jeppeknaster
jeppeknaster: Såg det i den andra tråden:) Det bli nog jättebra, gör nog så själv när det är dags
10 svar · 2,9k läst
L
Laurentiuz: Jag har ett enplashus (70-tal) med kallvind. I hallen har jag såga ut hål och monterat skyddskoppar (Lumiance) för att kunna ha spotlights. Nu är det så att jag håller på att lägga råspont uppe på vinden för att kunna lägga upp lite prylar. Min fråga är då. Jag har 150mm isolering uppe på vinden. Jag har reglar upp med 95mm regel för att kunna lägga dit 95mm isolering till innan
0 svar · 1,7k läst
J
john_l: Finns det någon metallfirma i Malmöområdet som kan tänkas ha (cirka) 2000mm-längder av 45x45 aluminumfyrkantsrör (3mm tjocklek) hemma? Ska montera duschdörrarna på dem och vinna lite plats.Badrummet i stugan blev nio kvadratmeter stort så jag tänkte bygga ut duschen lite. /John
0 svar · 898 läst
hantverkare1
hantverkare1: Har tyvärr ingen möjlighet att fixa bild. Tror det blir 1-2 varv kvar då fönstret är riktigt stort, nästan som en dörr, tror måtten var 150 brett och 200 högt
8 svar · 2,8k läst
Stefan N
Stefan N: Kör binder sen tar du kakelfix.
1 svar · 5,8k läst
T
toker78: Jag har fällt in kortlingar. Så det ska finnas fästpunkter till alla skåp, om jag mätat rätt :)
10 svar · 2,6k läst
A
Anders_Nilsson: Tack för tipset, Roundup! Kollade faktiskt Biltema men missade denna... Blir ett säkert köp. /Anders
3 svar · 2,0k läst
G
Great: En snabb fråga, är det ok att lägga Kährs Tuplex på en övervåning med golvvärme? Hade en massa kvar från undervåningen samt att ja inbillar mig att det gör golvet skönt/mjukt att gå på.
0 svar · 1,9k läst
M
matbanan: Det är inte hur lång tid man är exponerad som är farligt utan antal inandade asbestfibrer, och det är olika mycket i olika eternitskivor. Vet inte exakt vad man ska ha för personligt skydd men gissar på mask som täcker båda näsa och mun som har ett P3-filter. Vet att yrkesmän måste anmäla till Arbetsmiljöverket och ha avspärrningar för att 3dje person inte ska skadads samt att
3 svar · 970 läst
M
matbanan: Visst skulle du kunna få mängdrabatt.
4 svar · 1,6k läst
Jokmok
Jokmok: Ska ge mig på å öppna upp en liten hall. Tanken var att röja vägg och nuvarande dörröppning upp till taket i hallen. Nu är bara frågan om det är bärande väggar, bjälken över ingången gör mig lite orolig... Kan jag röja utan att stötta upp tro? Tips, råd, tankar och idéer är varmt välkomna! Enda ritningen föreningen hade: [bild] Bilder på väggen som ska bort: [bild] [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
R
Riggen: [citat] Ha med det i beräkningarna när ni bjuder och "plussa på" det på ert pris så känner ni ju om slutnotan vid ev köp blir den rätta.
6 svar · 2,4k läst
MaWa71
MaWa71: Inser att jag missat att återkoppla.. Bygglovet sket sig så förra sommaren monterades istället en 30kvm stor altanmarkis över trädecket som vi byggde.
8 svar · 5,9k läst
·
palbin
palbin: Just de - syllen ligger platt oppeå på hålstenarna ("grunden" alltså ...) - men tack så väldigt mycket ändå för ditt svar för det fick mig erinra mig att jag har långa spik-plugg-typ grejer bland mina inköpta men ännu ej använda byggrejer (de är ganska många ... (lite arga snickarenvarning ...)) som nog skulle passa bra till det jag efterfrågar ... ibland krävs det att man
2 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: Bra maskeringstejp så fungerar det.
1 svar · 1,4k läst
Torpalainen
Torpalainen: Hej! Åtgärder av den här typen måste du ta med en konstruktör, är det fel vägg på fel ställe så kan det gå illa. Och nej, du bör inte ge dig på att göra det själv, anlita en betonghåltagare som sågar en snygg öppning efter att du fått det godkänt av konstruktören, kan behövas avväxlingar som du skriver. Glöm sedan inte att ändringar av bärande byggdelar fordrar en
1 svar · 2,4k läst
J
JOW: Ja, då har du inte så mycket att välja på. Om du använder "molly" så kommer ju dess vingar gå ut bakom plasten och klämma åt, sen när du sätter dit beslaget och skruven så blir det ju så gott som tätt. Jag tror att det generellt inte är något problem att punktera plasten lite här och var. Att man oroar sig lite onödigt mycket ibland.
3 svar · 3,5k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Det gick lite fort där. Skall man stötta på baksidan gör man det med jordfuktig betong som går att packa, men i ditt fall kan man nog hoppa över den delen.. MVH Stickan
20 svar · 31,2k läst
·
A
AfrooDite: Jag tänker när man har projekt lite då och då. Snickring i allmänhet, inte hela byggen av hus osv.
2 svar · 2,4k läst
mångstekta
mångstekta: ibland kan det vara bra och göra det! och använd vitt fix...
3 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Aha, då måste dom ha tänkt sig lägga golv redan vid byggskedet av det huset. Jag har fått för mig att de flesta källarhus från den tiden var källaren bara tänkt vara till för värmepanna, tvättstuga, förråd och sånt, allt med rå betong som golv. Men där ser man ... :)
3 svar · 5,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: 45-70 mm Det beror ju alldeles på hur mycket utrymme ni har att offra. Att bara isolera 30-35 mm utanpå fasaden låter snålt. Isolering på insidan blir alltid sämre, eftersom man måste göra avbrott vid innerväggar och bjälklag, och alltså skapa köldbryggor. Moderna hus har isolering på 300-350 mm. Så det är bara att mäta och räkna!
1 svar · 1,4k läst
Mugmaz
Mugmaz: [citat] Enklast är väl ändå en spikpistol?
2 svar · 2,9k läst
V
vollerys: Tack för era svar! Verkar som jag inte är helt fel ute iaf.. Lägg gärna upp bilder på era hus och takutsprång som ronolo gjorde! Snyggt hus btw :)
4 svar · 12,1k läst
·
D
dee79: Tack för svaret!! Uppskattas.
5 svar · 4,0k läst
·
U
undret: Hej, Jag bor i ett tegelhus (flerfamilj) byggt på 30-talet. På tegelväggen ute på balkongen syns förstås en del hål och annat efter infästningar som folk gjort genom åren. En del traditionellt borrat i teglet... MEN I murbruket mellan stenarna sitter det en del 3-tums dyckert, men också skruvöglor utan någon plugg eller så. Bara rakt i bruket... som om det vore trä. Plus att de
0 svar · 5,7k läst
J
jkarlberg: Hej! Håller på och river gaveln på huset för att byta fönster. Modulhus frånnhultfredshus från 1972, med 5 bärande/hjälpbärande fönster. Under dörren till trädgården hade syll ruttnat totalt, dålig montering 1993 förmodligen. Nu till frågan, se bild. (genomskärning) [bild] Väldigt konstigt uppbyggt tycker jag med 30mm syll, stående 120x30mm och sen stod fönsterkarmarna på
0 svar · 5,1k läst
·
B
bjomape: Håller på med ett liknande projekt. I grova drag har jag följt ungefär följande ordning: - Luftning, isolering, diffspärr och glespanel i snedtak - Diffspärr, glespanel, isolering i hanbjälklag - Sätt in fönster (takfönster + fasadfönster). Kan egentligen ske både tidigare och senare. - Bygg takkupa (vet inte om du kommer göra detta - ska givetvis hållas i åtanke under
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.