Y
En bonnebyggnad som usprungligen var ett grishus. Numera verkstad.
Sen en utbyggnad för ställa maskiner.

Hade tänkt byta till plåttak.
Ser dock lite andra problem som jag anar bör åtgärdas före?

1. Där grishuset var, så har taket börja svikta. Och som bilden visar inne i byggnaden så är den brädan böjd. Min fråga är, gör det något? Kan jag inte bara bygga den nya läkten rak med lite klossar emellan eller så... Blir ju jätteprojekt att ta bort alla brädor för komma åt denna.
Visa bilaga 62896

2. Mindre brådskande men hur hanterar jag sprickor.. bara kladda över med lite nytt bruk så det iaf ser bra ut?
Visa bilaga 62897

3. Denna och en till har gnagande skadedjur försvagat. Givetvis inbyggd i väggen. Hur ska jag lyckas byta dessa? Anticimex nämnde att dessa balkar, denna och den ovanliggande, är extra utsatta av fukt... Sen är det oroväckande glypa mellan väggen och överliggande balk.
Visa bilaga 62899

4. Väl inne i andra sektionen som är mer som ett garage....
Så ser jag att flera gjutningar har sjunkit, och då börjar pelare halka åt sidan.
Något som syns på utsidan för väggen är inte rak.
- Ska jag gräva runt och gjuta större... eller pratar vi dräneringsjobb sen gjuta mer... eller hur gör jag? Känns ju ganska avgörande innan man lägger nytt tak.
Visa bilaga 62900

Samma här, gjutningen ser ju ut att tippaomkull... fast där är väggen rak än iaf..
Visa bilaga 62901

5. Och här hänger en takstol fritt i luften. Klarat några vintrar. Fast brädorna som teglet ligger på är ju formade efter detta så anar jag får byta dom när jag lyfter upp takstolen.

Sen pelaren, den har glidit åt sidan, så de reglarna som håller väggbrädorna har tappat kontakt med pelaren. Min plan är att sätta en till pelare intill befintliga och dra spikband runt. Sen lägga takstolen på nya pelaren samt väggreglarna på den nya pelaren med...

Visa bilaga 62902

Trots trasiga pannor så är den faktiskt väldigt fräsch på insidan, iaf i "garage" delen.
Men grissektionen behöver riktas inför plåtning... och andra sidan behöver få ordning på alla pelare som halkar av gjutningarna som sjunker..
Visa bilaga 62903

Jag har faktiskt kollat brunnarna och de ser okej ut gällande befintlig stenåldersdräneringen.

Yes... var och hur börjar jag??? fyfaen :p

Redigerat av moderator:
Jag har ett liknande projekt, en ladugård/loge som har både sättningar i grundstenar och delvis sviktande tak. Min filosofi för en så gammal byggnad är att man får acceptera det gamla sneda (det är ju en del av charmen) men åtgärda de fel som kan förvärra något, t.ex. sviktande tak eller allt för svåra sättningar i grunden.

Men du ställer så många frågor på en gång att det är svårt att svara.

1) är den brädan/regeln nedtryckt så att den riskerar gå av eller bara slagit sig åt ett konstigt håll? Som sagt kostmetiskt, lev med det, hållfasthetsfråga - åtgärda, eventuellt med extra stötta underifrån.

2) Knacka ned allt löst bruk kring och i sprickan och putsa om med nytt (samma bruk kanske kalkbruk?).

3) Glipan såg liten ut, inget att bry sig om? Insektsätna stockar - om det är omfattande måste det bytas, alternativt ersätta bärigheten med annan stock (typ pelare) som kan bära den lastförmåga som snedsträvan tillför. Om du ska byta är det väl till att hugga ut den ur bruket helt enkelt.

4) Sjunkna och lutande grundstenar kommer jag själv att attackera med en kraftig 10 tons domkraft och ett par kraftiga hemmasvetsade "lyftkonsoller". Med dessa har jag redan lyft ett mindre timmerstomshus på ett par ton, så metoder fungerar bra. Lyft upp, SÄKRA positionen och åtgärda fundamentet. Att dina fundament tippar är kanske inte så konstigt eftersom det kommer en snedsträva på sidan av dem som skapar utåtriktade krafter.

5) Jag skulle nog bara palla under någon ny stockbit, så att en lastfördelning sker, om än i en "skev" position. Om du inte kan åtgärda på riktigt.

Mycket jobb har du framför dig (jag också med likande som sagt). Men dränering, jag är imponerad ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.