thomas33
thomas33: Du kan lägga nya reglar likt dem som redan finns, för att få rejält underlag för golvskivorna. Se bara till att det blir samma nivå på de nya och gamla reglarna.
5 svar · 1,3k läst
·
DeployHuman
DeployHuman: Så, en uppdatering på vad jag sysslar med då.. På denna bild ser ni nu alla Fundament som reglarna är satta i, måste hålla. [bild] och verkligheten [bild] Tror detta kommer funka galant, men det är ju sånt som märks :)
1 svar · 784 läst
·
W
Werp: Hej, ny här och det kommer inte dugga tätt mellan några byggtemer här inte. Hoppas dock någon kan ge begripligt svar på min fråga. Jag undrar om det är möjligt att gjuta nya "grund plintar" under befintliga. Har ett påbörjat trevåningshus som ev kunde behöva lite mer takhöjd på bottenplan och har fått förklarat av en engelsk kollega som dock inte sett huset i fråga att sk
0 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: jo det är torx fast trodde det skulle bli ännu svårare då med färg..
6 svar · 1,4k läst
M
MrWalker35: Hej. Iochmed uppgrävning runt huset tänkte jag mura på en rad lecablock på källartrappan för att kunna höja marken utanför en anning. räcket som fanns där innan var gnska lågt och ingjutet i muren. jag har nu kapat det mellan "stolparna".. tanken är att . använda dessa som amering för den nya raden . [bild] Men hur ska man fästa ett nytt staket sen, antar att lecablocken inte är
0 svar · 4,0k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Finns betong olja att köpa, blir inte så glansig. Prova på baksidan för att se om det ser ut som du vill
1 svar · 2,6k läst
C
camelot: Tack för alla svar! Vi satte upp gips över alltihop till slut. :) Petter
4 svar · 3,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: Håller med kinglolle om platsbyggt. Själv har jag i källare 45/45 reglar som är fästade i taket och med vanlig spånplatta som hyllplan. Inga fancy hyllplan där inte. Det kostar inte många hundralappar. Nackdelen är naturligtvis stolpen i framkant.
8 svar · 36,6k läst
H
huggan: 60 cm är lugnt.
1 svar · 5,3k läst
·
gadeberg
gadeberg: Ibland kan det gå att fortsätta skruva dem framåt, om det är borrat långt Annars så kan det vara så att dom får vara kvar. Inte så farligt då det går bra att spackla igen hålen. Sen när du ska sätta dit dörren igen så använd karmhylsa istället för dessa hemska karmskruvar.
2 svar · 1,5k läst
J
jope76: Jag har lite frågor och funderingar gällande fuktproblematik i vårt putsade radhus. Det blir en ganska lång historia, men förhoppningsvis orkar någon vänlig själ läsa. :) Vi köpte nybyggt radhus med inflyttning 2009. Det är ett radhus med äganderätt som uppfördes av en större aktör på bostadsmarknaden, som i sin tur anlitade en extern entreprenör för totalentreprenad. Fasaden
0 svar · 1,5k läst
·
C
cem77: Fast om du ska bygga ett loft så behöver du ju bara bärning från två mot varandra motstående väggar att fästa golvbjälkarna i? Mellanväggen lär ju inte behöva bära något utan du fäster väl golvreglarna i de båda väggar som befinner sig med 90 graders vinkel mot din skiljevägg?
5 svar · 3,7k läst
L
Lago: På en del äldre trähus tog man bort fasadläkten, spikade på förhydringspapp på underbrädorna och sedan eterniten. Om så är fallet har du nog luftspalt under brädorna. Oavsett vilket så får man ett mycket bättre resultat om man tar bort rubbet ända till ev plankvägg. Då blir det också mycket snyggare vid sockel och takfot.
5 svar · 8,5k läst
Demmpa
Demmpa: Man kan spänna fast tak- och golvreglarna med dom lodräta väggreglar.Man kapar väggreglarna så långa så att man måste slå dom på plats
1 svar · 2,1k läst
·
Kopparkullen
Kopparkullen: Fan, jag skrev med radbrytningar och stycken! Och ändå ser det ut som en enda lång mening....
2 svar · 3,2k läst
Matti_75
Matti_75: Ok då förstår jag. Åk förbi ett bygge och fråga om dom har 20mm järn, kostar en påse bullar.
7 svar · 1,4k läst
E
Edit_Kräpp: Är det bara tallriksventiler du ska ha finns det i de flesta hemfixarbutiker, bygghandel etc. Ska du ha ett riktigt don för injustering är tipset ventilationsfirman.
1 svar · 1,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En kommentar till: Dessa djupa fönstersmygar över arbets- och diskbänkar är värda GULD. Perfekta för att ställa undan småsaker som saltkar, pepparkvarn, provnål, timer, tandpetare, köksvåg och allt annat. Så kan man hålla bänkarna tomma, och lätta att hålla rena. PS Jag har också 1150 som bröstningshöjd på fönstren. Ger lagom höjd för en kakelrad 25x40 cm som
13 svar · 8,4k läst
·
T
thomasx: Vinkel A måste du själv avgöra om du vill ha rät eller inte, beroende på om första stenen ska ligga "rakt", eller lite i vinkel. Sedan är det ca 5 grader, eller ca 85 grader, beroende på vilken av de två motstående vinklarna du mäter, nu har du market en sten med vitt och bara pekat på spetsen B, så jag antar du menar vinkeln som då blir 85 grader. På exempelvis en kap skulle man
5 svar · 4,6k läst
·
tack
tack: Läste fel, trodde du skulle ha en expanderbult för betong, tänk va fel det kan bli ibland. Nu har jag fattat va du menade, kan tyvärr inte hjälpa dig, har ingen kunskap inom området. /Tack
6 svar · 11,3k läst
Globetrot
Globetrot: Ja. Vi lutar åt det men det blir ju onekligen besvärligt eftersom vi nu int ehar något tak och inte papp på huset. Företaget säger att de kan säkerställa konstruktionen, killan som jobbar praktiskt verkar veta vad de sysslar med....hummm.....knivigt. Företaget har enligt avtal ensamt ansvar för konstruktionen.
5 svar · 2,8k läst
P
pbengtsson: Ta ned taket montera ned gavlarna en bit och ställ boden på sidan, en friggebod är väl ca 2-2.10 hög vid takfoten. Du lär behöva en lastbil med rejäl kran.
9 svar · 2,7k läst
T
Tompa01: Jag la tre tunna lager med Osmo hårdvaxolja som impregnering. Blev mycket bra. Har dock inte polerat utan ytan ser nästan obehandlad ut, en liten gultoning vart det. Men det syns knapp om man inte har en rå betongyta bredvid att jämföra med.
4 svar · 15,2k läst
G
greddyfreddy: Börjar på gavlarna då?
2 svar · 4,1k läst
A
AndersS: Skulle kunna tänka mig att det klassiska Husfix eller motsvarande passar bra här. http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1225&productcatID=165
2 svar · 16,8k läst
A
avindal: Tack för input. Ja bilden var nog kass. Det blir nog till att hitta en konstruktör för säkerhets skull. Har också funderat på stålbalk... Det är en gavel på ena sidan. Såhär ser det ut: [bild]
7 svar · 7,0k läst
·
P
psykologbyggaren: Tack för svaret!! Jag har utrymmet och kan tänka mig att korsregla, det är ju en möjlighet. Senaste snickaren jag pratade med tyckte inte att jag skulle skruva nya reglar på de gamla utan använda ett niveleringssystem som han inte sa namnet på. Andra har föreslagit att bygga på existerande reglar med hjälp av klossar. Man vill ju inte ha ett knarrande vindsgolv i en nya vindslägenheten
2 svar · 2,0k läst
A
agnadello: Hej Har borrat 35 mm hål i en linje på ett berg för att sätta stolpar till staketbygge. Tänkte gjuta fast stolpjärn i hålen och läste precis på Weber att man bör skyddsmåla förzinkade järn som ska ner i expanderbetongen. Har någon erfarenhet av detta och vet vad man ska skyddsmåla med? Hammarlack? Tack! Mvh, Andreas
0 svar · 1,7k läst
K
kalubah: Vi ska bygga på med ett lager 13mm gips i vårt vardagsrum. Fick tipset av vår kakelugnsmakare att sätta en mineritskiva sista biten närmast vår kakelugn istället för gips. Idag är där en tegelbrandvägg. Frågan är om det går att göra en snygg skarv mellan gips och mineritskiva? Kommer väggen att se likadan ut när jag har målat dem? Är det rentav av overkill med en mineritskiva?
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.