Byggmaterial & Byggteknik
pelpet: 1) Du kan ju sätta ett enkelt plåttak med avrinning och hängränna under altanen i taket på förrådet, men snyggast vore väl att taka altanen så att nästan inget regn kommer på altanen. då borde det räcka att skruva upp några fiberboardskivor eller liknande i taket på förrådet. 2) Du kan väl lämna en luftspalt på 5 cm till markstenen, men mura upp en tröskel innanför på 10
MB77: Gängorna under skallen ska dra ner det som det första gängorna drog upp. Då slipper man flisor runt skallen.
Brks: Skall tilläggsisolera yttervägg. Har rivit befintlig eternit, gamla fasaden var sisådär, lite murken i nederkant samt att nedre "trossbottenregel" behöver nog ses över och repareras/bytas på vissa ställen. Tanken från början var att använda 80mm västkustskiva direkt på gamla fasadbrädorna. Nu funderar jag på att riva ner gamla fasaden helt, regla upp och isolera med liggande 45mm
sir_daniel: Är du orolig lägg en tjockare plåtskiva under så fördelar du kraften (eller bila bort lite av golvet och försänker en skiva)
pyro: [citat] Det var precis det här jag var på jakt efter. Perfekt räkneexempel. Känns som det är ganska lugnt att bara limma den då. Tack så mycket!
Vargklo: Tack för svaret, det ser helt klart ut som att jag får anlita en firma för detta.
KoK: Tack för era svar. Jag satte fyra spikplugg (10x100) hoppas det håller över vintern. Återkommer om det rasar!
KnockOnWood: [citat] Kanske dags att ta fram elhyveln då, eller köpa dig en. Ett par tag med hyveln så har du din radie. OBS: Detta var ett praktiskt tips på hur jag själv skulle lösa problemet. Om du inte gillar tipset är det ok. Du behöver inte visa det med invektiv.
prototypen: Rost är inget större problem om man kör med pinne men om brottstället ligger innanför ytan så går det inte komma åt att svetsa. > Protte
Yrrol: Mja jag tänkte på det med. Slet endel för att få bort den fula gummimattan som var limmad. Tänkte vara sparsam med limmet, mest bara för garantera att de håller som en ram runtom å inte glappar i mitten. Apropå gummimatta... När har man glädje av det i samband med arbetsbänk? Funderade på låta ena delen av bänken få ha gummimatta men den är dyr så ifall det inte direkt finns
bjorn_s: JOW: Aha, jag förstår! Det förklarar varför man tar i lite mer än vad man behöver då. Kan man säga, att om man hade en oändligt styv balk, som var helt styv ända fram till brottgränsen, så skulle man kunna tänka som jag sa? Tack för era svar förresten, det är väldigt värdefullt för mig med era synpunkter och erfarenheter. Vi kör på den balk vi fått rekommenderat i limträ.
corre: Gräv ned en IBC tank, och snickara ett lock av lärktrall eller tryckt trall. finns 1000l rätt överkomligt på blocket. Om du kör med plasttanken så behövs ett rasskydd med. vattenfast plyfa tex http://www.blocket.se/stockholm/Tankar_till_Dricksvatten_600_liter_1000_liter_34661335.htm?ca=23_8&w=3
JanneSjo: tänkte 45x70 för att kunna sätta lite isolering men det gör nog väldigt lite så det blir kanske 45x95. behövs 70 för fönster skenorna
tuut: hej :wow::wow::wow: Behöver hjälp till mittbygge av ett insyn-vindskydd Ett tämligen normal insynsskydd med liggande 45x34 Skall ha ett litet "pulpettak" som jag vinklar 15 grader 195x28 högst upp på insynsskyddet MEN hur fasen skall jag gira detta pulpettak i ett 90 gr vinkeln i ett hörn ? Vinkel blir ju INTE 45 gr och blir det 15grader på kortsidan ? Tacksam för svar :-) Fredrik
Robert 75: [citat] Balkens underdel kommer att synas samt den mittre pelaren. De två yttre pelarna kommer att vara integrerade i regelstommen. Däremot om jag använder 115x270 kommer den dock att sticka ut genom väggen om jag inte klär in den.
corre: Ah, får se vad Optimera säger om det... Hade jag orkat och haft en lång skena kunde man fräst 6mm plywood själv, men det lär synas om man missar en linje med 1.5mm :(
mycke_nu: Låter bra! Då blir det ingen extra stolpe. Tack alla för råden!!
Cabrera: Finns även ändspontade vindskivor, visserligen blir det en skarv men en vridstyv sådan.
Chippe: Hej, har haft internetavbrott i flera dagar. Tack för tipset, jag ska se om jag kan göra liknande fix.
corre: Du fräser ju inte mer än 20mm, så det ska inte bara några problem. Värre med inneväggen då, men den borde väl vara 100mm?!
Greeneyes: Hur behandlar jag det bäst? Har tänkt att måla det översta lagret, men ska jag ha gipsspackel under och någon typ av våtrumsfärg? Eller har ni andra förslag?
josieboy: Har googlat lite på armeringsjärn och det verkar nog som att så är fallet. :) Tackar för svaret!
tole_71: Vart ser man eller kommer man åt ritningen på denna trapp??? Var iof några år sen denna trapp lades in här, men jag gillade denna och skulle vilja ha ritningen!! Nån annan som har den kanske o kan vara vänlig lägga till den??
Robert 75: Provar att lägga in följdfrågan i min gamla tråd. Nu har det blivit verklighet av bygget och min tanke var att man skulle hoppa över översta varvet på den högra stödväggen på bilden nedan och istället gjuta en klack som limträpelaren/stolpen skulle stå på för att fördela trycket. [bild] Nu missades detta men samtidigt ser jag att det saknas ca 50-100mm i höjd på denna vägg
Dagur: Hej, Jag håller på att bygga ett platsbyggt skåp till vilken jag har tänkt ha en dörr/lucka som går hela skåpets höjd, vilket är 270 cm och som är ca 50 cm i bredd. Jag har blivit tipsad om att köra MDF-skiva men dom är ju rätt så tunga. Därav undrar jag om det finns någon annan sorts skiva eller material som är lättare men som ändå håller formen? Eller är det MDF som
fredand44: Mycket intressant! Känns som de första försöken lätt kan bli lite sisådär. Men efter några gånger får man nog till snitsen. Ska helt klart testa detta och se om man kan träna upp sig.
slaffe: Har köpt lite brädor av en granne, som jag ska ha till min bod. Han hade grundat dem och jag målade dem med den färgen jag ska ha, som redan är på boden. Nu har brädorna vridit sig ganska mycket. Lägger jag dem på marken kan jag gunga dem fram och tillbaka. Sågade upp dem i 1m30cm längder. Panelen är spontad, kommer detta gå att spika upp? Eftersom dem är lite vridna, kommer spåren