Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stelnar asfaltkitt - någonsin?

1. E
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

edmcedmc

Medlem
    Kan någon säga något om hur och när, om någonsin, asfaltkitt stelnar? Jag har försökt googla men inte hittat något svar.

Jag har använt asfaltkitt (trebolit) för att jämna till några stenkanter så att de ska bli näst intill helt plana men samtidigt hårda nog för att kunna vila en styv plåt och några stenplattor (34 cm) mot dem utan att det blir större glipor. Jag vill inte ha en massa kladd på plåten och stenplattorna. Jag tyckte materialet verkade lovande när jag såg det på hyllan i affären men efter att jag hade brett ut asfaltkittet på stenkanterna märkte jag att det var mer flytande än vad jag hade trott. Och en testlagning som jag gjorde strax innan torkar ytterst långsamt. Jag har inte kunnat kolla resultatet i dag men min farhåga är att det har fortsatt och kommer att fortsätta flyta ut i timmar och dagar och i stort sett aldrig torka helt. Om den bara fortsätter vara lite klibbig går det att rädda med någon väv eller papp ovanpå men på ett ställe behöver jag bygga upp 6-7 millimeter för att få kanterna plana. Jag försökte bygga där genom att varva kittet med en väv som jag hittade på en närliggande hylla på affären men den var ganska gles och jag misstänker nu att kittet långsamt sjunker rakt igenom och ut på sidorna.
    Om det här materialet aldrig stelnar ordentligt så är det bättre om jag skrapar bort det mesta och börjar om med något annat. Om det torkar inom några dagar kan jag låta det vara och göra det bästa av situationen då.
    Tacksam för svar [​IMG]

2. V
    Medlem · Halland · 4 006 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Fel produkt till ditt ändamål, asfaltkitt har man till tak.
    Varför använde du inte något cementbaserat typ murbruk eller husfix när det är sten du skall jämna till ?

3. E

edmcedmc

Medlem
    Som svar på din fråga: Jag tyckte materialet verkade lovande när jag såg det på hyllan i affären, så det var i viss mån slump. Stenarna finns på ett tak och jag vill inte virra omkring och mixa cement som jag har noll erfarenhet av (liksom av allt annat som har med byggande att göra), så jag har limmat dem med stenlim. Dessutom är jag höjdrädd och vill göra saker så enkla som möjligt.

Stelnar asfaltkittet eller inte?

4. P
    Medlem · skåne · 962 inlägg

pyro

Medlem
    Om du med stelnar menar blir hårt, så är min, för all del något begränsade, erfarenhet att det inte gör det. Det får ett lite gummiliknande tillstånd när det härdat. Det klibbar inte, men det fjädrar lite när man trycker på det.

5. E

edmcedmc

Medlem
    Tack! Jag kollade nyss och tror det är som du säger att det aldrig härdar. En gummiliknande massa hade i och för sig varit perfekt men kapaciteten för att fjädra tillbaka verkar vara noll. Jag tror också det kommer att kleta fast om man lägger något tungt ovanpå de närmaste månaderna. Det är väl därför det tätar så bra. Husfix hade varit det rätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.