Hej

Vi ska dränera, och då vill vi givetvis dränera under entretrappan också.

Helst vill jag riva sidorna på trappan så man kommer under den, och jag tror att det ska gå. Sidorna är murade med tegelsten i två lager och det känns som att det är gjort i efterhand då det sitter ett källarfönster mitt i.

Vad tror ni? Kan jag plocka bort sidorna utan att riskera att hela trappan rasar? ImageUploadedByTapatalk1363767641.436079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svår fråga. Vad är det som säger att inte hela trappan, inkl stödmurarna, är gjord samtidigt, och att därför sidomurarna är mer el mindre bärande? Med tanke på fönstret så kan man anta att ursprungstrappan var mindre, el så som du antar att stödväggarna tillkommit senare och att trappan är orginal och fribärande.

Hur gammal är kåken?
Finns det gamla grannar som kan komma ihåg hur det sett ut tidigare? (Om du nu inte kan fråga de gamla ägarna.)
Ritningar hos byggnadsnämnden?

Vad jag se på gamla ritningar så fanns inte de två pelarna med utan verkar ha tillkommit senare. på pelarna är ett litet tak monterat.

Kan det hända att man murade upp sidorna för att kunna bära de två pelarna? Trappan verkar vara gjuten i ett stycke där man kan blotta något armeringsjärn under.

Annars så är trappan tom inuti. Och tyvärr så finns det ingen som vet något om denna.

Jag skulle nog resonera så häe: OM trappan varit byggd fribärande från början, och någon vill ha väggar på den av utseende skäl. SDå nog skulle man lagt ned den tanken när man inser att väggen hamnar mitt i ett fönster?

Jag tror att väggarna byggts samtidigt som trappan. vilket då troligen inte är samtidigt med huset.

Det skulle vara intressant att veta hur taket på pelarna ser ut och vad det kan tänkas väga och hur det är fäst i väggen. Du säger att pelarna inte verkar ha funnits från början men hur är det med taket? Pelarna ser ju rätt bastanta ut, som att de bär upp en herrejössesvikt till tak. Är de betong- eller träpelare?
Eftersom man får gissa så skulle jag gissa att någon velat ha dessa tunga starka pelare ditsatta, antingen för att bära upp ett tungt tak, eller av estetiska skäl. Denne någon har tänkt att trappan inte varit stark nog att tåla den nya belastningen och därför byggt väggarna under den som stöd. Att fönstret satt där det satt struntade man i, det syns ju ändå inte rakt framifrån.
Det säkraste vora nog i så fall att helt enkelt fundera på om man vill förändra konstruktionen när man ändå riskerar att skada tak/pelare/trapp och helt enkelt riva och bygga nytt när dräneringsjobbet är klart. Vill du inte vara så drastisk så kanske ett annat alternativ vore att växla av taket/pelarna på något sätt genom att fästa liggande balkar utifrån väggen under taket och till några stående stöd några meter från väggen. Då kan man riva trappväggarna och får utrymme att gräva och dränera.

Motorkap och såga upp ett hål på varje sida närmast väggen lagom att komma åt......

Tack för alla svar!

Jag förmodar att pelarna inte har funnits där från början då de inte finns på ritningarna.

De är i betong och bär upp ett litet tak som inte är större än själva avsatsen, Taket är byggt i trä och klätt med papp, ingen direkt vikt att tala om så de står där av estetiska skäl.

Vi har tänkt att riva trappan och bygga en ny med riktigt tag och räcke som passar till huset, men det drar iväg arbetsmässigt =)

Annars så låter Enk Projektet förslag bra, att man plockar bort stenar närmast huset så man kommer igenom med grävskopan. Kanske hela vägen fram till pelarn så att pelaren fortfarande har stöd under trappan? vad tycker ni?

gnuttisch skrev:
Annars så låter Enk Projektet förslag bra, att man plockar bort stenar närmast huset så man kommer igenom med grävskopan. Kanske hela vägen fram till pelarn så att pelaren fortfarande har stöd under trappan? vad tycker ni?
Beror väl lite på hur djupt och brett du måste gräva och hur marken ser ut under trappan och hur stark trappan är. Om du gräver två meter djupt och så brett att du hamnar precis innanför pelarna i vertikal riktning så kommer marken under trappan inte vara något bra stöd i och med att det då inte krävs mycket tryck uppifrån för att marken under trappen ska sträva i sidled och rasa ner i diket du grävt. Har du otur kommer trycket från pelarna knäcka trappen och hela härligheten kommer rasande ner i diket... Worst case scenario kanske men att i det läget stå och pilla med dräneringsrör i botten av hålet kommer sluta med sorg.... Inte värt risken om du frågar mig.

Det är ca: 1m ifrån husvägg till stolpens början. Och vad jag har räknat ut så bör varje stolpe väga ca 180-200kg. Tillkommer gör det ett tak i samma storlek som avsatsen som inte borde väga många kilon. Nu vet jag inte hur många kg trappan tål men förmodligen så var man osäker och murade upp sidorna, Och sidorna är murade i vad jag tror är hålstensbetong.

Nu vet jag inte hur brett man behöver för att skopan ska komma igenom men om man sågar upp ett hål på ca 80cm ifrån vägg så finns det fortfarande material under stolpen som kan hjälpa till och bära lite.

Någon mer ide på hur man kan lasta av trappan lite?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.