. Sök på metallhandel på din ort. Varför inte använda trädgårdsplattar? Dom tål vikten. Mycket billigare.

Om inte skroten har några passande skivor kan du kanske kolla med något lokal smed eller annan verkstad som kanske kan skära till dom åt dig.

Jag begriper inte vad det skulle vara för fel med plankor? Vad är syllen gjord av för material, troligen trä, varför inte då fortsätta med trä. Eller betongplattor som föreslaget. Stål var ett mycket udda val, tungt, rostar och IOM vikten så blir det inte helt gratis.

Om du utvecklar problematiken så kanske jag kan acceptera stålet.

Protte

Jag har ett liknande problem och har funderat på att ta ut bitar ur plastskärbrädor, dessa är ju gjorda i polyetenplast och verkar hålla i evigheter, men hur är det bärigheten (tryck) över tid.

pbengtsson skrev:
Jag har ett liknande problem och har funderat på att ta ut bitar ur plastskärbrädor, dessa är ju gjorda i polyetenplast och verkar hålla i evigheter, men hur är det bärigheten (tryck) över tid.
Plast klarar inte tryck över tid och flyter sakta ut. Jag har kollat med olika tillverkare och dom avråder från plast.

Tack, det var ett bra tips! Men jag undrar om det inte är ett lite för mjukt material.

Det jag också undrar är tips på hur man får bort träbitar som ligger under tryck av betongenklumpen som ligger över? Om jag kan göra det så kan jag egentligen lägga under det som ska ligga istället(med lägre cm) och sedan bara ta bort plankbitarna. Då kommer huset ner den cm som det behöver. Kanske räcker att såga egentligen? Eller finns det något snabbätande trämedel? :)

prototypen skrev:
Jag begriper inte vad det skulle vara för fel med plankor? Vad är syllen gjord av för material, troligen trä, varför inte då fortsätta med trä. Eller betongplattor som föreslaget. Stål var ett mycket udda val, tungt, rostar och IOM vikten så blir det inte helt gratis.

Protte
Syllen tar kraften från en regel medans plinten tar en betydligt större kraft. Därav kan virket ge vika, speciellt eftersom det bara blir små botar.

Det bästa man kan göra är att höja huset och forma upp till rätt höjd och fylla formen med expanderande betong.

Om syllen tidigare låg på betongplinten kommer då inte en planka att hålla? Trä som trä.

Protte

prototypen skrev:

Protte
Såg inte ditt mess innan...Jag har inga argument för stål mer än att det ska klara en tyngd samt för att det antagligen kan komma i lämpliga tjocklekar av 1cm så att jag kan öka mer på ett ställe än det andra.

Trä skulle funka (det funkar ju nu) men jag tror att det kan tryckas ihop samt antar att den kan ruttna.

Jag vill egentligen köra expanderande betong i höst (vill vara säker på att jag inte behöver justera något mera).

Vill bara förklara hur det ser ut på skissen som jag bifogar. Det är endast en höjning (med hjälp av träbitar) på de bakre balkarna på cirka 4,5cm som jag måste sänka med cirka 0,5cm pga fallet på badrummet blir fel. Photo 2012-06-26 22 59 03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Photo 2012-06-26 22 59 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man kan ju undra på vad betongplattorna vilar på? Kommer det att få sättningar i framtiden?

Jag släpper helt min trälinje, där nere i myllan kommer trä att ruttna. Stål kommer att rosta.
Fyll upp med betong är väl ett råd.

Men varför flera lager med betongbalk?
Går det inte att palla mellan översta balken och syllen?

Protte

(Den undre ritningen är den för våra Australienska vänner)

Haha, ja jag fick inte bort den uppåtnervända teckningen...

Fråga inte mig varför det ser ut som det gör...jag tror att någon ville få upp huset på något sätt någon gång.

Sättningarna är det lite överallt i fritidshusområdet men det verkar vara avstannat men man kan aldrig vara säker naturligtvis. Så därför väntar jag med att köra över betong. Vad plattorna vilar på vet jag ej men besiktningsmannen tyckte det var bra mark för dom att ligga på så det är väl bra.

Palla ifrån den översta balken och syllen blir nog svårt för då får jag lyfta huset (samt så vet jag inte vad jag ska palla av för det är bara 0,5cm jag behöver ha ner allt) och nu tänkte jag bara lyfta upp betongbalkarna och hoppas på det bästa.

Det man också undrar är om jag kan lyfta stegvis eller allt på en gång. Ska gräva lite mellan betongplattorna för att sedan lyfta med domkraft(30tons) eller sätta 4 st domkrafter mellan plattorna.

Men det bästa vore att bara lägga under det som ska under betongbalkarna och sedan ta bort trät på något sätt. Kanske använda sig av ett stort borr? Det borde väl funka egentligen?

Jag kommer nu köra på markplattor på 4cm men på ena sidan behöver jag bara 3cm, några som har tips på andra plattor som är 3cm tjocka?

Tack för all hjälp!

Gjuta egna plattor? Då kan du armera dom oxå för den där riktiga "overkill"-känslan. :)

4 cm plattor finns ju, men det finns tjockare plattor också, jag har både 55 och 60 mm tjocka.

protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.