I feb i år flyttade jag in i ett hus byggt 1974. Nu ska vi fixa till det i ett sovrum och jag undrar vad skivorna på väggen är gjorda av för material. Det är säkert uppenbart, men jag är lite grön på området... Det är iaf inte gips, osb eller spånskiva. :)

Några frågor:
* Vad det är för material? Någon sorts brun kompakt skiva på 11-13 mm. Påminner lite om en masonitskiva, men det är tjockare. Kan det vara någon sorts MDF-skiva?

* Är det OK att ha kvar dessa skivor, eller är det något man bör byta ut när man ändå håller på ur hälso- eller brandperspektiv?

* Någon som har en uppfattning om bärigheten (hyllor / TV)?

Bilden visar lite bortriven tapet ovanpå själva "bruna skivan".

IMG_2209.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ser ut som Tretex

Treetex är relativt ljus, och framförallt mjukare än andra boardskivor.
Det finns masonite i olika tjocklekar.
Det finns också spånskivor i olika kvaliteter, (grövre resp finare/slätare struktur).

Går det att sticka in en knappnål i skivan så är det treetex

Det ser ut som tretex (har det överallt i mitt hus). Det lämpar sig inte att hänga upp saker som är tyngre än mindre tavlor om du inte fäster i reglar bakom.
Generellt ersätter jag all tretex hemma för att få släta väggar, men dom absorberar ljud sjukt mycket bättre än gips t.ex. så det är inte bara dåligt :)

Tretex är ovanligt i ett hus från -74 , då TS skriver att det är ett kompakt material så är mitt tips spånskiva. Om TS kan berätta om det är hårt eller mjukt och ev ta en bild på kanten av en skiva blir det lättare att säga säkert.

Tretex brukar inte användas som enda vägg material utan ha ett lager bakom av hårdare slag tex råspont eller plank ibland ev glespanel.

Tjock masonit är mitt tips, inte Tretex i alla fall.

Det är nog masonit board (tror det heter så) har det i mitt hus också från 1971 . Och det är ca 11-13mm tjockt.

Stefan N: Vad är det som gör att du avfärdar Tretex?

Micro: Inte omöjligt att det är masonit board. Är det något du bytt ut till gips när du fixat i ditt hus eller låter du det vara?

Eftersom det finns så många material: vad är det för material man "ska" använda till väggar och snedtak? Är det inte gips (enkel/dubbel) och ev. konstruktionsplywood bakom om man ska hänga saker?

Redigerat:
Jag har låtit den mesta boarden vara kvar i mitt hus. I mitt ena gamla barnrum (nu mera bio rum) satte jag dit renoverings gips utanpå boarden på en skadad vägg. Orginal badrummet är det enda som jag har rivit all board i. Detta för att jag reglade om alla väggar och gjorde iordning allt för kakel i hela badrummet , och där blev det gips.
Boarden håller lika bra att hänga grejor i som gips tycker jag nog annars.Vardagsrummet som ska renoveras i framtiden efter hundens bortgång... kommer att få ett lager renoveringsgips utanpå.Nackdelen med boarden är att det inte är ett dött matrial och då tråkigt att spackla i skarvar o tapetsera på.

Vad menar du med dött material? Menar du att det inte är lika okänsligt som gips ex. gällande att inte röra på sig/känsligt för fukt och att det därmed uppkommer sprickor mm på tapeterna?

goldfish 1977... Du har helt rätt ang. matrialet.. gips är okänsligt och masonit kan röra på sig och svälla av fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.