E
eldanne: Har befintligt betongtak idag som inte är så snyggt. 3 av 4 väggar i rummet består av någon typ av spånskiva och den sista väggen är betong :-) tänkt att köra gips tak.
3 svar · 1,3k läst
M
Micro: goldfish 1977... Du har helt rätt ang. matrialet.. gips är okänsligt och masonit kan röra på sig och svälla av fukt.
12 svar · 5,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej LUDDET, ha du glömt söka på forumet? Här är en tråd som nog kan ge dig lite svar i alla fall: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/198390-entretak-lutning.html
2 svar · 2,9k läst
·
Springare
Springare: Vilken diameter på borren använde du? Ska köpa borr och funderar på 17mm. Hur kapade du rören?
12 svar · 9,1k läst
·
B
Baskavoda: det verkar vara ett bra alternativ ja.. Tack för tipset!
8 svar · 4,9k läst
K
Kurtivan: Ja just ja, det blir problem om man vill lägga ytterligare ett golv ovanpå. Jag har lagt ett nytt trägolv innan så det tar ett tag innan jag hamnar där...
6 svar · 4,6k läst
C
cazet: hejsan jag har för avsikt att kakla på en betongvägg nere i källaren, den är lite ojämn efter gjutformen diffar ca: 1-1.5 cm . Kan man kakla direkt på det och fylla ojämnheterna med fixet eller måste det till att spaklas upp med putsbruk ?
0 svar · 1,1k läst
I
injonil: Tumregeln är att plasten inte ska vara mer än 1/3 in i väggen, inifrån sett.
5 svar · 3,5k läst
·
E
Enoksson: Sök på funkispanel på forumet alternativt google så får du fram en motsvarande panel som inte bör vara allt för svårt att hitta.
2 svar · 974 läst
·
Y
youppie: Ska sätta dekortegel av riktig sten och har reglat upp regält och satt en OSB skiva. Det blir ca 1x3m (b x h) dekortegel och i resten av rummet blir det OSB, gips, väv och färg. Funderar lite på vad som är lämpligast att ha bakom dekorteglet för bästa vidhäftning och robusthet i konstruktionen. Det är rejält dekotegel i stenmaterial så det väger en del. Räcker det med gips, primer
0 svar · 1,9k läst
F
Fred vom Jupiter: Ett gäng hantverkare som var här och tittade tyckte att 100 mm räcker gott. Jag läste någon tabell någonstans och kom fram till samma sak. Till slut blev det två lager 70 mm vanlig vit S80-cellplast. Jag var lite sugen på den svarta cellplasten men just då vart det lite bråttom och den är beställningsvara.
5 svar · 1,3k läst
Torpalainen
Torpalainen: Fenomenet du beskriver är du nära lösningen på själv om jag förstod dig rätt. Gipsen är skruvad på reglar av trä eller plåt med c/c 450mm (ibland c/c 600mm vid yttervägg) som skivan då vilar mot, men på golvet ligger naturligtvis även syllen som skivan ligger an emot fast där skruvar man inte. och då reglar aldrig är på millimetern lika då det gäller trä och vid plåtreglar
7 svar · 3,1k läst
I
injonil: Här är oljehärdad board, det syns liksom att den är oljebehandlad: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/byggskivor-hyllplan/board/1007/oljehardad-board
2 svar · 2,6k läst
slacker
slacker: [citat] Spännande - Du har alltså byggt badrum på dessa? Helt klart intressant då jag ännu inte klurat ut HUR jag skall göra om badrummet på källarplan. Idag gips på träregel direkt mot betong, inte alls sugen på att putsa för att sedan sätta kakel då jag räknar med att det blir lagom mycket jobb att få tillräckligt jämna väggar för plattorna frugan vill ha. Ledsen för
12 svar · 3,2k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] När man kollar på reklam-tv är det du som är produkten och reklamköparen är kunden. Det är därför de har blivit så bra på att koka soppa på en spik. Det gäller att hålla dig framför reklamen så billigt som möjligt.
12 svar · 3,6k läst
N
noone70: Ska ta upp en öppning för en dörr(9*21 dörr) i en vägg (som tidigare var yttervägg) in i en del av huset som är tillbyggt i efterhand. Eftersom vi ändå ska in med en bygglovsansökan gällande andra grejer i huset så tänkte vi göra allt by the book och ta med även denna grej och då lär SBK vilja ha konstruktionsberäkningar för avlastningsbalken. Det är väggen på en av husets
0 svar · 3,3k läst
D
dejvid: Tack för svar. Jag löste det med montageskruv typ SH 4,8x85 (möjligen var den lite kortare). Det där med att verkligen träffa rätt i plåtregeln var inte helt enkelt, men det gick i 7 av 8 fall. Jag lämnade öpppet i taket och sätter några träreglar på sidorna in mot träpanelen.
2 svar · 9,5k läst
M
Micke64: Tänkte låna tråden lite :) Asbest är inte kul - nanofibrer som är så pass långa att kroppens imunförsvar inte kan kapsla in dem, så det fortsätter att irritera cellerna och risken för cancer ökar snabbt :( Idag går ju mycket mot "nano", exempelvis nanofibrer i kläder, nanosilver för bakteridödande i svettiga strumpor, samt nanopartiklar (zeoliter) i tvättmedel eftersom fosfaterna
24 svar · 48,9k läst
·
P
para: Spånskivorna borde ju vara limmade, både i varandra genom sponten och mot bjälklaget. Isåfall är det ingen man lyfter på. Har ni ingen ritning? Ring annars smålandsvillan
1 svar · 2,1k läst
cederbusch
cederbusch: Intressant. Vi har köpt färdigmålat så det borde inte hänga på färgen.
2 svar · 2,9k läst
S
scim: Skickade några kompletterande frågor till mäklaren: I badrum, hall, tvättstuga och sovrum saknas alltså helt isolering i golvet? -Nej, i samtliga pågjutningar finns isolering-armering- golvärmeslang ( i den ordningen) I kök och vardagsrum har man lagt frigolit (eller cellplast?) direkt på betongplatta utan ventilerande lager (t.ex. platonmatta)? Nej, först plast som fuktspärr Hur tjock
1 svar · 2,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Helt riktigt....1-2mm kanske....skråskruva sedan i regeln som sitter i taket resp golvet.....
20 svar · 4,0k läst
·
S
sofifilippa: Hur har det gått? Ska själv renovera vårt entrétrappräcke alternativt låta svetsa ett nytt. Tacksam för tips och svar! Mvh
3 svar · 2,4k läst
G
Gabbe1: Min erfarenhet är att det blir billigare hos en mekanisk verkstad, de har ofta en massa skrot liggande som går att få för kaffepengar.
4 svar · 14,4k läst
G
gnuttisch: Det är ca: 1m ifrån husvägg till stolpens början. Och vad jag har räknat ut så bör varje stolpe väga ca 180-200kg. Tillkommer gör det ett tak i samma storlek som avsatsen som inte borde väga många kilon. Nu vet jag inte hur många kg trappan tål men förmodligen så var man osäker och murade upp sidorna, Och sidorna är murade i vad jag tror är hålstensbetong. Nu vet jag inte hur
8 svar · 3,0k läst
·
Hennke85
Hennke85: Vad jag kan se så är det en murstock i en del av väggen och dessa är alltid bärande.
2 svar · 1,3k läst
·
A
Annalen: Vi är inte längre så unga och inser att det kommer en dag då det blir jobbigt. Det ser vi på våra gamla föräldrar som inte enkelt kan ta det stora steget.. Måste komma på nåt bra!
3 svar · 1,7k läst
H
HaspAllan: Ska renovera badrummet och samtidigt byta golv i hallen.. 2st ställen där golvvärme är ett stort plus! där vill jag ha in golvvärme.. Men tanken blir ju direkt att man vill lägga golvvärme i de 3 övriga rummen.. visst det blir en hel del mer jobb men golven i de andra rummen är ganska slitna å kommer således även bytas ut framöver, dock ingen panik.. Vill inte dra igång för stort
0 svar · 786 läst
C
celox: Det är fixat. Det jag gjorde var att jag förborrade listen och tröskeln. Det sitter jätte bra nu. Tack så mycket för alla tips och råd.
11 svar · 5,4k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Nope, då blir det dubbla tätskikt och det är icke att rekommendera. Huruvida man skall plasta ett hus från den tiden alls råder väldigt delade meningar om, man får nog läsa på lite och sedan komma fram till ett eget beslut.
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.