Det gamla torpet ska få lite extra isolering på väggarnas insida. Jag har lite begagnad panel som jag tänkt använda på nedre delen av väggen. För att undvika "dammfällorna" i panelens spår så tänkte jag ställa dem på golvlisten. Golvlisten blir då alltså en del av väggbeklädnaden tillsammans med den stående panelen. Tänker jag rätt då att det måste till två reglar nertill? En mot golvet och en i skarv mellan golvlist och panel. Panelen är 125 cm långa och den tänkta golvlisten 15 cm.

Inga svar på detta, får väl anta att panelsättning numera är helt ur mode :D

En regel till i skarven blir bra,gärna en lite bredare (tex 70 eller 95 bred) så du inte behöver spika så nära änden på panelen

Ja, det var en bra synpunkt. Man kunde ju minska den som ligger mot golvet till en bräda så har man inte mer regel än ungefär som två 45:or.

Ja, nu har en meter panel satts upp, stående på golvlisten. Använde dock vanliga 45 x 45 reglar, men förborrade listen innan spikning. Det som blir spännanden att fixa är foder runt dörrar, golvlisten är 7 mm tjockare än panelen, så det blir väl att bygga på fodren 7 mm ovan golvlist på panelsidan för att få tätt.

Ja just ja, det blir problem om man vill lägga ytterligare ett golv ovanpå. Jag har lagt ett nytt trägolv innan så det tar ett tag innan jag hamnar där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.