1 309 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Isolera källargolvet
Hej! har nu bilat ut ett källargolv och ska isolera och sätta vattenburen golvvärme, den lokala bygghandeln säger att vanlig vit cellplast duger fint.
Huset är dränerat 2010 och jag har fuktmätt betong golvet till 0,6% och i några träbitar som låg under golvet var det 23% fukt.
Tänkte sätta dubbla 50mm skivor.
Huset är dränerat 2010 och jag har fuktmätt betong golvet till 0,6% och i några träbitar som låg under golvet var det 23% fukt.
Tänkte sätta dubbla 50mm skivor.
Produkter som diskuteras: "fuktmätt"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Gjort de själv också. Jag använde pordrän 100mm istället för singel i botten sedan 200mm cellplast använde s100. Mitt råd är att gå upp i s100 minst, dessutom tjockare 100mm känns tunt mycket värme går neråt men det kanske är omöjligt då är 100 alltid bättre än inget.
Rekommenderar också s100. Lite lättare att jobba med tycker jag, känns som att man kan klampa runt på den lite mer, S80 är lite för mjuk.
Och skall du upp till s100 kan du lika gärna ta cellplast med lite bättre isolerande egenskaper om du inte får plats med mer än 100mm.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...solering-byggplast/cellplast-neopor-lambda-31
Denna körde jag på i min tvättstuga. Fick bara plats med 200mm och då kändes det bättre med lite lägre lambda
Och skall du upp till s100 kan du lika gärna ta cellplast med lite bättre isolerande egenskaper om du inte får plats med mer än 100mm.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...solering-byggplast/cellplast-neopor-lambda-31
Denna körde jag på i min tvättstuga. Fick bara plats med 200mm och då kändes det bättre med lite lägre lambda
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Ett gäng hantverkare som var här och tittade tyckte att 100 mm räcker gott. Jag läste någon tabell någonstans och kom fram till samma sak. Till slut blev det två lager 70 mm vanlig vit S80-cellplast.
Jag var lite sugen på den svarta cellplasten men just då vart det lite bråttom och den är beställningsvara.
Jag var lite sugen på den svarta cellplasten men just då vart det lite bråttom och den är beställningsvara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden