Nu har vi varit och tittat på flera nybyggen av olika tillverkare (och hantverkare!). I två av dessa (olika husfabrikat och hantverkare) har vi noterat att innerväggarna är "vågiga" när vi tittar ner mot golvlisten, dvs på regelbundna mellanrum är inte innerväggen dikt an mot golvlisten. Det skiljer flera mm och det är inget man måste titta noga för att se utan det syns tydlig. Utan att ha mätt ser det ut som att glipan skulle mycket väl kunna ligga med avstånd 60 cm, alltså att det är skruvdragningen av innerväggens gips som är för hård. Eller så är det tvärtom, att där gipset ligger dikt an är regeln där det glipar svajar gipset inåt. Är det någon som förstår min lite luddiga beskrivning? ;) Vi känner inte att detta är acceptabelt i ett nybyggt hus som är uppsatt av hantverkare! Går detta att undvika med osb-skivor även i innerväggarna? Ni som har erfarenhet av att bygga, vad säger ni? Vad är eran erfarenhet?
Så här i efterhand skulle vi ha frågat om det är osb i innerväggarna på husen där vi sett att det "böljat" mot golvlisten.

När väggarna böljar som du säger så kan det vara virket som inte håller måttet
olika dimensioner,, eller bara slarv ... gipsen följer regeln när den skruvas upp.
Håller med dig , om dom nu är proffs dvs...
Eti...

Om jag förstår rätt på din beskrivning.
Så kan det vara metallreglar och dom är först ihopskruvade så skruvskallarna sticker utanför regeln
sen skruvar man dit gipsskivan och då "rider" den på skruvskallarna som sitter vid reglarna
sen är gipsskivan skruvad i metallregeln i golvet o taket och kommer då bukta in mellan reglarna.

Krillew skrev:
Om jag förstår rätt på din beskrivning.
Så kan det vara metallreglar och dom är först ihopskruvade så skruvskallarna sticker utanför regeln
sen skruvar man dit gipsskivan och då "rider" den på skruvskallarna som sitter vid reglarna
sen är gipsskivan skruvad i metallregeln i golvet o taket och kommer då bukta in mellan reglarna.
Ok. Men då är frågan; skulle detta avhjälpas med osb bakom gipser, eller blir effekten densamma ändå?

Det kanske helt enkelt är fasningen på gips-skivorna som man inte spacklat upp ordentligt?

Gipsskivornas vertikala ändar är ju avfasade för att man skall kunna spackla skarvarna utan att blir en "bulle" längs skarven. Kan det möjligtvis vara så att målaren slarvat att spackla igen denna inbuktning ända ner till golv?

Finns nog många möjliga orsaker till detta. Vi har spån bakom gipsen och det är ändå så i vårt hus här och var. Vet inte om det går att säga att det är var 60:e cm precis dock.

Kan nog ha med listtypen i sig att göra också? Vi har väldigt tjocka och styva lister, platsmålade. Är det tunna lister antar jag att de är lättare böja lite några millimeter mot väggen så att det kanske för ögat uppfattas som rakt?

Men jag håller med dig, jag hade högre också högre förväntningar på hur det skulle se ut. Men har svårt bedöma vad man "får räkna med", och vad som beror på att de inte varit tillräckligt noga när de spikat dem o.s.v.

Man ska dock inte ha överdriven tro på hur bra saker görs bara för att det är hantverkare (s.k. proffs) som gör det.
Det är något jag lärt mig under vår resa. De har antagligen inte tid att vara lika nog som man själv hade varit. Åtminstone långt ifrån alla....

Fenomenet du beskriver är du nära lösningen på själv om jag förstod dig rätt. Gipsen är skruvad på reglar av trä eller plåt med c/c 450mm (ibland c/c 600mm vid yttervägg) som skivan då vilar mot, men på golvet ligger naturligtvis även syllen som skivan ligger an emot fast där skruvar man inte. och då reglar aldrig är på millimetern lika då det gäller trä och vid plåtreglar så är ju faktist regeln i stoppad i syllen och då får dubbel plåttjocklek där så kommer gipsen att rida på dessa punkter, lägg därtill spacklet i skarvarna som bygger lite grann så har du en böljande vägg .......................Om detta är acceptabelt av dig eller inte är ointressant för hantverkaren eftersom hantverkarens avtal är med husleverantören och där regleras dessa toleranser enligt AMA som tillåter ganska mycket i väggars toleranser vad gäller rakhet. Du får ursäkta textmassan men byggahus forum tillåter mig inte att bryta rader av någon jävla anledning :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.