V
verktygsgurun: [citat] Skall den vara i badrummet? Fattade inte jag det som...
22 svar · 4,0k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Det gör jag oxå. Wakaflex är alldeles för dyr för att använda till ränndalar som TS tänkt. Wakalex är bra där det är svårt eller tar för lång tid för att det är svår tillverkning med vanlig plåt.
5 svar · 6,5k läst
Janus82
Janus82: Ska du lägga golvvärmen i hela huset? i så fall finns det ett antal olika metoder för att få det bra. Både LK och Uponor har ganska tydliga intruktioner på sin hemsida för de olika förläggningssätt som finns.
4 svar · 1,9k läst
P
perraw: Hej, Jag tänkte renovera vår träbalkong från 80-talet. Den är ca 3x1.5m, gummiduk med trall ovanpå samt en sarg med två utsprång för vatten. Problemen är: - Dags att byta gummiduk - Utsprången är urdåliga. (små, löv täpper till, etc) - Färgen släpper pga fukt tar sig runt gummiduk (antar det) Önskemål: - Hängrännor istället för utsprång - Ny gummiduk - Bort med sarg
0 svar · 3,9k läst
·
H
Hålta: Ingen som har erfarnehet av murning av LECA sten som kan ge mig en indikation på tidsåtgången?
1 svar · 1,5k läst
E
etiol: Det gjorde jag så gärna. Tack skall du ha Eti..
11 svar · 9,4k läst
·
H
hempularen: Balkdimensionen vågar jag inte ha synpunkter på. Men ytterligare en sak som du bör undersöka är hur du skall fästa in balken. Om jag tolkar det rätt så har du 36kvm rum ovanför denna balk. I bostäder dimensionerar man för 200kg / kvm plus egenvikten (som nästan kan försummas tror jag). dvs 7,2 ton. Hälften av den lasten hamnar på balken dvs. 3,6 ton. Det fördelar sig sedan så att
6 svar · 3,5k läst
E
etiol: På Hur många liter är din varmvattenberedare Är det en 1-fas eller 3- fas Eti..
1 svar · 1,3k läst
L
LillaMini: Gör som det är gjort hemma hos oss, vi har (äkta) pärlspont hela vägen från golv till tak, men på mitten har de satt en profilerad list. Listen och pärlsponten nedanför är pilsnermålad och ovan listen är det vitmålat. Ser riktigt bra ut, förutom färgvalet nertill... Din skarv kunde du ju alltså sätta bakom en sådan list.
5 svar · 7,4k läst
T
tlundberg: Jag hade ju även en del funderingar på vilket lim jag skulle använda. Bestämde mig för att testa med vanligt trälim först. Funkar inte det skulle jag gå vidare med något sättlim som jag också hade hemma. [bild] [bild] När limmet hade torkat testade jag att bända isär gipsbitarna med min byggkniv. Kan säga att limmet inte är den svaga punkten. Kartong mot kartong satt mycket
17 svar · 23,1k läst
·
P
Peppermannen: Tusen tack för tipset :)
2 svar · 2,9k läst
Matti_75
Matti_75: Nu var det Fireseal som TS pratade om.
6 svar · 6,5k läst
O
oceanis: [citat] Cecar33, jag vet inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg för du blandar ihop en massa saker till ett svar. 1. I TS inlägg var det tydligt att fukten inte var betingad av dålig dränering vilket även fuktutredningsmannen hade kommit fram till. 2. När du skriver trycket underifrån är lika med husets vikt och lika över ytan så är det riktigt att ett hydrostatiskt tryck blir
25 svar · 37,4k läst
Ö
Örby Villastad: God morgon! Håller på och skissar lite på ombyggnation av mitt sutterängplan i ett hus byggt 1948 helt i betong/lättbetong (med betongbjälklag). Min tanke som framgår på bifogade ritningar är att riva en gammal matkällare för att på så sätt kunna göra ett större sovrum med egen utgång till tomten. Den gamla pannan är sedan tidigare utbytt mot bergvärme, så kolförrådet blir
0 svar · 3,9k läst
·
Y
Yrrol: Okej. :) Själv gillar jag senaste; 8. Där har dom fått ordning på spar-tiden. Så inte programmet fryser en stund medan den sparar filen. I övrigt vet jag inte vad mer för funktioner som tillkommit.
22 svar · 32,9k läst
·
B
benke_berguv: Åh, perfekt! Hittade på lokala bygghandeln med: http://www.lakkapaa.com/lakka_se/showProduct.do?id=7311980111550&mode=search Tack för svaren!
4 svar · 5,3k läst
·
R
Remco: För den som är sugen att läsa på sig lite om byggteknik: Titel :Byggteknik ISBN: 978-91-47-08497-5 Det finns även en tillhörande bok om mätteknik och läsa ritningar men den är mycket mindre bra.
0 svar · 1,4k läst
L
losmackos: Hej! Är det någon som har tips på hur jag skall strypa mina returer på golvvärmeslingorna! Betong bjälklag på undervåning rum: 1=60m Kök 2=110m V-rum 3=65m Tvätt 4=35m Hall 5=20m Toa Träbjälklag på övervåningen med spridningsplåtar: 1=70m Sov 2=55m Sov 3=70m Sov 4=25m Toa På övervåningen skulle jag vilja ha det cirkulera lite mer för att få kvar lite mer av värmen eftersom
0 svar · 1,3k läst
B
blazern: Bra fråga, hur ska jag göra om det visar sig att den är fuktig? Det har varit en gammal tvättstuga från tidigt 1900-tal, väggreglarna och stommen verkar ligga direkt mot plattan. Ingen märkbar fukt på trät än efter 100 år..
2 svar · 4,7k läst
anders07
anders07: Om du förborrar och drar i däcksbultar ska det hålla.
1 svar · 2,1k läst
Stefan N
Stefan N: Standardcement blandas med ballast (sand, grus) och vatten och då blir det betong. Som det låter har du redan en stadig botten då hade jag använt flytspackel om du inte har fuktvandring från bottenplattan då är det finbetong som gäller.
3 svar · 2,3k läst
G
Gabbe1: Det går ju att varmgalva profilerna för en rimlig peng.
1 svar · 1,9k läst
U
Ulrik: Vi har flyttat köket till annan plats i huset. I gamla köket fanns ett skafferiskåp med två ventiler på väggen, en ventil uppe i takhöjd och en annan en liten bit från golvet. Huset är från 60-talet och har dubbel tegelvägg med luftspalt emellan. Min tanke är att låta ventilgallren på utsidan vara kvar och bara mura igen den inte halvan av ventilhålen i tegelväggen. Någon risk
0 svar · 2,2k läst
M
mlkjhr: [citat] Då skulle jag jacka in 45 mm. Det blir bra.
8 svar · 6,2k läst
·
W
Wubbler: [citat] Har skickat i väg en förfrågan om pris till ett företag som hetter Euro towers LTD. Får se vad de svarar. Är priset bra och frakten billig så blir det nog en sådan. Tack MaZtoR. Hade faktiskt inte tänkt på import. //Wubbler
10 svar · 9,4k läst
Suhagg
Suhagg: Så här i efterhand så skulle man ha satt upp en kamera. Hade varit häftigt att ha. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7lXP--gAagA https://www.youtube.com/watch?v=C3iI6S7TuCA
0 svar · 2,3k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag hade använt vanlig plyfa och lim och skruv......
1 svar · 1,5k läst
X
xisten: Eller varför inte slipa betongen med en flexslip/betongslip. Finns att hyra för småpengar hos cramo, ramirent mfl.
3 svar · 2,6k läst
·
Elektrosmurf
Elektrosmurf: Ja precis, vi inreder vinden till bodel. Det blir 2 sovrum, toa med dusch och ett allrum.
2 svar · 828 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.