Byggmaterial & Byggteknik
peithan: Finns inte sådana i butikerna här vart jag bor.. Går det att köra med metall expander? Det har varit hål där innan, nu överspacklat, men kan man sätta plugg på samma ställe? Vet inte exakt vart det är, hur fungerar det? Eller kommer spacklet bara lossna och jag får ett jättehål? Väggen är bredspacklad..
Samoto: Hej! Jag har ett hus som har vit (knuckelputs) på väggarna. Nu efter 20 år ser jag att det uppstått fina sprickor i putsen. Hur lagar man detta enklast ? Skall jag skrapa ur sprickorna för att sedan slamma (fylla i) med lämpligt material ? Något förslag vad jag skall använda för bruk att fylla med. tack på förhand.
pbengtsson: Att fästa trappen behöver du nog inte tänka på, den kommer vara stabil bara den står plant. Enklast att få det plant är med kilar i tryckt virke, men även franskskruv dragna underifrån olika långt för att ta upp nivåskillnader kan funka, dock får du ha en platta mellan skallen och asfalten så den inte sjunker ned.
Jonbeee: Aah, GS byggvaror. Har ju hört talas om dem men hade inte en tanke på att de låg i närområdet. Deras priser verkar ju vara konkurrenskraftiga och om kvalitén dessutom är bra så verkar ju detta bli toppen. Skall åka förbi och titta, tackar!
thomasx: [citat] Diamantborrarna kör man med vanlig borrmaskin också. Ju högre varvtal desto bättre, i praktiken. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
garagepularn: Hej! Jag håller på och planerar ett garagebygge och har en fundering kring dimensionering av takbalkarna. Taket skall vara av typ pulpettak så det är inte direkt några avancerade beräkningar som behövs. Däremot har jag blivit osäker på vilken nedböjning man normalt räknar med på ett garagetak. I program (tex på byggbeskrivningar.se) och i div. tabeller har jag sett både L/300 och
Ola78: Antingen så spikar du lister på takstolarna och sen masoniteskivor på dessa eller så kör du lite smidigare varianten vindavledare i wellpapp http://www.t-emballage.se/sortiment/start#artikel=265002
Bergsunda: Ja, det måste ju spela väldigt stor roll. Men jag undrar fortfarande vad som händer när boarden sitter under någorlunda ideala förhållanden. Den är ju sammanpressad med något slags lim - håller limmet i 'evighet' eller bryts det ned naturligt? Någon som vet?
seniorkonsult: Det finns billiga presenningar på Jula, Byggmax etc som du kan använda men även kolla väderleksrapporten och planera gäller!.
Lago: Hej,du har inte gjort någon tabbe,utan helt korrekt,att aldrig låta kakel eller panel gå emot foder.Om kaklet eller panelen inte är i liv med salningen spika på en liten list några mm in på salningen,sen enlist på baksidan fodret i samma nivå,jämt med foderkanten eller gärna några mm synlig utanför,sätt fodret ca 7mm in på salningen.Hoppas jag har bidragit med något och inte
PNO: Går bra att gipsa (nästan) direkt. Börja med att dra ur alla gamla kabelklammer, krokiga spikar och dylikt, slå in dåligt islagna spikar och hyvla av eventuella knölar på brädor som slagit sig. Sedan är det bara att gipsa på. Ett tips är att ha tillgång till en bunt masonitremsor att lägga i mellan gipsen och plankorna om det är någon stans där det är svårt att få gipsen att
seniorkonsult: husbonden; Löjlig och okunnig kommentar. Vad jag menar är att när man inte vet laster och konstruktion så är det saker som man inte ska gissa och hålla på med själv som amatör. Lika väl som när det gäller el. Det handlar om säkerhet. För övrigt så är detta arbete bygglovspliktigt med höga sanktionsavgifter om man kringgår lagen. Men du som besserwisser lagar väl tänderna
FemTummar: Nej, jag reglar ned taket för att få plats både med rör och LED-dragningen. Möjligen kommer jag också gömma radiatorrören där uppe, men det är inte helt säkert. Totalt räknar jag med att det bygger ungefär 50 mm.
Fredrik.engdahl: Försent gjort för länge sen. Det är därför hissen inte går hela vägen upp.
nombz: Kanske självklart, men har du tänkt på EPS (cellplast?) brandegenskaper?
nodethirteen: Hej, Då står tätt tak absolut högst upp på listan :) Tack för era svar. //Daniel
Wendigo: Jag tycker som att det låter som en perfekt uppgift att vattenskära i plåt. Finns säkert firmor där du bor som kan hjälpa dig med det, det är oväntat billigt! [bild]
Apollonia: http://www.mindorr.se/innerdorrar/gammal-standard härifrån kan du beställa dörrar med dem måtten, borde väl finnas fler ställen också.
Oldboy: Vår gamla loge har locklistpanel på syd-, öst- & västsidan och panel utan locklister på norrsidan. Den skulle kunna klara sig utan locklister på östsidan också. Det har med vindriktningen att göra. Här är oftast sydvästliga vindar, med tillhörande vågrätt regn/snö. Vill man vara helgarderad mot regn och framförallt snö så är det locklister och allmän tätning med
vectrex: Ser ut som slätspont av gran, 120x15 mm. Bland annat siljan har detta. Du kan söka återförsäljare på deras hemsida: http://www.siljan.com/1156.php
lenny: magkänslor o bondförnuft räcker oftast lång, även om det ofta leder till kraftiga överdimensioner :D ska på sikt försöka hitta nån som kan räkna på det också men den samlade erfarenheten på forumet är väldigt värdefull att få först
mångstekta: nå det sitter ju spikläkt bakom så lufta det gör det nog ändå, fast man sätter fast den där lilla springan... alt 2 är ju att sätta en bredare plåt å lägga foderbrädet på utsidan på plåten och 2cm upp om man nu av någon konstig anledning inte sku våga foga fast... torrt är det garanterat bakom iaf... tapeten hade trillat bort av sig själv annars torka kan det ju dessutom
Pilla58: [citat] Ja, jag läst ditt tidigare inlägg lite slarvigt, där står det ju!
etiol: Hej Tottomannen.. Om du gör så här Hoppas du ser vad jag menar.. [bild] Du gör ett enkelt verktyg som bilden visar , för pennan.. Där jag markerat med RÖTT på verktyget, denna kant håller du på golvlisten och då kopierar du golvlisten på skivan .. Brun linje Sågar detta snyggt,, sätter tillbaka skivan och kollar så det stämmer.. Sedan har du bröstlinjen att passa in ,såga detta
etiol: Hur du än gör så får du samma värde på ljudisoleringen, det påverkar inget vilken konstruktionen du än väljer .. Allt skall ändå sitta fast i golvet... Eti..
Luxman: Jo det var precis så jag använder masoniten. Att väggarna styr. Men det är klart att det går lättare med en tjockare plyfa. Men man bör nog använda en riktig kvistborr för att få bra kanter. Stor skillnad mot en centrumborr tror jag. Jag tror att snickeriet säljer kvistborrar om du inte har någon. Annars finns det ju på Clasa eller Jula mm.
Dea_34: Var en annorlunda upplevelse att riva lättbetongväggar. Bilade bort några i ovankant och tog resten med släggan, gick snabbt. Dom var inte särskilt hållfasta men dammade inte så mycket. /Dea
Dea_34: Nix, står inget tungt på våningen ovanför. Två av väggarna är nu borta och dom var uppenbart ditsatta efter bjälklaget ovanpå hade lagts på vilket vad jag förstått innebär att dom inte kan vara bärande. Blocken var lite tjockare än vad jag trodde, ca 10cm men dom var inte särskilt stabila. Lite bilning i fogarna och så en slägga så var det klart på under en timme, sen tog det