8 842 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Hur gör jag rätt med spackelhörn?
Om jag skall sätta spackelhörn, hur gör jag då för att det skall bli rätt?
Vilken del av gipsskivan skall vara ut mot hörnet, en rak eller den fasade så att säga?
Vad skruvar jag hörnen med? Vanlig gipsskruv?
Vilken del av gipsskivan skall vara ut mot hörnet, en rak eller den fasade så att säga?
Vad skruvar jag hörnen med? Vanlig gipsskruv?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Du sätter en hörnförstärkning antingen av typ remsa som denna http://dalapro.se/files/DalaPro/Library/Brochures/NoCoatFolder_4-sidig.pdf eller en metallskena. Skruvar gör du som vanligt.
Edit. Om det är utåtgående hörn du menar. Inåtgående behövs inget speciellt.
Edit. Om det är utåtgående hörn du menar. Inåtgående behövs inget speciellt.
är inte pappremsan gjord för att sätta i innegående hörn också?
Har aldrig gjort det själv då jag bara sveper runt tapeten i innerhörn.
Jag har satt gipsskivorna med nersänkningen mot hörnet för att på så sätt kunna spackla över stålskenan utan att spckla en meter åt sidan.. vet ej om det är rätt eller inte men funkade hos mig.
Har aldrig gjort det själv då jag bara sveper runt tapeten i innerhörn.
Jag har satt gipsskivorna med nersänkningen mot hörnet för att på så sätt kunna spackla över stålskenan utan att spckla en meter åt sidan.. vet ej om det är rätt eller inte men funkade hos mig.
Det saknar betydelse skivorna hamnar ju som de gör, blir det en hel skiva så har du försänkningen såsom jkarlberg skriver och blir det en kapad skiva så är det en liten kant på järnet som du ändå följer med spackeln och då blir det lite bredare med spackel.
Nej med lim nuförtiden eller spackel tidigare använde man ett specialverktyg som man slog fast dessa med men det kostar skjortan och anses inte som tillförlitligt längre tydligen. Men skruva inte för då får du spackla både tjockt och brett.
Sättlim eller spackel.
Sättlim eller spackel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden