Hur farligt är det att riva bort en eternitfasad? Om man har overall, glasögon och andningsskydd.
 
Bob_the_builder
Jag tror inte att det är speciellt farligt. Att göra det EN gång i livet med den skyddsutrustning du nämner kan varken göra till eller från. Om man dessutom sprutar på lite vatten ibland för att minska dammandet så är man nog helt safe. JAG hade i alla fall gjort det. ;)
 
Du behöver inte oroa dig.

Sök på forumet så hittar du en del om detta!

Använd en riktig andningsmask, inte en sådan där pappersbubbla som tandläkaren använder.
 
Hej

Jag har själv rivit ner en eternitfasad.

Det finns klara direktiv om reglerna i arbetskyddsstyrelsens författningssamling (hittade det på nätet för något år sedan). Det enda du som privatperson behöver bry dig om är att du har ett riktigt andningsskydd dvs mask med speciellt filter. Det duger INTE med de vanliga filtren utan det skall vara ett som tar så små partiklar som asbest är... FRÅGA i butiken och gå absolut inte med på att använda vanligt dammfilter till msaken...

Vidare så gör du bäst iatt skicka iväg familjen när du river. Barn som får in detta i lungorna är MYCKET känsligare än vuxna. Glöm inte tejpa för eventuella friskluftsintag om du skall riva eternit på fasaden (så du inte får in asbestpartiklarna).

I övrigt så gäller att man kan drabbas av asbetsos om man utsätts för asbest under LÅNG TID (viket det inte tar att riva ner en fasad).
 
Min bror arbetade som asbestsanerare i Danmark för 15 år sedan. Han tjänade HUR mycket pengar som helst och anledningen till det var att ingen ville ha jobbet... så de fick betala bra, sen fick han ju traktamente också.

Men hur som helst så var reglerna i Danmark strängare då än de var i Sverige. Jag skulle nog hört mig för lite mer ... finns det ingen branschorganisation för rivare??
Är du rökare? Då är du känsligare för t ex asbestos
Good luck!
 
m1nn13 skrev:
Är du rökare? Då är du känsligare för t ex asbestos
Att riva plattorna av ett hus är ingen fara fastän du är rökare. 8)
 
Min svärfar har drabbats av lungsäckscancer. Läkarna frågar honom om han har hållit på med asbest, vilket han inte har. De säger att det kan har räckt med mindre exponering...

Jag skulle inte ta risken, för att spara några kronor!
 
ylven skrev:
Min svärfar har drabbats av lungsäckscancer. Läkarna frågar honom om han har hållit på med asbest, vilket han inte har. De säger att det kan har räckt med mindre exponering...

Jag skulle inte ta risken, för att spara några kronor!
Det är denna typ av inlägg som skrämmer folk helt i onödan. Jag tycker man skall läsa på innan man uttalar sig.

/Surgubben
 
  • Gilla
Cowgirl79
  • Laddar…
MathiasS: Var har du läst om asbest?

Faran med även mycket liten exponering mot asbest är väl ändå rätt väl dokumenterat farligt?

Berit
 
  • Kopia_av_DSC00490.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS skrev:
Det är denna typ av inlägg som skrämmer folk helt i onödan. Jag tycker man skall läsa på innan man uttalar sig.
Instämmer!
/ f.d. eternitarbetare som röker ;)
 
  • Kopia_av_DSC00492.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Och man kan ramla ner från stegen och bryta nacken också. Är man riktigt duktig kan man fixa den stunten på det blöta badrumsgolvet också.
Och man kan bli smittad av en dödlig sjukdom på semestern.
Riskmedvetande i all ära, men det får inte gå till överdrift.

Tänk på att man KAN få en jumojet i huvudet också när man ligger och solar... 8)
 
  • Kopia_av_DSC02030.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KarlXII skrev:
Tänk på att man KAN få en jumojet i huvudet också när man ligger och solar... 8)
::) Vi hobbybyggare kan inte drabbas av detta, för vi har inte tid eller ro att ligga och löga oss i solen. 8) ;D
 
  • Kopia_av_DSC02396.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berit skrev:
MathiasS: Var har du läst om asbest?

Faran med även mycket liten exponering mot asbest är väl ändå rätt väl dokumenterat farligt?

Berit
Jag har läst på Internet det jag kunnat komma åt.

Jag har pratat med sakkunnig på Boverket (vill jag minnas att det var) samt ytterligare en sakkunnig på miljö och hälsoskyddsnämnden i Stockholm.

Jag vill påstå att det är precis tvärtom mot vad du säger. Ja, teoretiskt så räcker det med EN fiber för att du skall få cancer. Sannolikheten för att det skall hända är dock så liten att man kan strunta i den. Eternit innehåller låga halter av asbest.

För att ge lite perspektiv på tillvaron:

För 15 år sedan (?) när bilarnas bromsbelägg var fulla med asbest, inte bytte ni väl bromsar utan att ha andningsmask och skyddskläder då?

Och jag hoppas att ni höll er borta från tunnelbanan för där är det både blåsigt och dammigt från bromsarna på vagnarna........ 8)

 
  • Kopia_av_DSC02485.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att ge lite kött på benen om min "skräckpropanganda" redovisar jag följande citat från forskning och framstegs hemsida:

"Lungsäckscancer är tätt sammankopplad med asbest och förekommer annars bara i 1-2 fall per miljon invånare. Av de 2 190 fall bland män som studerats i Sverige är 2 030 orsakade av asbest. Cancerformen är obotlig och leder till döden inom några månader. "


Vad som inte framgår av just denna artikel är hur mycket asbest det är i eternit.

PS. Det svaret hittade jag på annan plats, Eternit innehåller 10 % asbest.
 
  • Kopia_av_DSC02486.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ylven skrev:
För att ge lite kött på benen om min "skräckpropanganda" redovisar jag följande citat från forskning och framstegs hemsida:

"Lungsäckscancer är tätt sammankopplad med asbest och förekommer annars bara i 1-2 fall per miljon invånare. Av de 2 190 fall bland män som studerats i Sverige är 2 030 orsakade av asbest. Cancerformen är obotlig och leder till döden inom några månader. "


Vad som inte framgår av just denna artikel är hur mycket asbest det är i eternit.

PS. Det svaret hittade jag på annan plats, Eternit innehåller 10 % asbest.
Detta var bara mer skräckpropaganda för den som inte granskar statistiken noga!

Av dessa 2190 fall är det 2030 som berör vår diskussion. Hur och i vilken omfattning har dessa 2030 personer varit exponerade mot asbest?

Kärnfrågan:
Hur många av dessa 2030 har EN gång i sitt liv tagit ner eternitplattor från väggen på sitt hus och därigenom fått obotlig cancer?

Jag exemplifierar:
Om alla dessa arbetat på den lokala eternitfabriken och sedan trillat av pinnen efter 45 års trogen tjänst är det mindre intressant för denna diskussion.

Om alla dessa, eller en betydande del av gruppen, har renoverat sitt hus och på såvis kommit i kontakt med asbest vid ett enstaka tillfälle, då är informationen relevant och värd att beakta.

Hur ligger det till med detta?
 
  • Gilla
Jörgen Arvidsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.